N-o să pornesc acum o discuţie despre privacy (intimitate şi confidenţialitate), dar încerc să-ţi explic cum să ajustezi setările de publicitate, din punct de vedere tehnic.

E important să înţelegi că dezactivarea parţială sau completă a publicităţii personalizate nu face să dispară reclamele din căutările Google sau din aplicaţiile Google, ele vor apărea în continuare, dar vor fi generaliste sau mai puţin interesante pentru tine.

Stai, ce? Da, ai înţeles corect. Publicitatea, reclamele, nu pot fi oprite, ceea ce putem schimba e doar modul de livrare. În plus mai sunt alte zeci, poate sute de companii, care strâng date despre tine şi-ţi oferă publicitate personalizată. Vezi AICI.

Dacă opreşti complet publicitatea personalizată, în continuare va fi ca şi cum ai vedea reclame la televizor sau le-ai auzi la radio.

De ce ai vrea să faci asta? Poate nu vrei. Dacă o opreşti sau nu, e o decizie care îţi aparţine. Eu îţi explic cum funcţionează sistemul, nici măcar nu te sfătuiesc s-o faci.

Şi poate mai important decât faptul că nu se vor opri reclamele e să înţelegi că aceaste setări, editarea sau dezactivarea publicităţii personalizate, nu va opri Google să strângă informaţii despre tine.

Voi face tutorialul pe un smartphone Samsung cu Android 10.

Intrăm în Setări / Settings - Conturi şi backup / Accounts and Backup – Conturi / Accounts . Aici o să-ţi apară toate conturile instalate pe smartphone, nu doar cele Google.

Click pe adresa de gmail, poate ai mai multe pe dispozitiv, pe care faci modificarea, apoi click pe Cont Google / Google Account. Sus o să-ţi apară numele şi adresa de gmail. Dedesubt sunt opţiunile Acasă / Home - Informaţii personale / Personal info – Date&personalizare/ Data & personalization.

Pe coloana asta, Date si Personalizare, cobori până la Publicitate Personalizată / Ad personalization, în dreptul căreia e bifat implicit pornit /on.

Poţi să opreşti totul direct, apăsând butonul pornit / on şi publicitatea personalizată oferită de Google se opreşte aici.

Editarea sau personalizarea publicităţii

Sau poţi să cobori până la capitolul Cum sunt personalizate reclamele tale / How your ads are personalized

Şi acolo vei afla în mod ordonat ce ştie Google despre tine şi interesele tale. Unele dintre categorii o să ţi se pară nepotrivite / greşite, spune cum vrei. S-ar putea să te înşeli şi Google să fi fost mai atent decât tine la ceea ce urmăreşti.

Partea interesantă a acestor categorii e că le poţi dezactiva individual. În continuare vezi un fragment din lista mea de interese şi cum am dezactivat categoria Apparel / Îmbrăcăminte. Pe a treia coloană, în capătul listei, jos, scrie What you've turned off (1) / Ce ai oprit (1).

Un alt detaliu evidenţiat în acest punct, e că Google strânge informaţii despre tine, doar când eşti logat (panoul din mijloc). Asta are mai mult sens când lucrezi pe PC, pentru că acolo te poţi deloga din contul Google, dar pe un smartphone sau o tabletă cu Android?

Dau un alt exemplu de folosire mai utilă a editării categoriilor: poate eşti la dietă şi ai o slăbiciune pentru prăjituri. Nu vrei să vezi prăjituri în faţa ochilor şi atunci dezactivezi categoria respectivă. Dar vrei să vezi alte lucruri, potrivite cu profilul tău şi atunci păstrezi restul de categorii. 

Celor care privesc acest tutorial ca un sabotaj sau ca ”hate” la adresa Google, câteva detalii despre relaţia mea cu gigantul din Mountain View:

- sunt fan Google de cel puţin 10 ani şi, îmi place să cred, utilizator avansat;

- sunt fan Android şi utilizator al sistemului de operare de 9 ani, de la Android 2.3;

- deţin 3 smartphone cu Android, dintre care unul Google Pixel;

Cu speranţa că articolul meu vă va ajuta să învăţaţi ceva nou, vă urez o zi sau o seară bună!