Cine deţine conţinutul pe care-l urcăm pe internet?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scandalul Instagram de zilele trecute, după ce reţeaua socială şi-a schimbat regulamentul, iar mai mulţi utilizatori au reclamat faptul că platforma le poate vinde pozele, a lansat o dezbatere: cine deţine conţinutul pe care-l distribuim pe reţelele sociale?

Potrivit cotidianului „The Guardian“, care a vorbit cu avocatul Osborne Clarke, există două practici întâlnite pe internet: „Ori îţi spun că ai dreptul să deţii conţinutul, dar l-ar putea folosi printr-unele metode sau pur şi simplu îţi spun că nu îţi deţii conţinutul“.

Aceste drepturi pot fi văzute de orice utilizator al internetului în Termenii şi Condiţiile site-ului. De asemenea, în momentul când se schimbă regulamentul, fiecare utilizator primeşte de obicei un mail. Din acest motiv, cel mai bine ar fi să citiţi măcar o dată regulamentele site-urilor pe care aveţi cont.

Potrivit unui sondaj în Marea Britanie, 7% din utilizatori citesc termenii şi condiţiile. Iată care sunt câteva din opţiunile pe care le aveţi pe cele mai mari site-uri ale lumii:

Facebook

Deţinem tot conţinutul pe care îl punem pe site, poze sau statusuri. Totul poate fi controlat prin setările de confidenţialitate, care pot fi schimbate în interiorul site-ului. Acestea dictează dacă pozele noastre pot fi văzute de mai multe persoane şi pot fi distribuite la liber.

Termenii şi condiţiile mai indică faptul că Facebook nu oferă conţinutul nostru către publicitari fără acordul nostru. Din acest motiv, trebuie să fie atenţi atunci când bifăm disponibilitatea datelor noastre în momentul când dăm click pe multe aplicaţii.

Ceea ce dăm obligatoriu Facebook sunt informaţiile noastre generale, „conectând diverse servicii şi opţiuni pe care vi le oferim vouă şi altor utilizatori cum ar fi prietenilor voştri, partenerilor, publicitarilor şi dezvoltatorilor de jocuri.

Google

În momentul când ne facem un cont pe Google trebuie să ne dăm numele, e-mail-ul, numărul de telefon sau numărul de card. Google nu deţine datele noastre, dar pentru a ne oferi întreaga experienţă, ne cere acces la un profil public, ceea ce înseamnă nume şi poză.

Google colectează informaţii despre gadgetul pe care-l folosim, poate stoca ceea ce am căutat, numărul de telefon, adresa IP. De asemenea, reţeaua stochează şi datele noastre geografice.

Google foloseşte aceste informaţii despre noi pentru a-şi îmbunătăţi serviciile şi pentru a ne oferi informaţii mai relevante pentru noi în căutări, în funcţie de ceea ce am căutat în prealabil. Ceea ce va face Google este să schimbe pseudonimele noastre de-a lungul tuturor serviciilor, pentru a universaliza contul. Ceea ce a provocat probleme la Facebook acum, odată cu mutarea Instagram în curtea lui Zuckerberg, este obişnuinţă la Google: gigantul online îşi rezervă dreptul de a ne folosi datele pe mai multe servicii.

YouTube

Serviciul de video este deţinut tot de Google. Deţinem toate drepturile asupra videourilor pe care le urcăm, dar când folosim site-ul putem să oferim o licenţă redusă altor utilizatori şi chiar YouTube. Acest lucru înseamnă că dăm dreptul YouTube de a ne promova videoclipul pe prima pagină şi altor utilizatori de a introduce filmuleţul pe site-ul lor sau de a-l distribui pe reţelele sociale şi de a fi văzut direct acolo.

Licenţa este una „globală, neexclusivă, fără venituri, transferabilă pentru folosirea, reproducerea, distribuţia şi crearea de opere derivative şi apoi difuzarea lor“. În traducere liberă, videourile sunt alte noastre, dar pot fi distribuite şi difuzate oricând, dacă nu alegem setări mai stricte.

Când părăsim YouTube, site-ul îşi reţine dreptul de a păstra copii ale conţinutului pe serverele sale.

Twitter

Avem toate drepturile asupra postărilor pe reţeaua de microblogging, dar oferim o licenţă site-ului de tipul celei de pe YouTube pentru retransmiterea tweet-urilor. Acest lucru vine din faptul că fiecare mesaj pe Twitter poate fi embed-uit pe site-urile noastre, exact ca la un video, dacă avem funcţia de acceptare a scriptului care este folosit de Twitter.

Twitter adaugă în termenii şi condiţiile sale că embed-uirea de tweet-uri nu va fi plătită şi nu va exista niciun fel de compensaţie.

Instagram

Reţeaua socială îşi va schimba regulamentul pe 16 ianuarie 2013. Ce spune acum? Că dăm Instagram „dreptur neexclusive, plătite şi fără bonificaţii, transferabile şi sublicenţiabile asupra conţinutului nostru postat pe Instagram. O parte a serviciului nostru este susţinut de reclame. Pentru a ne ajuta să oferim conţinut plătit sau sponsorizat de calitate, acceptaţâi ca o afacere să vă pună numele, lucrurile apreciate sau fotografiile pe un conţinut plătit sau pe promoţii, fără compensaţie“.

Destul de clară la prima citire, această parte a fost explicată de şefii Instgaram din prisma interacţiunii cu site-ul şi cu faptul că unele poze de profil şi numele nostru ar putea fi afişate pe prima pagină a reţelei, ca un fel de conţinut promovat. De asemenea, Instagram a promis că până pe 16 ianuarie va schimba un pic modul de exprimare pentru a clarifica această situaţie.

Flickr

Flickr este deţinut de Yahoo! şi funcţionează sub termenii şi condiţiile reţelei mari. Când urcăm o poză, ne păstrăm dreptul asupra ei, dar oferim companiei o licenţă pentru a o folosi. Alţi utilizatori nu pot folosi poza fără acordul nostru, doar dacă noi specificăm altfel, cum că poza ar fi „la liber“.

Yahoo! menţionează că poza ar putea fi folosită pentru acelaşi lucru pentru care a fost urcată, deci am vorbi de promovare a imaginii în cadrul site-ului.

Tumblr

Utilizatorii deţin în totalitate conţinutul pe care îl urcă pe platforma de blogging social. Cu toate acestea, oferim Tumblr posibilitatea de a ne promova conţinutul şi, de asemenea, dacă alegem să acceptăm acest lucru, dăm posibilitatea altor utilizatori de a ne redistribui conţinutul introducând o altă descriere a pozei sau textului, în funcţie de dorinţele acestora.

Licenţa oferită Tumblr este de redistribuire, de postare pe blogul oficial, pe fluxul RSS sau pe Tumblr Dashboard, pagina principală. De asemenea, Tumblr poate face conţinutul disponibil unor parteneri, dar doar dacă acel conţinut a fost făcut public din prima.

Wordpress

Conţinutul pe care-l postăm pe blogurile deţinute de către Wordpress ne aparţine în totalitate, iar singura licenţă pe care o are platforma este cea de publicare a conţinutului pe primele pagini, astfel de a ne promova blogul dacă acesta este popular. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite