Pentru cine mai este Faceboook relevant?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mi-am făcut Facebook acum cinci ani şi de atunci lucrurile s-au schimbat foarte mult. Cât de relevant mai este Facebook ca reţea “de socializare” (sic!) şi cât e relevant ca sursă de informaţie şi înlocuitor de site-uri de ştiri?

Care este scopul Facebook? Experţii social media au tot felul de sugestii pentru răspunsul de aici şi nu mă voi arunca eu într-o argumentaţie, deoarece sunt doar un simplu utilizator. Facebook e o reţea socială. Avem prieteni, dar majoritatea avem o serie uriaţă de necunoscuţi, de oameni pe care i-am întâlnit în viaţa asta, în şcoală, în facultate, dar cu care nu interacţionăm. E o bază de date cu oamenii pe care i-am întâlnit de-a lungul vieţii.

Ce vedem însă în News Feed, în fluxul nostru de informaţii? Ştim cu toţii că Facebook a modificat algoritmul în aşa fel încât ceea ce vedem este o cantitate limitată de informaţie venită de la un număr limitat de oameni, cu care avem în general interacţiuni. În News Feed apar şi pagini la care am dat Like şi apar doar cele cu care avem cele mai multe interacţiuni.

Facebook nu oferă posibilitatea de a vedea un News Feed complet. Ca un stat totalitar, interzice utilizatorilor să vadă dincolo de zid. Zidul e News Feed-ul. Zidul e selectat în funcţie de algoritmii Facebook care, teoretic, se iau după preferinţele noastre. În News Feed-ul meu, pe numărate, din 889 de prieteni pe care-i am în prezent îmi apar 50 de oameni. 50. Restul de 50-60 sunt pagini la care am dat Like. Acest număr nu se schimbă aproape niciodată.

Vreţi o dovadă a modului cum arată News Feed-ul meu personal? Aveţi un video mai jos. Vreau să vă uitaţi atent la ce vedeţi.

Facebook şi-a pierdut relevanţa pentru interacţiunea cu prietenii sau a devenit altceva? E algoritmul prost sau nu? Nu contează dacă aveţi 1.000 de prieteni, atât timp cât nu interacţionaţi decât cu o mână dintre ei. Are sens în totalitate ca Facebook să nu te mai lase în curând să dai mesaje din aplicaţie, ci din Facebook Messenger, pentru că interacţiunile directe se fac cu un număr limitat de oameni şi pe care nu-i doreşti sau nu-i ai neapărat şi în News Feed.

Facebook şi-a pierdut menirea iniţială din dormitorul de la Stanford? Categoric, da. Facebook a devenit, şi acest lucru se vede cel mai bine în News Feed, un loc unde se promovează brandurile şi unde interacţionăm cu puţini oameni cu care am face-o şi în viaţa reală. Ca exerciţiu, încearcă să-ţi aminteşti oamenii pe care-i vezi în News Feed. Vei fi foarte aproape de realitate, deoarece sunt puţini. Foarte puţini.

Facebook s-a schimbat atât de mult încât acum câteva zile, dându-mă puţin deoparte, am remarcat cât de puţin folosesc reţeaua asta ca la început. Nu mai caut oameni noi, ei sunt deja pe Facebook. Nu am nevoie să văd ce postează toţi oamenii din lista mea mereu. Dacă aş vedea, aş urî Facebook-ul.

Aşadar, Facebook e mai puţin despre socializare, ci mai mult despre a interacţiona cu brandurile care-ţi plac. Mie îmi plac ştirile. Şi mi le iau aproape în totalitate de pe Facebook. Şi site-urile de ştiri care contează pentru mine, ca cititor, nu ca jurnalist, au devenit complet irelevante în afara listei de Facebook. Pentru că ştiu că oricum cele mai interesante informaţii vor apărea mai devreme sau mai târziu aici. Dar e bine? Nu cred asta. Pentru că modul în care mă raportez la Facebook e la fel de toxic ca ideea de a nu avea televizor. Ca protestul prin a nu deschide televizorul.

Facebook s-a schimbat în ultimii ani. Pentru ce-l mai consideraţi voi relevant?

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite