Facebook în 2013 - prima parte: Cum au apărut Graph Search, noul News Feed şi alte modalităţi de a ne "ultraconecta"
0Facebook a trecut anul acesta prin numeroase schimbări, care au câştigat încrederea investitorilor, dar şi furia utilizatorilor. Încă din primele zile ale lui 2013, Facebook a introdus un nou look şi noi funcţionalităţi. Fără îndoială, în 2014 reţeaua lui Zuckerberg va continua schimbările. Aceasta este prima parte a schimbărilor - cele făcute până în iunie.
15 ianuarie - un nou mod de a căuta pe Facebook - Graph Search
Mark Zuckerberg trebuia să schimbe modul cum căutăm lucrurile pe Facebook şi, împreună cu Lars Rasmussen au introdus Graph Search. Acesta este un sistem prin care putem căuta lucruri specifice despre prieteni sau locuri. Deşi nu este atât de folosit, pentru că nici nu a fost extins spre alte limbi, sistemul a fost modul prin care Facebook a deschis accesul către mai mulţi oameni - nimeni nu se mai poate ascunde în Graph Search, dar putem să ne limităm informaţiile pe care le oferim îîn News Feed.
Prima versiune de Graph Search ne permitea să căutăm persoane, fotografii (Photos taken in Vama Veche, de exemplu), locuri, interese (muzică, filme sau jocuri).
Noua versiune a fluxului de ştiri s-a concentrat pe poze mai mari şi pe noi algoritmi. A fost problematic. Nu a fost doar o schimbare vizuală.
De asemenea, Facebook a încercat să introducă prin acest News Feed direcţiile sociale pe care voia să meargă. Astfel, aplicaţiile cum ar fi cele de muzică au fost conectate, Instagram şi altele. Cu toate acestea, nu au fost de interes.
Lucrurile care au fost adăugate pe parcurs a fost posibilitatea de a introduce un post prin Embed pe orice site, videoclipurile care pornesc automat (pe final de an), dar şi algoritmul nou, care nu mai punea toate postările în News Feed, ci doar cele de la prietenii cu care interacţionăm cel mai mult.
13 martie - un Timeline îmbunătăţit
Modul cum arată Facebook acum a început în 2012, cu schimbarea Timeline-ului. În 2013, Zuckerberg a decis să-l îmbunătăţească. Postările nu au mai fost puse şi în stânga şi în dreapta, ci doar pe dreapta. Partea din stânga a fost dedicată pozelor, prietenilor şi aplicaţiilor conectate la profilul nostru de Facebook.
De asemenea, putem să ne facem liste mai uşor, cu ajutorul rubricii de Filme şi Cărţi, unde putem spune ce filme am văzut, ce filme ne-au plăcut şi ce am dori să vedem.
4 aprilie - Facebook Home - un eşec total
Toată lumea credea că Facebook va veni cu un sistem de operare, dar a fost de fapt un launcher. Ce e acesta? O aplicaţie care se pune deasupra sistemului de operare Android şi care schimbă modul cum arată softul.
Home a integrat profilul nostru de Facebook, iar background-ul era format din actualizările prietenilor din lista noastră, Facebook Messenger şi apliaţia-mamă erau pe ecranul principal. Dincolo de Home, era un Android aproape obişnuit. Împreună cu Home a fost lansat şi HTC First, un telefon dedicat.
Din păcate pentru Facebook, sistemul nu a prins. Dar elemente ale acestuia au fost introduse treptat în aplicaţiile deja existente pe mobil: Facebook şi Messenger.
Chat Heads sunt bulele pe care le vedem în colţul ecranului pe Android şi în aplicaţia de Messenger din iOS, notificările au rămas la fel şi, din fericire, Cover Feed nu este disponibil decât pentru telefoanele cu Home instalat.
10 aprilie - acţiuni în status
Facebook a adăugat posibilitatea de a folosi acţiuni în status, cum ar fi watching, reading, listening to, eating, drinking. De ce? Pentru că ar fi amuzant pentru oameni să o spună şi altfel, dar şi pentru că aşa poţi să faci profilul unui utilizator mult mai bine, ştiind ce ascultă, ce mănâncă sau cum se simte. Dacă are nevoie de un psiholog? Ştii că s-a simţit rău cinci zile la rând, aşa zice statusul său.
De asemenea, dacă spuneam că ne uităm la un film, acesta era adăugat pe profil.
16 aprilie - stickere pentru bani
Facebook a schimbat prima oară aplicaţia de mesagerie în luna aprilie, adăugând Chat Heads, dar şi stickere. Acestea din urmă sunt figurine amuzante pe care le-a creat chiar Facebook, dar pe parcurs au venit şi unele care aparţineau unor branduri: minionii din Despicable Me 2 sau alte filme.
În afară de faptul că e un mod amuzant de a răspunde unor replici, stickerele sunt o modalitate simplă prin care Facebook poate face bani. Momentan doar prin parteneriatele pe care le are cu casele de producţie, pentru introducerea unor imagini inspirate din filme, dar în curând, poate în 2014, vor exista stickere pentru care utilizatorii vor dori să plătească.
12 iunie - pentru a deveni relevant, Facebook a introdus hashtag-ul
Era inevitabil că Facebook va trebui să introducă hashtag-ul pentru a fi relevant în epoca în care oamenii nu se mai uită pur şi simplu la televizor, ci o fac în timp ce comentează pe reţelele sociale. Dacă în România aceste lucruri se întâmplă rar, în SUA Twitter este locul unde oamenii comentează seriale, evenimente sportive şi alegeri prezidenţiale.
100 de milioane de americani au fost pe Facebook în timpul finalei campionatului de fotbal american. 1,5 milioane de menţiuni au fost oferite pentru un episod din "Game of Thrones". Facebook le-a strâns pe toate sub un #hashtag. Cu toate acestea, sistemul nu este perfect.
Spre deosebire de Twitter, hashtag-ul de la Facebook pare de multe ori aleatoriu şi nu poate fi ordonat cronologic.
Oamenii pot căuta un hashtag, pot da click pe acestea şi pe mobil şi să intre în discuţie cu alţi utilizatori. Iar brandurile pot folosi mai bine puterea unui lucru simplu: #.
20 iunie - video pe Instagram
Vine a lansat video-ul de şase secunde, iar Instagram l-a dus la 15. Acum, utilizatorii nu-şi mai fac doar poze, ci înregistrează 15 secunde din viaţa lor, în tăieturi scurte. Brandurile se folosesc de acest lucru pentru a se promova mai bine, iar, în curând, feed-ul utilizatorilor va fi ocupat şi de reclame. Acestea vor fi cu autoplay. Şi pe Instagram, dar şi pe Facebook.