Reţelele sociale creează realitate socială

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reţelele sociale augmentează segregarea cognitivă. Conduc la izolare cognitivă şi socială. Vei avea expunere masivă, după ce eşti profilat, la informaţie care îţi confirmă credinţele şi îţi validează opiniile.

O spune whistle-blowerul de la SCL Group, din spatele Cambridge Analytica, Cristopher Wylie. A scris o carte, se numeşte Mindf*ck. Ideile îi aparţin, le expus mai jos şi merită reflectat asupra lor.

El afirmă ca reţelele sociale pe care tu stai, în medie, 1 zi din 7, augmentează segregarea cognitivă. Conduc la izolare cognitivă şi socială. Vei avea expunere masivă, după ce eşti profilat, la informaţie care îţi confirmă credinţele şi îţi validează opiniile. Pe cale de consecinţă este amplificată neîncrederea faţă de toţi ceilalţi care au opinii şi perspective diferite de ale tale.

Tu şi prietenii tăi sunteţi în ghetouri informaţionale. Dacă reţeaua socială este o comunitate, e una închisă, cu barieră la intrare. Eşti convins că părerea ta contează şi e valoroasă. Postările şi ideile la care ai expunere sunt promovate de algoritmi pentru a fi compatibile cu ale tale. De ce? Ca să te simţi bine (integrat) în comunitatea a celor care gândesc ca tine. Fiindcă dacă nu te simţi confortabil şi acceptat, închizi aplicaţia. Adică nu se mai fac bani pe seama ta - cum rămâne cu reclama?

Segmente diferite din societate sunt împinse cât mai departe unele de altele, alimentate în credinţelor lor. Şi unii şi alţii sapă tranşee şi mai adânci. Cei care îşi dau seama de pericol şi caută calea de mijloc sunt linşaţi de ambele tabere.

Cristopher Wylie afirmă că social media şi platformele media nu sunt atât servicii, cât arhitecturi şi infrastructură. Ele sunt prezentate ca servicii fiindcă cei care le-au creat vor să mute naraţiunea responsabilităţii către utilizator, prin acceptul pe care îl dau înainte să le folosească. Cum bine se întreabă Wilye – când te sui în avion, îţi dai acceptul pentru modul în care este construit avionul? Când te cazezi la hotel, îţi dai acceptul pentru numărul de ieşiri de urgenţă disponibile?

În opinia sa. social media nu caută să îţi lărgească orizontul de alegeri, ci să îl îngusteze – în beneficiul publicitarilor şi al arhitecţilor sociali.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite