La Adevărul Live despre proiectul a doi tineri români: Cum plănuiesc să redea mobilitatea oamenilor cu handicap

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Adevărul Live a fost invitat Andras Kapy, un român din Oradea care a fondat firma AxoSuits şi care vrea să dezvolte exoschelte care să ajute persoanele paraplegice. Preţul unui costum care să asigure mobilitatea oamenilor cu probleme ar ajunge la circa 15-20.000 de euro.

Persoanele cu handicap din România sunt condamnate la o viaţă de mizerie. Căruţul cu rotile e o poartă spre un blocaj social, atât timp cât autobuzele au rampe, dar nu sunt folosite, iar instituţiile publice fac rampe în bătaie de joc.

AxoSuits lucrează la un exoschelet Made in Romania care să fie montat pe corpul unei persoane paraplegice, bătrâne sau care suferă de o problemă motorie şi care să-l ajute să se deplaseze normal.

Proiectul tinerilor din Oradea a participat la MVP Academy, un program de pre-accelerare organizat în Bucureşti, iar de la ora 15.00, Andras Kapy oferă detalii despre cum construieşti exoschelte în România şi care este viitorul acestor tehnologii.

Înregistrarea emisiunii cu Andras Kapy la Adevărul Live

Cum redau doi tineri mobilitatea oamenilor cu handicap. Exoschelete în România 


Fragmente din timpul emisiunii

„Ceea ce facem noi poate fi considerat drept o haină în care te îmbraci, te ridică şi te poţi plimba cu ajutorul acestuia“, a spus Andras Kapy. „Este un costum pur robotic, funcţionează pe baterie pentru a-i ajuta pe pacienţi să iasă din izolarea socială şi noi am proiectat o mare parte din costum. Ceea ce n-am găsit la noi (n.r.: componente) am comandat online“.

Cum ştie acest exoschelet să meargă? „Mersul uman are o algoritmică, dar acesta a fost adaptat pentru mersul persoanelor paraplegice“, a spus Kapy. Ei s-au sfătuit cu medici pentru a-l face cât mai potrivit persoanelor care au nevoie de el.

„Costul este foarte redus pentru că noi suntem cei care am conceput robotul, noi l-am fabricat şi cercetarea şi dezvoltarea în România costă mai puţin decât în alte ţări“, a explicat Kapy de ce dispozitivul costă destul de puţin (sub 20.000 de euro). „Mai urmează omologarea la nivel european pentru comercializare, iar în modelul al doilea vom avea şi mâini funcţionale“, a mai spus Kapy.

Kapy nu a dat cifre exacte pentru autonomie, deoarece e în fază de prototip, dar în prezent ajunge la circa trei ore. Totuşi, se aşteaptă ca performanţa să se îmbunătăţească pe măsură ce vor folosi baterii mai bune. „Acum nu are forma finală, iar fără baterii cântăreşte circa 15 kilograme, dar căutăm să reducem şi aici“, a mai spus Kapy.

România, piaţa principală?

„Unul dintre principiile de bază a fost construirea unui model destul de ieftin pentru ca mai mulţi oameni să şi-l permită. Noi avem un preţ target între 15.000 şi 20.000 de euro, la nivelul unei maşini medii“, a spus Kapy. La nivel mondial, piaţa ar fi de 20 de milioane de oameni, iar în România estimarea ajunge la 4-500.000 de persoane. Kapy a spus că în România vor distribui prin centrele specializate.

„Avem o colaborare bună cu un spital de la Băile Felix şi colaborăm cu medicii de acolo, ne ajută cu sfaturi pe partea medicală“, a mai spus Kapy. Sfaturile medicilor le-au folosit în adaptarea mişcării umane. „Riscurile pe care le-am luat noi în calcul în primă fază erau cu mult mai mari“, a spus Kapy. „Într-o ţară normală, un astfel de dispozitiv ar fi venit prin casa de asigurări, pacientul n-ar fi trebuit să îşi cumpere singur aşa ceva. Sistemul s-ar fi ocupat de problema sa“.

Totuşi, şi în America abia acum se deschide piaţa. Există un proiect concurent deja omologat. De asemenea, va fi o miză şi pentru asiguratorii privaţi. „Primele teste s-au făcut încă din anii '60, dar tehnologia de la ora actuală este nouă. Aveam nevoie de ea pentru a implementa conceptul“, a spus Kapy.

Viitorul oamenilor dotaţi cu exoschelet

„Pacienţii trăiesc o dramă mentală pentru că trăiesc închişi între patru pereţi. Ei nu vor avea probleme să se adapteze noii lumi. Cât despre societate, vor ajunge să fie folosite astfel de dispozitive şi de persoane care n-au nevoie neapărat de aşa ceva, ci au nevoie de un plus de energie, de suport în cazul muncilor fizice intense“, a afirmat Kapy.

Andras Kapy a comparat dezvoltarea unor astfel de dispozitive cu dezvoltarea maşinilor. La început au fost costisitoare şi nu prea eficiente, dar în timp tehnologia a fost îmbunătăţită. Suntem departe de un Iron Man? „La ora actuală, cea mai mare problemă pe care o văd eu este lipsa bateriilor foarte bune“, a spus Kapy.

Concurenţa

„Există ca pe orice piaţă, însă la ora actuală preţurile sunt foarte mari. De asemenea, nici produsele concurenţei nu sunt lipsite de probleme. Noi suntem convinşi că este loc şi pentru noi“, a afirmat Kapy. „Ar fi bine însă dacă ar exista fonduri pentru dezvoltare tehnologică. Acest domeniu în care suntem noi nici nu are legi bine definite pentru produsele noastre. Apoi, să mai pierdem timp şi cu partea birocratică? Iar în prezent suntem doar doi, deşi vom mări echipa“.

„Am avut tentative de a obţine fonduri în România, dar baremurile sunt făcute pentru firme mai mari, nu pentru startup-uri. Oarecum e normal, dar modul în care sunt evaluate companiile diferă de realitate“, a mai declarat Kapy. „Noi ar trebui să aducem foarte multe acte despre trecutul firmei, iar a noastră are un an şi un pic“.

Cei doi au cheltuit 60.000 de euro cu acest proiect. Ei încă muncesc pentru a se întreţine, n-a devenit o afacere, dar speră să crească astfel.

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite