Telefoanele mobile, în special cele tip smartphone, tabletele, aplicaţiile pentru aceste tipuri de echipamente, SMS-urile, imaginile, videoclipurile, dar şi posibilitatea de a transmite informaţia  imediat prin intermediul conexiunii la internet sunt instrumente şi mijloace prin intermediul cărora munca din organizaţiile neguvernamentale ajunge şi mai aproape de oameni şi de comunităţi, în economia eforturilor de a contribui şi de a genera schimbarea socială, dar şi în ceea ce priveşte modalităţile de a comunica în mod dorect cu partenerii, beneficiarii, donatorii şi voluntarii. În acest articol, vă propun să vorbim despre aplicaţiile pentru mobil destinate organizaţiilor neguvernamentale.

Un studiu realizat de Cisco Systems la începutul acestui an arată faptul că până în anul 2018 vor fi 4.8 miliarde de utilizatori unici de echipamente mobile, în timp ce peste 10 miliarde de dispozitive vor fi interconectabile. De asemenea, numărul de subscripţii/abonamente/cartele telefonice au atins un număr record de utilizare, cifrele arătând chiar că acestea vor depăşi numeric populaţia lumii anul acesta, iar în termenii de telefoane mobile, mai mult de jumătate din populaţia lumii deţine un astfel de device. (conform World Watch Institute)

În România, în mai mult de jumătate din totalul gospodăriilor se regăseşte un calculator şi acces la reţeaua de internet. Din totalul persoanelor intervievate, având vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani, proporţia celor care au utilizat cel puţin o dată Internetul este de 57.9 %. De asemenea, cele mai utilizate dispozitive pentru accesarea Internetului au fost telefonul mobil (61.8 %), urmat de echipamentele portabile (47.5 %).

Astfel, tehnologiile mobile ne permit să fim în contact unii cu ceilalţi, să partajăm şi să primim informaţii rapid, să ne organizăm mai bine şi chiar pot suplini, în anumite cazuri, alte tipuri de echipamente. În cazul organizaţiilor neguvernamentale, sunt, desigur, valabile aceste funcţionalităţii, însă ele pot fi extinse şi privite din punctul de vedere al rezultatelor pe care aceste tehnologii le pot avea: eficienţă crescută, un mai mare impact asupra comunităţii, creşterea capacităţii de atragere de fonduri, managementul bugetelor, managementul echipei şi dezvoltare organizaţională. Iar statisticile de mai sus nu pot decât să ne încurajeze să inovam şi privim dincolo modalitatil euzuale de utilizare ales acestora, cum ar fi  campaniile de strângere de fonduri prin SMS sau doar utilizarea funcţiilor principale.

Am ales trei organizaţii care au lansat aplicaţii mobile, idei ce pot fi adaptate şi în cazul organizaţiilor neguvernamentale locale. De asemenea, am ales şi un exemplu de iniţiativă din partea unei companii, care utilizează tehnologia mobilă pentru a veni în sprijinul strângerii de fonduri pentru organizaţiile neguvernamentale, şi anume Vouchery.

Pentru că strângerea de fonduri este un element esenţial în strategia fiecărei organizaţii neguvernemantale, am ales că prim exemplu o aplicaţie prin intermediul căreia utilizatorii pot susţine cauzele lor preferate locale, cu eforturi minimale. Această aplicaţie se numeşte Vouch! a€“ şi este creată de Vouchery, o companie de origine americană, cu peste 20 de ani de experienţă în Cause Marketing. Concret, un utilizator îşi instalează aplicaţia, apoi îşi alege fie o cauza locală (o organizaţie neguvernamantala din România listată în aplicaţie), fie o cauză internaţională (din cele peste 900 000 disponibile). După ce aplicaţia a fost instalată, tot ce mai trebuie să facă utilizatorul este să dea Vouch, adică să realizeze o acţiune pe aplicaţie similară binecunoscutului Check-in. Fiecare astfel de acţiune îi aduce utilizatorului un anumit număr de cireşe virtuale, pe care acesta le poate monetiza la un număr 10 000 de cireşe colectate în donaţii către cauza pe care o susţine. În funcţie de cauzele sau organizaţiile pe care utilizatorul doreşte să le susţină, acesta îşi poate schimbă foarte simplu opţiunile. De asemenea, se primesc un număr de 1000 de cireşe şi la înregistrarea pe aplicaţie, cât şi un număr suplimentar la partajarea aplicaţiei pe reţele sociale.

