REVIEW Facebook Graph Search este viitorul căutărilor online, dar utilizatorii vor trebui să-şi asigure intimitatea

REVIEW Facebook Graph Search este viitorul căutărilor online, dar utilizatorii vor trebui să-şi asigure intimitatea

Imagini găsite doar la căutarea cuvântului „pisici". FOTO Adevărul

Facebook Graph Search este încă în perioada beta de testare, dar cei care şi-au exprimat intenţia, au primit acces pentru a-l testa. Deocamdată, unele funcţii sunt indisponibile, limba de bază este engleza, iar rezultatul este tragicomic, între cea mai uşoară cale către amuzament şi cea mai mare expunere de bunăvoie pe Internet.

Cuvântul de ordine pentru Facebook Graph Search este „căutarea". De orice, de oricine, în funcţie de interese, poze, oameni sau locuri din zona ta. Nu sunt toate funcţiile disponibile, este încă în faza beta, dar întoarce destul de multe rezultate. Ca orice opţiune nouă de la Facebook, Graph Search debutează cu un ghid. Ţi se spune să foloseşti fraze scurte, să îţi reduci criteriile dacă vrei ceva mai exact şi ţi se mai sugerează să cauţi pe web, prin Bing, dacă reţeaua socială nu-ţi furnizează tot ceea ce vrei.

Limba română nu prea are cale de răzbire prin hăţişul englezesc al Facebook. Partea bună este că poţi căuta pe baza cuvintelor cheie, după cum se vede şi în galeria foto. De exemplu, am încercat să caut: „photos me tagged", vrând să obţin toate fotografiile publicate pe Facebook şi în care apar. Motorul de căutare a intuit că poate nu cunosc prea bine engleza şi mi-a oferit o listă de unde să aleg cam ceea ce aş vrea să văd.

 
Foto
Primul contact cu Facebook Graph Search

Este util pentru oricine vreau să găsească un restaurant, un cinema sau un anumit lucru în zona în care se află. În ceea ce priveşte localurile, în partea dreaptă îţi afişează şi câteva fotografii cu prietenii care au trecut pe-acolo şi au „marcat" locul cu un check-in. Aşa, dacă ai găsit un loc deosebit care se prezintă bine pe Facebook ştii pe cine să întrebi ca să vezi dacă merită să te duci.

Lista de criterii pentru filtrare este destul de mare, în funcţie de ceea ce cauţi. De la prietenii tăi la prietenii prietenilor, de la ce tip de relaţii au - căsătoriţi, singuri, relaţie deschisă, etc. - la educaţia pe care o au, poţi folosi destul de multe date pentru a-ţi rafina căutarea. Ba chiar poţi vedea ce filme apreciază anumiţi oameni. De exemplu, am căutat adepţi ai capitalismului, socialismului şi fascismului (da, toate ideologiile la un loc) şi puteam să văd limba pe care o folosesc oamenii aceştia, să văd poze cu ei sau videoclipuri, etc.

Mai mult, am căutat pe bază de credinţe. Am ales două personalităţi destul de răspândite: Dumnezeu şi Allah cărora le-am adăugat adepţii pastafarianismului, un curent satiric la adresa credinţei creaţioniste. Mai jos poate fi văzut rezultatul. Şi da, pot vedea unde lucrează (sau au lucrat), pe unde şi-au petrecut vacanţele şi în ce grupuri sunt.

Crema muzicii: Mozart şi Salam cu esenţă de Beethoven

Pentru că sunt un om preocupat de gusturile muzicale ale prietenilor mei, am descoperit că sunt 11 oameni care îl apreciază pe Justin Bieber. Dintre aceştia, doi sunt bărbaţi. Adică unul, pentru că celălalt este o fată pe care nu o înţeleg de ce şi-a pus genul opus. Mai mult, am căutat cine ascultă Amadeus Mozart, Florin Salam şi dubstep. Sunt doar prieteni ai prietenilor mei.

În plus, am găsit un loc de muncă interesant pe când cercetam interesul oamenilor pentru Florin Salam: „La buzunaru' lu' tati". Nu mă aşteptam să găsesc devoratori feroce de cultură, dar o fată care semnează cu numele „Yo [...]" m-a surprins. Este o mare amatoare de documentare ale posturilor de televiziune National Geographic şi Discovery Channel. 

Searchu' care vine cu râsu'-plânsu'

Dincolo de umorul mai mult sau mai puţin involuntar şi dincolo de marile facilităţi cu care vine Graph Search, rămâne un fapt destul de serios: confidenţialitatea. Tom Scott, un utilizator de Twitter, a publicat mai multe rezultate de pe Graph Search şi arată, într-o anumită măsură, cam ce înseamnă un aşa avans în căutare. El spune că să nu laşi pe Facebook nimic din ceea ce n-ai vrea să vezi într-o piaţă publică şi la asta se rezumă totul: grija faţă de date a fiecăruia. 

Unele lucruri sunt amuzante, placi o pagină dubioasă la un moment dat, în adolescenţă, dar peste câţiva ani cineva s-ar putea să te judece pe baza acelui simplu like. Facebook, cu această unealtă, le arată utilizatorilor că ei chiar nu sunt atât de incognito pe Internet pe cât ar crede. Am găsit, în doar o oră, sute de oameni cu mii de interese, poze şi informaţii. Facebook nu-şi asumă vina pentru ceea ce publici online, oferă doar o plaftormă pe care dacă vrei, o foloseşti.

Concluzia

Este, poate, cea mai bună idee a Facebook din ultimii ani, cam de când a introdus like-ul. Dincolo de aspectul intimităţii şi uşurinţei în găsirea cuiva, Graph Search este cea mai bună resursă de documentare socială. Poze, interese, oameni, toate sunt la un loc şi te pot ajuta când ai de luat o decizie sau când vrei să descoperi lucruri noi.

Deocamdată este tare necioplit acest motor de căutare, dar abia a fost lansat de o săptămână. Acesta este noul nivel în căutarea online, iar Facebook a reuşit să-l livreze, chiar şi aşa schilodit, înaintea Google care a început de ceva timp să unificie toate produsele sub o singură cupolă: Google+.

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările