Invidia declanşată de Facebook, cea mai nouă maladie socială

Invidia declanşată
de Facebook, cea mai nouă maladie socială

Utilizatorii sunt invidioşi pe fotografiile şi pe activitatea socială ale prietenilor FOTO bgr.com

Mărturiile ilustrate ale vacanţelor prietenilor, ale succeselor din diverse domenii şi pozele idilice de familie postate cu îndârjire pe Facebook au efecte secundare asupra utilizatorilor: le declanşează sentimente de nefericire şi de singurătate, conform unui studiu realizat de cercetători germani.

Ştiri pe aceeaşi temă

Un studiu realizat în colaborare de două universităţi germane a descoperit toate semnele invidiei agresive în rândul utilizatorilor celei mai mari reţele sociale a planetei. Mark Zuckerberg a pus bazele unei platforme de comparaţii sociale fără precedent, conform cercetării.

Oamenii de ştiinţă au descoperit că o treime dintre utlizatorii Facebook s-au simţit mai rău după ce şi-au accesat contul, mai nesatisfăcuţi de propriile lor vieţi. Cei mai afectaţi au fost acei oameni care şi-au lecturat fluxul de informaţii de la prieteni, fără să adauge conţinut propriu sau să interacţioneze în vreun fel cu cei din liste, informează chicagotribune.com.

„Am fost surprinşi de cât de mulţi oameni au parte de experienţe negative pe Facebook, în care invidia resimiţită îi face să se simtă singuri, frustraţi sau furioşi”, a declarat cercetătoarea Hanna Krasnova de la Institutul de Sisteme de Informare din cadrul Universităţii Humboldt, din Berlin, citată de Reuters.

Utilizatorii invidioşi se deconectează

Una dintre reacţiile avute ulterior de aceşti oameni este aceea de a închide site-ul sau, cel puţin, de a-l folosi mai puţin. Cercetătorii au argumentat astfel şi speculaţiile că Facebook ar fi ajuns la punctul de saturaţie pe unele pieţe.

Cel mai „veninos” măr al Discordiei este reprezentat de fotografiile din vacanţe. Utilizatorii care îşi informează exhaustiv şi ilustratat toţi prietenii despre cele mai mici şi mai pitoreşti detalii ale vacanţei lor cauzează cele mai concentrate resentimente în rândul cunoscuţilor care suferă de „invidia Facebook”. Aceste fotografii au cauzat peste jumătate din toate incidentele generate de invidie pe reţeaua socială.

Interacţiunea socială este, paradoxal, una dintre cele mai comune cauze care declanşează invidia utilizatorilor. Aceştia compară, de exemplu, câte felicitări primesc prietenii lor de ziua lor, sau câte postări sunt apreciate sau comentate.

Postările exagerate pe Facebook sunt ironizate, tot pe reţeaua de socializare FOTO Tumblr

„Urmărirea pasivă declanşează sentimente de invidie, utilizatorii sunt geloşi, în principal, pe fericirea altora, pe felul în care aceia îşi petrec vacanţele şi socializează”, au scris cercetătorii îm studiul intitulat „Invidia pe Facebook: ameninţarea secretă la nivelul de satisfacţie a vieţii utilizatorilor?”, publicat ieri.

Facebook, un mediu stresant

Invidia este omniprezentă pe reţelele sociale, şi aceasta subminează satisfacţia resimiţită de utilizatori. Cei mai invidioşi dintre aceştia au, în medie, 35 de ani. Această categorie de utilizatori este cea mai predispusă la a invidia fericirea familială. Femeile, pe de altă parte, sunt geloase pe conţinutul care demonstrează atractivitatea fizică.

Aceste sentimente îi determină pe unii utilizatori să îşi cosmetizeze conţinutul postat şi să-şi laude mai mult realizările pe Facebook, pentru a se pune într-o lumină mai bună. Cărbaţii tind să se promoveze mai mult, în timp ce femeile îşi accenuează aspectul fizic şi viaţa socială activă.

Concluziile cercetătorilor se bazează pe două studii, în care au fost implicaţi 600 de utilizatori. Rezultatele vor fi prezentate şi la conferinţa despre sistemele de informaţii din Germania, în luna februarie.

Primul studiu a analizat proporţia în care se produc incidentele cauzate de invidie, scopul şi natura acestora. Cel de-al doilea a analizat legătura dintre utilizarea pasivă a reţelei sociale şi gradul de satisfacţie al utilizatorilor.

Deşi voluntarii implicaţi în studiu sunt germani, cercetătorii susţin că aceste rezultate pot fi considerate valabile la nivel global, invidia fiind un sentiment universal cu potenţialul de a afecta utilizarea reţelei sociale.

„Din perspectiva furnizorului, descoperirea noastră semnalează că utilizatorii percep frecvent Facebook drept un mediu stresant, fapt care ar putea, pe termen lung, să constituie o ameninţare pentru sustenabilitatea platformei”, au concluzionat cercetătorii.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: