Din culisele campaniei de pe Facebook a lui Iohannis: „În ultima lună de campanie am avut aproape jumătate de miliard de afişări de pagină“

Despre campania de online a lui Klaus Iohannis. Cât de mare influenţă a avut Facebook? 

Despre campania electorală care s-a încheiat odată cu alegerile din 16 noiembrie s-a spus că a fost prima în care social media a avut o influenţă marcantă. Klaus Iohannis e primul politician european care a trecut de un milion de like-uri. La Adevărul Live am discutat cu Ioan Dan Niculescu, unul dintre cei care au făcut parte din echipa de social media a lui Klaus Iohannis, ca director de creaţie.

Ştiri pe aceeaşi temă

Contul lui Klaus Iohannis avea 500.000 de like-uri în primul tur de scrutin, iar astăzi a ajuns la 1,2 milioane de oameni care apreciază.

Cât de mult a influenţat social media campania electorală şi rezultatul final? Au existat eroi singulari sau totul a fost influenţat de contextul favorabil? 

Cele mai importante declaraţii:

Personal mă pot mândri că acum câţiva ani împreună cu agenţia de creaţie pe care o conduc şi o reprezint am desenat, conceput şi cuprins într-un manual de identitate întreaga identitate vizuală a PNL. A fost o muncă de echipă, pe care o făceam în domeniul politic pentru prima dată în viaţă, iar rezultatul a fost suficient de gros, de explicit şi de bun pentru a mă recomanda acum patru luni ca cel căruia i-a fost oferită şansa de a se ocupa de identitatea şi apoi de identitatea vizuală a campaniei domnului Klaus Iohannis. 

Vedem rezultatul final, 1,2 milioane de like-uri, o victorie. Când a început munca?

Dacă acum vedem peste un milion, munca a început undeva pe 13 august, a început foarte frumos, cu o echipă, care, înainte de toate, avea în comun ambiţia şi curajul de a se angrena într-un proiect de o asemenea amploare. Nu ştiam atunci, dar ne doream, speram un asemenea rezultat, dar să spunem că numărul impresionant de like-uri este o consecinţă a scopului primordial: câştigarea alegerilor. 

Cum vedeaţi voi brandul Klaus Iohannis atunci când l-aţi preluat?

În primul rând, şi aici suntem cât se poate de sinceri, prima şi cea mai puternică impresie pe care şi-o face absolut oricine despre acest brand am trăit-o în momentul în care am cunoscut personal omul Klaus Iohannis, organismul care trece dincolo de foarte multe aspecte. Valorile omului Klaus Iohannis se transmit prin însăşi persoana Klaus Iohannis. A fost relativ uşor de stabilit aceste valori de brand, aceste valori ale omului politic Klaus Iohannis, privind la trecutul, realizările lui şi, bineînţeles, focusând cât se poate pe imaginea proiectată în baza viziunii, deosebită, cel puţin pentru peisajul românesc de la acea dată. 

Dacă ai fi să aduci trei caracteristici ale acestui brand, care ar fi ele?

Prima ar fi adevărul, o percepţie directă, clară şi simplă a realităţii, dincolo de titlurile bombastice din media, tot aici intră şi echidistanţa, cinstea, corectitudinea. Par cuvinte simple, dar aşa a fost şi brandul, aşa a fost şi campania.

Care a fost strategia şi obiectivul iniţial. 

Obiectivul principal a fost câştigarea alegerilor. Pentru a transmite nişte valori de brand politic trebuie să apelezi la nişte mijloace adecvate, în cazul nostru vorbim de mijloace adevărate, reale, eficiente. Am focusat foarte mult pe domeniul online pentru că ne domină viaţa de zi cu zi şi dacă aveam de transmis un mesaj unui public ţintă, ne-a fost simplu să vedem că o majoritate a românilor sunt activi în mediul online, vorbim de peste şapte milioane de utilizatori Facebook. 

Vorbim azi de o victorie pe toate planurile. Speraţi să ajungeţi aici?

Speram şi speram şi la mai mult. A fost şi este în continuare vehiculat acest milion de like-uri, s-au făcut multe speculaţii şi aş vrea să clarific o mică confuzie între cauză şi efect. Un milion de like-uri este o cifră care l-a diferenţiat pe Iohannis în rândul politicienilor europeni, însă el reflectă mult mai mult de atât, dacă ar fi să vorbim tehnic, nu este o performanţă din cale afară acest milion de like-uri, dar ce stă în spatele lui sunt nişte cifre mult mai mari, doar pe ultima lună avem peste 465 de milioane de afişări de pagină, aproape jumătate de miliard, peste 13 milioane de vizitatori unici, este o rată la care nu speram, dar pe care o consider o consecinţă firească a felului în care s-a dus campania, cel puţin în mediul online. 

În momentul în care construieşti o oglindă într-un fel adevărat, simplu şi direct, aceasta îţi va reflecta într-un mod adevărat o stare de spirit. Milionul de like-uri este o consecinţă şi nu o cauză a acestei stări de spirit pe care nu am generat-o noi, cei din spatele unei pagini, ci milioanele de români, reflectă o revoluţie care s-a produs, pe de-o parte, între generaţii, între vechi şi nou, şi, pe de altă parte, între sistemele politice. Nu este prima, dar este prima consemnată în mediul online român. Acum a venit rândul Facebook-ului care a reflectat o legătură, o unitate şi un consens între miile de oameni care au ieşit în stradă, între sutele de bloggeri care au scris, între zecile de grupuri care propagau acelaşi mesaj în acelaşi timp. Istoria se repetă pentru că nu învăţăm ceva din ea. Am găsit-o de curând foarte frumos ilustrată această situaţie într-un proverb: Ne-au îngropat, dar au uitat că suntem seminţe. Noi am reflectat povestea într-o manieră reală şi nedistorsionată. 

S-a speculat că Facebook-ul a câştigat alegerile, poate nu aţi fi ajuns la milionul de like-uri fără tot contextul din jur. 

Fără doar şi poate şi nu cred că-şi poate asuma cineva, indiferent de natura entităţii, această victorie, în afară de Klaus Iohannis, cu tot trecutul, alături de fiecare dintre oamenii care au ieşit din casă şi au pus ştampila pe buletinul de vot. 

Vorbim de personal branding şi primul lucru la care trebuie să ne gândim este autenticitatea acelui brand, este o poveste care se scrie pentru fiecare brand în parte, departe de a exista o reţetă fixă, există normele unei comunicări care îşi respectă publicul şi candidatul, în cazul acesta.

Am fost şi noi surprinşi, mai ales în ultima săptămână, de avalanşa de interacţionări pe care o înregistrăm pe pagină şi numărul propriu zis a fost o surpriză pentru toată lumea. Deşi poate mi-ar plăcea să pozăm altfel, îţi repet că am fost luaţi foarte prin surprindere. Ca orice mare dezavantaj multe aspecte aveau să devină un real atu în povestea mare. La capitolul dezavantaje: am fost o echipă extrem de mică, de multe ori ne-am simţit mici sau singuri în faţa furtunii, în faţa concurenţei. Asta ne-a făcut să fim foarte uniţi, dacă aş spune că am funcţionat perfect aş exagera, dar spun cu mâna pe inimă că am curs împreună perfect şi cred că aici a fost cheia reuşitei noastre ca şi echipă. Fiecare dintre noi a început să iasă din zona de confort, eu să alunec de pe comunicarea vizuală în alte direcţii, din dorinţa de a ne ajuta între noi pentru a optimiza rezultatele la maximum. A fost simplu pentru că nu aveam păreri contradictorii şi pentru că îl aveam în suflet şi în minte pe domnul Iohannis şi prin felul lui de a fi şi de a gândi ştiam că trebuia să fim eficienţi înainte de orice. 

Ce v-a spus Klaus Iohannis înainte de a începe campania?

Mi-a fost suficientă o simplă strângere de mână. Personal mi-a fost suficientă, încă din 2007, cu mult înainte să-l cunosc, o vizită în Sibiu ca să simt tot ceea ce trebuia să-mi spună. În aceste luni au fost o multitudine de momente pe care mi le amintesc, dar cel care mi-a rămas cel mai puternic întipărit în minte, dincolo de emoţiile prezentării conceptului iniţial, este momentul victoriei, în care, ca de obicei în astfel de situaţii, toată lumea era euforică, dar calmul dumnealui, poziţia, prestanţa şi felul în care a venit între noi pentru a ne felicita a adus linişte şi un moment de claritate. Este momentul pe care mi-l amintesc cu cel mai mare drag. 

Cum aţi trăit momentul 16 noiembrie?

Dacă ţi-aş spune că nu-mi amintesc, poate că nu m-ai crede. A fost un uragan, care crescuse în timp şi care a atins apogeul atunci. Noi trăiam din spatele calculatoarelor cifre cu care nu ne puteam obişnui. Toată campania a fost într-un crescendo continuu, inclusiv în acea zi, pe măsură ce anunţam victoriile. Întreaga campanie a fost pe un ritm încet, dar foarte sigur, care ne-a şi diferenţiat de alte campanii. Este ritmul în care sunt sigur că se vor desfăşura lucrurile şi în România de acum înainte, încet, dar sigur, spre mai mult, spre mai bine. 

Cât de costisitoare este o astfel de campanie?

Când vine vorba de bani, şi ştim cu toţii că banii sunt o himeră sau sunt o noţiune relativ abstractă, întrebarea corectă nu începe cu cât, ci cum şi în ce fel. Cred că este greu de dat un răspuns, dar comparând cu o campanie clasică este cu siguranţă mult mai ieftină, chiar dacă includem numărul impresionant de pizza pe care le-am comandat, cred că proporţia se vede între votul online şi varianta clasică. Mediul online oferă avantajul preţurilor mult mai reduse decât în cazul unei poveşti clasice. 

Cum vi s-au părut iniţiativele cetăţenilor?

Extraordinare, ne dădeam seama că suntem pe drumul cel bun, ne dădeam seama că felul în care o facem este acelaşi nu numai în grupul nostru, deşi în turul unu îmbrăcam mai multe forme, în turul doi am văzut mult mai multe viori cântând la unison cu noi şi lucrul ăsta ne-a dat putere şi încredere să mergem mai departe cu toate pânzele sus. 

V-aţi implicat în iniţiative?

Când ni s-a cerut ajutor, am oferit. Când ni s-a oferit ajutor, l-am primit cu braţele deschise. Dar, în ciuda a ceea ce se spune, lucrurile au evoluat organic. 

Să vorbim despre campaniile din online a celorlalţi candidaţi? Spre exemplu, cea a doamnei Monica Macovei. 

Vreau să salut echipa din spatele acestei campanii, extrem de creativă, nu-i cunosc personal, dar au avut nişte idei foarte bune, au făcut lucruri uimitoare. Jos pălăria. Dincolo de multe lucruri pe care campaniile le-au avut în comun, toate campaniile de pe online au fost produse de specialişti, de oameni care au portretizat partidele politice pe care le reprezentau într-un mod puternic, profesionist. Cred că diferenţa dintre campania lui Klaus Iohannis şi cea a Monicăi Macovei s-a tradus în viziunile diferite şi gestionarea diferită atât a eforturilor, cât şi a mesajelor. Noi am avut în strategie bătaia lungă a mesajelor, nu am urmărit un impact de moment sau creşteri spectaculoase, am mers cuminţi pe un drum corect şi sigur. 

Dar a lui Victor Ponta?

Mă înclin şi în faţa echipei domnului Ponta, a portretizat foarte bine omul politic, nu am sesizat discrepanţe mari între ce vedeam pe Facebook şi în rest, în apariţiile televizate. Nu este meritul nostru că am câştigat alegerile, ci a celor care au votat, cum nu consider că este vina unei echipe că a pierdut alegerile, dimpotrivă, cred că sunt echipe care şi-au făcut într-un fel corect şi profesionist treaba. La urmă, oamenii au ales şi au acţionat faţă de aceste valori transmise mai mult sau mai puţin evident. 

Mesajele sunt scrise de către cei din echipă. Crezi că ar trebui lăsaţi politicienii să scrie singuri pe Facebook.

Depinde, candidatul în cadrul alegerilor are o mulţime de lucruri de făcut, este fizic imposibil să susţii o activitate pe online, am avut şansa unui candidat care s-a ţinut incredibil de aproape de noi şi nu au existat mesaje pe care să nu le fi aprobat personal. La începutul lunii august, am uitat să pun o virgulă într-un text, nu am văzut eu, nu au văzut-o mai mulţi colegi, şi a sesizat-o domnul Iohannis şi ne-a amintit că detaliile contează. Am intrat în pământ, a fost un moment groaznic pentru noi, fiind la început de drum, am avut grijă să nu mai lipsească absolut nimic niciodată. Am fost inspiraţi de prezenţa lui să curgem nemţeşte. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: