WhatsApp: Povestea unui succes născut din comunism şi refuz

WhatsApp: Povestea unui succes născut din comunism şi refuz

Brian Acton (stânga) şi Jan Koum FOTO Forbes

Suntem abia la începutul lui 2014, dar s-ar părea că achiziţia anului a avut deja loc. Facebook a achizţionat serviciul de mesagerie instant WhatsApp pentru suma de 16 miliarde de dolari, iar angajaţii companiei şi cei doi cofondatori au primit 3 miliarde de dolari.

Ştiri pe aceeaşi temă

WhatsApp este rodul muncii lui Jan Koum şi Brian Acton, doi foşti angajaţi ai Yahoo. Serviciul de mesagerie a luat naştere în 2009 şi a devenit rapid unul dintre cele mai populare şi mai folosite în întreaga lume.

Democraţie totală din comunism

Totuşi, povestea WhatsApp începe odată cu povestea lui Jan Koum. El provine dintr-o familie săracă şi a emigrat din Ucraina comunistă, alături de mama şi bunica sa, la vârsta de 16 ani. A crescut într-un mediu în care telefoanele erau mereu ascultate şi colegii lui de clasă erau deseori interogaţi pentru că făceau glume pe seama politicienilor. Ajuns în America, Koum avea rareori bani să intre în legătura cu familia lui.

Nu e de mirare că, la 31 de ani, după ce a părăsit postul de expert în securitate din cadrul gigantului Yahoo, Jan Koum avea să creeze un produs care să revoluţioneze şi să democratizeze comunicaţiile mobile.

Când a pus bazele WhatsApp, Koum – un bărbat înalt, de 38 de ani, cu părul închis la culoare şi nebărbierit - s-a ghidat după trei reguli simple: serviciul său nu va avea reclame – lucru cu care fusese obişnuit de comunism, nu va stoca mesajele utilizatorilor pentru a nu le pune în pericol intimitatea şi va fi concentrat pe oferirea unei experienţe fiabile şi simple.

Două şuturi în fund, miliarde de paşi înainte

Potrivit Wired, pe biroul lui Koum stă lipită o bucată de hârtie pe care cofondatorul lui, Brian Acton, a scris, în 2009, următoarele cuvinte: „Fără anunţuri! Fără jocuri! Fără şmecherii!“. Lângă acel bileţel se află o pereche de staţii de emise recepţie, folosite de cei doi pentru a găsi o metodă de a simplifica funcţia de mesagerie vocală.

Acton are 42 de ani şi este din Michigan. Este roşu la faţă, aranjat şi scund, iar aspectul său contrastează foarte mult cu cel al lui Koum. El a fost angajatul cu numărul 44 la Yahoo şi s-a ocupat de publicitate. Brian Acton este absolvent al Universităţii Standford şi are o diplomă în ştiinţa computerelor. A copilărit într-o suburbie din Florida, jucând golf cu tatăl său adoptiv – jucător profesionist, în timp ce mama sa îşi fonda o afacere de avioane de transport.

El şi Koum au părăsit compania în aceeaşi zi, pe 31 octombrie 2007 şi au păstrat legătura, întâlnindu-se ocazional la partide de ultimate frisbee.

Pe 24 de februarie 2009, pe un câmp de frisbee, Koum i-a dat vestea că a înregistrat o companie care va creea o aplicaţie de „status“. WhatsApp ar fi trebuit doar să indice dacă un utilizator poate sau nu să primească un telefon într-un anumit moment.

Acton nu nu s-a aruncat cu totul în proiectul lui Koum de la început. În mai 2009 el anunţa că cei de la Twitter i-au refuzat un loc de muncă în cadrul companiei. Apoi, pe 3 august, americanul a primit încă un refuz, din partea reţelei sociale Facebook.

Recorduri

„Suntem cea mai atipică companie din Silicon Valley. A fost fondată de oameni trecuţi de treizeci de ani; ne-am concentrat pe sustenabilitatea afacerii şi pe venit şi nu pe a creşte rapid; am fost incognito majoritatea timpului; suntem concentraţi pe mobil, suntem concentraţi pe întreaga lume“, explică Acton.

Acton şi Koum sunt ca „yin şi yang – eu sunt naiv şi optimist, el este mai paranoic. Eu sunt atent la taxe şi la facturi, el este atent la produs. El este directorul executiv. Eu doar mă asigur că se face treabă“, a spus americanul.

Lansarea din mai 2009 nu a fost întâmpinată de succes. Totuşi, o lună mai târziu, când Apple a introdus notificările în iOS 3.0, Koum a regândit complet aplicaţia, transformând-o într-un serviciu de mesagerie inter-platforme care foloseşte agenda telefonică ca pe o „reţea socială prestabilită“ şi numărul de telefon al utilizatorului ca singura modalitate de logare.

El a avut câteva conturi de Skype pentru că mereu uita numele de utilizator şi parola şi voia ca aplicaţia lui să funcţioneze pru şi simplu. În septembrie, noua versiune de WhatsApp era lansată şi Acton i se alătura ucrainianului într-o rundă de finanţări. Au trecut prin numeroase modele de afacere în încercarea de a găsi o metodă de monetizare care să funcţioneze fără probleme.

„Creşteam foarte mult când era gratis – cam 10.000 de descărcări pe zi. Apoi, când ceream bani pe aplicaţie ajungeam la 1.000 de descărcări pe zi“. Până la sfârşitul anului, după ce au introdus funcţia de mesaje cu imagini, cei doi au căzut de acord că fiecare utilizator va plăti o singură taxă la descărcare. Acum se plăteşte o taxă anuală.

Acum, 5 ani mai târziu, WhatsApp are 450 de milioane de utilizatori activi şi a ajuns la acest număr mai repede decât orice altă companie din istorie. În urmă cu numai 9 luni, WhatsApp avea 200 de milioane de utilizatori lunari.

În fiecare zi, mai mult de un milion de persoane descarcă aplicaţia şi, din acestea, multe folosesc serviciul mai mult decât alte aplicaţii similare. Numărul persoanelor care folosesc WhatsApp zilnic (comparativ cu cei care accesează aplicaţia lunar) a crescut până la 72%. Standardul în industrie este între 10 şi 20%.

Compania funcţionează cu numai 32 de ingineri, însemnând că un singur dezvoltator se ocupă de nevoile a 14 milioane de utilizatori, un raport unic în industrie.

Serviciul procesează peste 50 de miliarde de mesaje în fiecare zi, trimise de pe şapte platforme diferite, iar serviciul este activ 99,9% din timp, fiind printre cele mai fiabile.

WhatsApp este gratuit în primul an de utilizare, după care cei care doresc să folosească în continuare aplicaţia trebuie să plătească un dolar pe an. 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările