Cum ne vom proteja datele în noua epocă Facebook. Ghidul intimităţii online

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Facebook a prezentat de curând funcţia noua Graph Search. În curând, mai mulţi utilizatori din întreaga lume şi chiar din România vor avea acces la căutările din Facebook. Pe cât de înfricoşătoare pare uneori reţeaua lui Mark Zuckerberg, Graph Search ar putea să o facă de-a dreptul îngrijorătoare.

Dar cum ne vom putea proteja de asaltul Facebook în viaţa noastră? Mai ţineţi minte când Facebook şi-a schimbat regulamentul, acum mai bine de o lună? Unele setări erau controversate, dar nu ştiam la ce vor folosi. De exemplu, de ce nu ne vom mai putea exclude singuri din search şi de ce vom primi mesaje fără a putea bloca. Ei bine, partea de căutare a primit şi o explicaţie cu noul Graph Search. Oricine poate fi găsit, în funcţie de câţi prieteni au.

Cum scăpăm de lucruri pe care le-am distribuit sau plăcut acum ceva timp şi nu vrem să ne mai apară la căutări?

Primul sfat şi cel mai decent este revizuirea profilului nostru. Nu mulţi dintre noi au timp de a-şi controla profilul. De asemenea, obişnuim să dăm like-uri în general fără să gândim la ce. Multe like-uri sunt pe poze amuzante, dar care conţineau o descriere ciudată. Unele like-uri sunt la formaţii sau lucruri pe care le-am apreciat în trecut. Dar dacă acum nu mai suntem aşa? De ce am fi găsiţi ca „utilizator din Bucureşti care apreciază Florin Salam, oja de unghii şi Dan Diaconescu, în timp ce stă la Starbucks“?

Aşadar, ar trebui să vă luaţi toate like-urile la rând. Pe profilul vostru Timeline există pagina de Likes. Acolo sunt artişti, filme sau diverse. Cel mai indicat este să urmăriţi cu atenţie pentru că, ştim deja, profilul de Facebook a devenit o fereastră către lume.

Chiar dacă Graph Search va funcţiona doar pentru lucrurile cărora le-am dat share şi care sunt disponibile prietenilor noştri, niciodată nu se ştie ce se poate găsi. Pentru fiecare postare Facebook oferă posibilitatea de a limita audienţa, iar cel mai bun lucru este să fiţi atenţi cu aceasta, deoarece căutările prin Graph Search au demonstrat că sunt foarte inteligente. Graph Search oferă acces doar la ceea ce am vrut noi să publicăm.

Fotografiile sunt mai sensibile. În imagini putem fi etichetaţi de către prieteni. Acum, imagini ruşinoase cu noi ar putea apărea în căutări, dacă un prieten a decis acest lucru. Există mai multe lucruri pe care le puteţi face:

- dacă un prieten v-a etichetat într-o poză nedorită, eliminaţi tag-ul
- dacă vreţi să dea jos poza, Facebook oferă un astfel de buton pentru eliminarea fotografiilor. De multe ori, unele persoane nu doresc să publice poze cu ei dintr-o anumită perioadă, indiferent de motiv. Aşadar, dacă cineva va căuta „poze cu X de dinainte de 1990“ ar putea găsi o poză de arhivă pe un profil, în care utilizatorul era mai gras.

Verificaţi grupurile. Nu mai daţi accept la orice grup. Verificaţi în ce astfel de comunităţi sunteţi şi ieşiţi.

Verificaţi prietenii. Câţi dintre noi nu avem 700-800 de prieteni? Ei bine, câţi dintre aceştia ne sunt cunoscuţi? Cu cât mai mulţi prieteni vom avea în noua epocă Facebook, atunci există cu atât mai multe şanse să picăm în situaţii ruşinoase. Dacă am dat „Add“ unui necunoscut, atunci acesta va avea acces la cele mai ascunse secrete ale noastre.

Fundaţia Frontiera Electronică din Statele Unite ale Americii, în care este şi John Perry Barlow, cel care a scris manifestul pentru un internet mai liber în 1996, a oferit şi ea sfaturi pentru utilizatori, după lansarea Graph Search.

Primul pas este stabilirea audienţei postărilor noastre. Odată cu noile setări de confidenţialitate, Facebook nu mai este atât de complicat. Acestea se găsesc în partea dreaptă superioară a profilului nostru.

De exemplu, în imaginea de mai jos puteţi vedea că postările sunt publice. Aşadar, orice articol, poză, status este disponibilă în viitoarea căutare Graph Search. Totul, de la tehnologie la pisici. Facebook mai oferă sfatul de a verifica Activity Log pentru orice interacţiune am avut pe reţea şi pentru a revizui acest lucru. De asemenea, opţiunea View As poate fi folosită pentru a privi profilul nostru din perspectiva altui utilizator.

image

Al doilea pas este limitarea informaţiilor despre noi de pe profil. În imaginea de mai jos sunt informaţiile despre locul meu de muncă. Ele sunt publice pentru toţi. Dar dacă nu vreau ca o căutare să mă găsească la Adevărul? Atunci va trebui să stabilesc că aceste informaţii vor fi vizibile doar pentru prieteni sau doar pentru mine.

image

Al treilea pas care trebuie făcut priveşte limitarea accesului la conţinutul din trecut. Până acum această opţiune nu avea foarte mult sens, deoarece nu multă lume ar fi stat să descopere un profil de Facebook până la capăt. Dar Graph Search schimbă radical lucrurile.

Dacă folosiţi această unealtă, conţinutul de pe Timeline se transformă: cele distribuite public sau unei audienţe extinse vor fi disponibile doar prietenilor.

image

Al patrulea pas se petrece în pagina de Like-uri. Aici aveţi muzică, filme, cărţi, seriale, jocuri, atleţi, echipe sportive sau interese. Audienţa care poate să le vadă poate fi schimbată. Amintiţi-vă bine. Orice LIKE înseamnă intrarea în căutare. Orice am apreciat ne face părtaşi la o nouă căutare.

image

Ca să vă daţi seama cum funcţionează această căutare, eu aş putea fi găsit în funcţie de like-urile mele căutând cam aşa:

Cineva din Bucureşti, care munceşte la Adevărul, ascultă Johnny Cash, citeşte John Steinbeck, a văzut filmul Once Upon a Time in West, apreciază serialul The Mentalist, jocul Angry Birds, ese fanul lui Ayrton Senna şi este fan Olympique Marseille şi are ca activităţi jurnalismul şi ciclismul“.

Amintiţi-vă că deveniţi astfel patru rânduri de căutare. Orice faceţi pe Facebook devine parte a căutărilor. Graph Search este o încercare de a face internetul mai deschis, de a conecta mai bine utilizatorii şi de a vinde publicitate mai bne, dar este şi un apel la trezire. Cu Graph Search, Facebook a făcut cel mai mare bine utilizatorilor: i-a făcut să conştientizeze importanţa intimităţii şi atenţiei pe Facebook.

Şi dacă nu ne credeţi, vă recomandăm un articol de la Gizmodo pe care americanii l-au făcut după ce au avut acces la noul Graph Search.
 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite