SERIAL WhatsApp, Viber şi iMessage sunt aplicaţiile care înlocuiesc SMS-ul la 20 de ani după lansarea serviciului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
WhatsApp este una dintre cele mai populare aplicaţii şi este disponibilă pentru toate marile platforme. FOTO Captură ecran/Adevărul
WhatsApp este una dintre cele mai populare aplicaţii şi este disponibilă pentru toate marile platforme. FOTO Captură ecran/Adevărul

De când au devenit populare telefoanele mobile, SMS-ul a fost nelipsit. Utilizatorii îl preferă fie pentru că nu presupune discuţia directă cu cineva, fie pentru că este rapid, dar operatorii îl preferă pentru banii pe care îi aduce. De câţiva ani însă, SMS-ul are rivali redutabili: WhatsApp, Viber, iMessage sau Facebook Messenger.

„Adevărul“ a prezentat evoluţia SMS-ului de la un simplu mesaj cu textul „Crăciun Fericit“ până la explozia cunoscută în ultima decadă, când numărul de mesaje trimise a trecut de câteva trilioane. A urmat declinul SMS-ului şi, astăzi, continuă serialul „Evoluţia mesageriei instant“ dedicat serviciului şi „urmaşilor“ săi fie că e vorba de aplicaţiile mobile, fie că sunt reţelele sociale.

WhatsApp şi Viber sunt două aplicaţii care se luptă pentru popularitate pe platformele mobile. Asta fără să fie luat în calcul Facebook Messenger, pentru că acest serviciu are deja o bază potenţială de clienţi de un miliard de utilizator, câţi are reţeaua socială Facebook. Urmează eBuddy XMS, iMessage pentru iOS şi Blackberry Messenger (BBM). Aceste servicii din urmă sunt resctricţionate de faptul că rulează doar pe terminalele proprii companiilor dezvoltatoare.

WhatsApp a crescut de la nimic la un succes în trei ani

Aplicaţia WhatsApp a fost lansată, prima dată în 2009, şi este disponibilă pentru smartphone-urile Nokia cu Symbian, pentru iPhone, Android, Windows Phone şi Blackberry. Utilizatorii pot trimite mesaje text, imagini, materiale audio sau chiar videoclipuri, iar autentificarea se face prin numărul de telefon. Acesta este folosit pe post de identificator, iar mesajele consumă doar din pachetul de date obţinut la abonament sau prin intermediul ofertelor de pe cartela preplătită.

Până acum, Sequoia Capital, compania care a dezvoltat aplicaţia, nu şi-a publicat datele privind veniturile sau numărul de utilizatori. În august anul acesta, ei au afirmat, pe pagina de Twitter, că au fost trimise patru miliarde de mesaje într-o zi prin aplicaţia lor. Dacă fiecare utilizator trimite, în medie, între 20 şi 40 de mesaje pe zi, atunci numărul total de utilizatori este undeva între 100 şi 200 de milioane. Deşi nu sunt cifre sigure, numărul probabil este undeva peste 50 de milioane de utilizatori în mod cert.

Cât despre costurile WhatsApp, acestea variază în funcţie de platformă. Versiunea de iPhone costă iniţial 99 de cenţi, apoi totul este gratuit. Pentru restul, aplicaţia este gratuită în primul an, apoi prelungirea abonamentului costă 99 de cenţi pe an. Pe Android, WhatsApp a fost descărcată de peste 50 de milioane de ori.

Preşedintele WhatsApp şi cofondatorul său, Jan Koum a afirmat, în noiembrie 2011, pentru „GigaOM“ că succesul aplicaţiei lor vine din faptul că este ceea ce utilizatorii doresc. „Oamenii apreciază un produs bun şi un sistem stabil“. Mai mult, Koum a zis că succesul financiar a venit tocmai din calitatea bună a aplicaţiei şi astfel n-a fost nevoie să recurgă la afişarea de reclame.

Cei trei mesageri: Viber, Ebuddy XMS şi Facebook Messenger

Aplicaţia cea mai apropiată de profilul WhatsApp este Viber. Aceasta a ajuns de curând la cifra de 100 de milioane de utilizatori. A fost lansată iniţial pentru iPhone în 2010, a urmat o perioadă de teste pentru versiunea de Android şi, între timp, a ajuns pe Nokia, Blackberry, Windows Phone sau Bada de la Samsung. În ceea ce priveşte compatibilitatea, Viber este mai răspândit, iar principiul de funcţionare este acelaşi, numărul de telefon este suficient pentru a folosi aplicaţia, contactele fiind căutate automat. Însă Viber este gratuit, nu afişează nici anunţuri şi permite apelurile vocale, dar doar cu alţi utilizatori Viber.

Ebuddy XMS este o altă astfel de aplicaţie. Nu este chiar înlocuitorul SMS-ului, ci mai mult un Yahoo! Messenger, dar la alt nivel, mai rapid, mai mic. Este gratuit şi disponibil pentru Nokia, iOS, Android, Blackberry şi Windows Phone. XMS vine în plus cu suport pentru browser, dar şi pentru MeeGo, o platformă ignorată de celelalte aplicaţii. Este încă în spatele celorlalte două, dar are potenţialul dat de o mai largă răspândire şi integrarea cu Facebook.

Facebook Messenger este disponibil acum pentru Android, Blackberry, Windows şi iOS, iar în Windows Phone este integrat, mesajele fiind afişate în aplicaţia de SMS-uri. De asemenea, SMS-urile pot fi citite în aplicaţia celor de la Facebook. Iar suportul pentru alte platforme probabil că va veni prea curând, în funcţie de popularitatea acestora, dar există aplicaţii terţe.

iMessage şi BBM, aplicaţiile unei singure platforme

Blackberry Messenger este dependentă de terminalele RIM şi de un pachet de date special. Aplicaţia a ajuns la versiunea 6.2, din aprilie 2012, şi este aşteptată cu un design nou odată cu noul sistem de operare BB 10 OS are va fi lansat în 2013. Serviciul este cunoscut pentru stabilitatea sa, dar în octombrie 2011 a întâmpinat o problemă şi a fost inutilizabil câteva zile în Africa, Orientul Mijlociu, America de Nord şi Europa.

image

iMessage pentru iOS a fost lansat în urmă cu un an şi deja a afectat piaţa SMS-urilor, după cum relatează „The Next Web“. Această aplicaţie a înlocuit şi iChat pentru Mac OS şi este disponibilă doar pentru iPhone şi iPad cu 3G. Conform ultimelor cifre publicate de Apple, în octombrie 2012, prin iMessage au fost trimise 28.000 de mesaje pe secundă, adică un total de 300 de miliarde de când a fost lansat serviciul.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite