Dacă în România avem un Radu Georgescu, care a avut mai multe succese în industria IT&C (RAV Antivirus, ePayment, Axigen, Avangate) şi este considerat cel mai de succes om de IT din ţară, în America îl avem pe George Haber (mai multe detalii pe profilul lui de pe Linkedin) care, cu succesele sale numite CompCore, GigaPixel, Mobilygen, CrestaTech, este cel mai de succes român din IT de peste hotare (totalul sumei rezultate din vânzarea unora din fostele companii înfiinţate de el - Compcore, Gigapixel şi Mobilygen - ridicându-se la peste 200 milioane dolari). 
  
 Cu Gigapixel George Haber a fost extrem de aproape de a avea cipurile grafice, produse de companie, utilizate în prima serie de console Xbox concepute de Microsoft (până la urmă Microsoft a ales nVidia, rivalul Gigapixel). Această istorie, a lui Xbox şi Gigapixel, este cuprinsă şi într-una din capitolele cărţii "Opening the Xbox: Inside Microsoft's Plan to Unleash an Entertainment Revolution" de Dean Takahashi. 
  
 Până la vârsta de 18 ani George a trăit în România, urmând cursurile liceului din Oradea. După aceea a emigrat în Israel unde a urmat cursurile facultăţii de electronică Technion din Haifa, plecând mai apoi în Silicon Valley la începutul anilor '90 pe când tehnologia Internet a început să ia avânt în SUA. A fost unul din primii 100 angajaţi al noii înfiinţate firme Sun Microsystems unde a lucrat câţiva ani ca floating-point design manager înainte de a lua drumul antreprenoriatului. 
  
 După câţiva ani petrecuţi la CrestaTech, ultima sa companie, George, împreună cu alţi trei parteneri (un francez şi doi americani), a identificat o oportunitate în sectorul de consumer-web, şi anume în domeniul relaţiei brand-consumer şi viceversa. 
 
Aşa s-a născut evenVoice (adresa web www.evenvoice.com), o aplicaţie mobilă care permite consumatorului să-şi exprime sentimentele şi opiniile faţă de brandurile ale căror produse/servicii le cumpără/foloseşte dar în acelaşi timp ajută şi brandurile în managementul acestor opinii. 
  
 S-a estimat că 1.1 trilioane de dolari sunt consumate în America pentru achiziţionarea şi reţinerea clienţilor de către branduri. 
 O cifră imensă care da naştere la o oportunitate la fel de imensă (culegerea centrală a opiniilor despre branduri şi interacţiunea acestor branduri cu clienţii). 
 Păstrarea unui client este de 6-7 ori mai ieftină decât achiziţionarea unuia nou (studiu Bain&Company) iar probabilitatea de a vinde unei persoane care este deja client al unui brand este de 3-10 ori mai mare decât a vinde unui potenţial client nou (studiu Marketing Metrics). 
 68% din clienţii unui brand pot pleca din cauza unui suport prost din partea acelui brand (studiu US Chamber of Commerce). 
 EvenVoice încearcă să ajute brandurile să păstreze clienţii existenţi şi să-i mulţumească, precum şi ajuta şi clienţii să-şi facă vocea auzită brandurilor. 
  
  
 Am reuşit să vorbesc personal cu George despre noua lui iniţiativă. Ba chiar am downloadat aplicaţia şi am testat-o ieri, când a fost lansarea în stadiu beta (se poate downloada gratis din App Store şi testa). 
  
 Alături de George Haber (care e preşedinte şi CEO), ceilalţi co-fondatori sunt: 
 - Paul Fallon (peste 10 ani de experienţă în vânzări) 
 - Philippe Bouissou (24 de ani de experienţă în operaţiuni, consultant pe strategie, venture capital) 
 - Jonathan Wilson (CTO/VP of Engineering cu peste 20 de ani experienţă) 
 
Până acum startup-ul evenVoice nu a primit finanţare externă, totul venind din buzunarele fondatorilor.  
 
 Mai jos voi face un review succint al aplicaţiei, care din punctul meu de vedere este destul de bine construită pentru partea de utilizator (există şi o secţiune pentru branduri, dar la care nu am avut acces direct). 
  
 Deocamdată aplicaţia este în limba engleză, dar există planuri de a o traduce în mai multe limbi. 
 Şi tot deocamdată aplicaţia e pentru sistemul de operare mobil iOS de la Apple. Sunt planuri de portare si pe sistemul mobil Android şi poate chiar Windows, dar asta se va petrece probabil mai încolo. 
 
 

Cum te înregistrezi 

 Odată downloadată şi lansată aplicaţia, va trebui să deschideţi un cont. Deocamdată nu au integrată opţiunea de a deschide cont folosind Facebook sau Twitter ci doar email, dar probabil în viitor vor fi adăugate cele două opţiuni (asta şi pentru că aplicaţia se doreşte a fi şi socială). 
 Înregistrarea prin email va trebui confirmată, în sensul că vi se va trimite un email cu un link pe care va trebui să daţi click ca să confirmaţi că acel cont de email e al vostru. Fără confirmare nu puteţi posta încă nimic în aplicaţie, deşi contul este deschis. 
  
  

 Cum arată pagina principală 

 Odată confirmat contul de email prima destinaţie este pagina de Home, acolo unde aveţi profilul vostru.  
 Pagina e goală, având doar câteva informaţii date la înregistrare, plus patru iconiţe care simbolizează fiecare ratingul pe care-l puteţi da unui brand: 
 - pumnul strâns înseamnă "slam", adică practic un pumn în faţa brandului (o critică dură
 - palma deschisă înseamnă "slap", adică o palmă data brandului (o critică mai moale
 - două palme aplaudând înseamnă "clap", adică aplaudat (o laudă, dar una normală
 - două degete groase ridicate înseamnă "rave", adică e foarte bine (o laudă din toată inima
  
 Brandurile despre care aveţi opinii şi vi le-aţi exprimat vor apărea aici pe pagina profilului, sub fiecare din acele patru simboluri. 
 Detaliile personale ale voastre pot fi actualizate pe pagina de Settings (rotiţa din dreapta sus). 
  
  

 Cum îţi exprimi opiniile faţă de un brand 

 Având contul (confirmarea inclusiv) puteţi începe să vă exprimaţi opiniile despre branduri. Pentru asta va trebui să mergeţi pe pagina Voice (stânga jos) de unde alegeţi prima dată prima impresie despre brand (vrei să-i "daţi" un pumn, o palmă, vreţi să aplaudaţi sau să-i spuneţi că a făcut foarte bine?). Apăsaţi pe unul din cele patru simboluri. 
  
 EvenVoice vine cu o listă iniţială de branduri gata adăugate care vor apărea pe măsură ce tastaţi numele brandului (multe branduri sunt din America, aplicaţia fiind centrată deocamdată pe utilizatorii americani mai mult). Dacă nu găsiţi în lista brandul care va interesează puteţi să îl adăugaţi ("If not found, add brand..."). 
 
 
După ce aţi ales un brand (sau adăugat) pe următoarea pagină puteţi alege mai detaliat despre ce vreţi să lăudaţi sau criticaţi brandul: Quality (calitate), Performance (performanţă), Design (design), Price (preţ), Other (altele).
 În funcţie de ce brand alegeţi aceste opţiuni se pot schimba. De exemplu, dacă alegeţi un lanţ de magazine opţiunile ar putea fi Customer Service (suportul pentru clienţi), Products (produse), Pricing (preţurile), Location (locaţie), Other (altele).
 
 
 Odată ce aţi ales o  opţiune, în următoarea pagină veţi putea introduce opinia voastră cu cuvintele voastre. Pe lângă cuvinte, puteţi ataşa şi o imagine şi în acelaşi timp puteţi selecta ca opinia voastră despre acel brand să fie postat pe Facebook şi Twitter. Apăsaţi pe Send pentru a posta opinia voastră. 
 
 
Iniţial, opiniile sunt publice, în sensul că oricine din sistemul evenVoice le poate vedea (ele sunt grupate pe branduri, de asemenea). Dar aveţi posibilitatea de a trimite opinia voastră doar la brand, nu să le faceţi şi publice ("Comments for brands only").  
  
 În tot acest timp (dar înainte de a finaliza cu Send) dacă vă răzgândiţi cumva asupra alegerilor puteţi să vă întoarceţi să le modificaţi (Back). 
  
 După ce aţi trimis opinia, ecranul următor vă va arata un ceas cu cele patru iconiţe de mai sus şi starea unui brand în funcţie de câţi au trimis opinia referitoare la acel brand. 
 
 La fiecare opinie ("voice") trimisă sistemul va anunţa fie care în curs de trimitere, fie că e trimis, fie că opinia a fost văzută de cineva care reprezintă brandul, şi vi se chiar poate răspunde înapoi. Câteodată puteţi primi diferite oferte (în context) din partea brandurilor. 
  
 Vă puteţi exprima opinia chiar asupra brandului "evenVoice"! (testaţi dacă primiţi răspunsuri) 
  
  

 News feed 

 În stânga jos (lângă "Voice") sistemul are şi un news feed, oarecum asemănător celui de la Facebook, unde sunt prezentate cele mai noi opinii de la diferiţi utilizatori. 
 Odată intrat pe feed, puteţi selecta ce opinii vreţi să citiţi: cele ale oamenilor pe care îi urmaţi ("following"), fie ale tuturor ("World Voices") - din dreapta sus.
  
  

 Căutare 

 Dacă sunteţi interesaţi de opiniile asupra unui brand (fără ca neapărat să va exprimaţi opinia personală) atunci puteţi căuta acel brand utilizând funcţia de căutare ("Search" din dreapta jos, lângă "Me"). 
 Iar dacă nu găsiţi acel brand, îl puteţi adăuga şi eventual exprima opinia mai târziu (dacă adăugaţi un brand şi alţi utilizatori îşi pot exprima opinia asupra lui, pentru că va fi vizibil în căutări). 
 

 

La final 

 Folosind aplicaţia evenVoice mi-am adus aminte de o altă aplicaţie pe care am testat-o în fază incipientă şi anume Knotch (fondată de o româncă, Anda Gânscă). 
 Acolo se clasificau opiniile (despre orice, nu doar despre branduri) în funcţie de culori începând de la albastru (echivalentul pumnului în evenVoice) mergând până la roşu (echivalentul celor două degete mari ridicate în EvenVoice). 
 Şi pe Knotch se poate comenta, pe lângă selectarea culorilor care exprimă opinia cel mai bine, dar nu se pot adăuga imagini.
  
 Deosebirea majoră faţă de EvenVoice e că acele opinii din Knotch nu ajung nicăieri, ci rezidă în sistemul lor. Probabil la un moment dat unele branduri vor fi interesate de opiniile exprimate pe Knotch despre ele şi vor stabili o cooperare cu ei. 
 EvenVoice încearcă să aducă brandurile în sistem de la început, oferindu-le posibilitatea de a primi opiniile direct, şi de a răspunde la ele (răspunde în grup sau individual). Un sistem centralizat de management al acestor opinii. 
  
 EvenVoice este deocamdată axată pe marea piaţă americană, dar se plănuieşte o extindere în toată lumea (cu traducerea aplicaţiei în limbile respective). 
 
George Haber mi-a menţionat că doreşte să aibă beta-testeri şi din România, care poate fi un pilot pentru extinderea internaţională (download aici sau căutare in App Store).
 Feedback-ul poate fi trimis din aplicaţie (există brandul "evenVoice" acolo) iar George sau co-fondatorii va vor răspunde (feedback-ul e preferat a fi în engleză). 
  
 Să sperăm că evenVoice va prinde la public şi la branduri.