Românii încep să descopere beneficiile magazinelor virtuale

Anul trecut activau nu mai puţin de 800 de magazine on-line faţă de 2004, când existau doar 200 Românii încep să se obişnuiască cu cardul şi cu magazinele virtuale, existând şi


Anul trecut activau nu mai puţin de 800 de magazine on-line faţă de 2004, când existau doar 200

Românii încep să se obişnuiască cu cardul şi cu magazinele virtuale, existând şi cifre elocvente care ne fac să credem că lucrurile evoluează în acest sens. Spre exemplu, în a doua jumătate a anului trecut s-au efectuat peste 10.000 de tranzacţii on-line. Totodată, în 2006, valoarea totală a tranzacţiilor a depăşit 10 milioane de euro, conform datelor RomCard, compania care procesează toate tranzacţiile în sistemul 3D Secure.

Valoarea medie a unei tranzacţii se situează în jurul valorii de 110-120 euro, anul trecut fiind înregistrată o medie de 6.000-7.000 de tranzacţii pe lună, în sistemul ePayment. În 2006 au fost înregistrate aproape 9 milioane de carduri active în România, existând peste 1.200 de magazine on-line, dintre acestea aproximativ jumătate având implementată o soluţie de plată on-line prin card.

Cele mai mari vânzări on-line se înregistrează de sărbători

Cele mai multe tranzacţii electronice se realizează în acest moment în domeniul telecom, prin plăţi facturi, cartele prepaid şi produse specifice. De asemenea, rezervările biletelor de avion şi camerelor de hotel se află în topul tranzacţiilor on-line. În segmentul retail, produsele IT, electronice şi electrocasnice continuă să fie foarte căutate, ritmul de creştere fiind dublat de la an la an. Astfel, dacă în 2004 existau 200 de magazine on-line, în 2005 numărul acestora a ajuns la 400, pentru ca anul trecut să activeze nu mai puţin de 800 de magazine.

În luna decembrie, nivelul tranzacţiilor numai prin sistemul ePayment a depăşit cu mai mult de 1,5 ori cifra echivalentă a anului 2005, ajungând până la aproape 10.000 tranzacţii lunare. Raportat la media lunară a primelor 11 luni din 2006, luna cadourilor a înregistrat o creştere de aproximativ 140%. Cele mai bine vândute produse sunt în continuare serviciile de turism, cazare şi bilete de avion, electronice, telefoane mobile sau cartele prepaid.

Integrarea în UE va stimula creşterea pieţei, pentru că preţurile vor scădea datorită scutirilor de taxe vamale pentru achiziţia de produse în spaţiul comunitar. De asemenea, populaţia va circula mai mult, automat va folosi mai des cardul şi îi va fi mai uşor să tranzacţioneze on-line cu acesta.

Problemele comerţului electronic în România

Cei care au magazine on-line în România trebuie să înţeleagă însă că acum afacerile on-line nu mai reprezintă o simplă joacă. Succesul va depinde de cât de mulţumiţi sunt cumpărătorii, de livrări, stocuri, relaţia cu clienţii sau de experienţa unui vizitator atunci când navighează pe site. Specialiştii de la Gecad ePayment spun că în primele şase luni din 2007 piaţa se va menţine aproximativ la acelaşi nivel, iar în a doua jumătate a anului vom asista la creşteri spectaculoase. "Ne aşteptăm ca piaţa să crească în acelaşi ritm ca şi în 2006: mai puţin în prima parte a anului şi mai mult în a doua perioadă", spune Carmen Sebe - CEO la GECAD ePayment. După primele două luni vedem deja o creştere constantă a pieţei, numărul cumpărăturilor prin card în magazinele on-line româneşti care folosesc soluţia ePayment a crescut cu 45% în perioada 15 ianuarie-15 februarie faţă de nivelul înregistrat în luna decembrie 2006. Şi cu 1.500% mai mare faţă de cea din 15 ianuarie-15 februarie 2006", a mai spus Carmen Sebe.

Principala problemă este lipsa de informare a publicului în primul rând despre ce înseamnă să foloseşti un card bancar şi apoi despre cum se desfăşoară o tranzacţie on-line, spune Carmen Sebe. Populaţia nu are încă încredere şi nu este familiarizată suficient cu plăţile prin card, iar magazinele on-line nu acordă o atenţie atât de mare acestei opţiuni şi se concentrează mai degrabă pe plăţile ramburs sau prin ordin de plată. De asemenea, calitatea serviciilor prestate de cele mai multe magazine (livrare şi verificarea stocului) nu este întotdeauna la nivelul aşteptat de clienţi, ceea ce îi descurajează să mai încerce să cumpere on-line pe viitor. Foarte puţini români ştiu că este cel puţin la fel de sigur să cumperi on-line ca şi cum ai scoate bani de la bancomat. Este confortabil, comanda se face din faţa calculatorului, teoretic nimeni nu poate vedea datele cardului cu care se cumpără şi, dacă se respectă în general câteva reguli simple de protecţie, riscul de fraudă este practic inexistent. În România, nivelul tentativelor de fraudă este în acest moment sub 1%.

Cea mai mare căutare pe internet o au serviciile de turism (transport şi cazare), ce deţin o cotă de 25%. Pe locul secund se situează produsele telecom, precum plata facturilor şi cartele prepay, cu o cotă de 23% din total. Locul trei este ocupat de e-tail, adică electrocasnice, electronice, cărţi, haine, cadouri, alte articole, cu 19%. Topul este continuat de accesul la conţinut (abonamente ziare, articole, programe tv) cu 12%, iar pe ultimul loc se află softul, hostingul şi serviciile, cu 21% din total.