Societatea American de luptă împotriva cancerului (American Cancer Society, ACS),  şi-a propus drept misiune eliminarea cancerului ca problemă majoră în sănătate. În cei peste 100 de ani de activitate, organizaţia a reuşit să strângă în jurul său milioane de suporteri, organizaţi în peste 5100 de comunităţi. Organizaţia a lansat o aplicaţie pentru telefonul mobil care îşi propunea să dezvolte relaţia cu partenerii şi donatorii lor, dar şi să îşi extindă baza de date. Aplicaţia lor se numeşte Birthday (Ziua de naştere), nume omonim cu o campanie pe care ACS a lansat-o în sprijinul promovării misiunii lor, şi anume că sunt sponsorii oficiali ai zilelor de naştere. Astfel, numele acestei aplicaţii se referă la faptul că numărul crescut de supravieţuitori ai cancerului înseamnă mai multe zile de naştere pe care le pot sărbători. Aplicaţia oferă posibilitatea utilizatorilor de a memora în telefon ziua cuiva, putându-se interconecta totodată cu profilul de Facebook al utilizatorului şi de a seta alarme pentru zilele de naştere speciale. Totodată, aplicaţia le permite utilizatorilor să trimită felicitări personalizate şi să creeze un tort virtual cu lumânări, pe care cel care îl primeşte le poate sufla (virtual, desigur). Aplicaţia are integrate şi opţiuni de a accesa pagina de Internet a organizaţiei, contul de Youtube al acesteia, dar şi pagina de donaţii.

Crucea Roşie Americană este una dintre organizaţiile americane de top, activităţile sale implicând o întreagă serie de proiecte, de la ajutor în caz de dezastru, acordare de sprijin familiilor militarilor, donaţii de sânge, sănătate, ajutor în caz de dezastre internaţionale. Organizaţia a lansat mai multe aplicaţii mobile, însă pentru acest articol am ales două dintre ele.

Prima dintre acestea a fost creată pentru a fi utilizată în timpul urganelor Sandy, Irine şi Katrina. Aplicaţia le oferea posibilitatea de a trimite un mesaj rapid prin social media cu textul Sunt bine (I`€™m safe), să primească alerte meteo localizate, să personalizeze notificările de vreme cu privire la zonele în care membrii familiei şi cei apropiaţi locuiesc, să găsească adăposturile Crucii Roşii, să creeze un plan de urgenţă pentru familie, acces la resurse chiar şi fără conexiune la Internet, un set de aplicaţii cu lanternă, blitz şi alarmă.

Cea de-a doua aplicaţe pe care au realizat-o are o audienţă uşor diferită, adresându-se celor peste 1 milion de voluntari care se implică anual în activităţile organizaţiei. Cei care instalează aplicaţia, au posibilitatea de a vedea ce oportunităţi de implicare apar prin intermediul chestionarelor, materialelor video şi a paşilor de îndrumare. Aplicaţia trimite notificări în funcţie de zona în care se află voluntarul. De asemenea, aceasta a fost construită pe principiile gamificatiei, oferind utilizatorilor insigne în funcţie de activităţile pe care le realizează: implicare într-un proiect, finalizarea acestuia, partajarea aplicaţiei, recrutarea altor voluntari etc.

Al treilea exemplu vine din zona Indiei şi este realizat de o întrepridere socială, ZMQDevelopment, a cărei misiune este să ofere prin intermediul tehnologiei soluţii pentru dezvoltarea durabilă şi a potenţialului uman, a creat prin intermediul tehnologiei mobile o linie de urgenţă adresată femeilor. Iniţiativa lor se numeşte Women Mobile Lifeline Channel şi este una dintre cele patru aplicaţii câştigatoare în cadrul Mobile for Good Awards India 2013. Practic, aceasta oferă un set de instrumente mobile integrate care oferă servicii femeilor aflate în situaţii dezavatajate, dar şi cu un nivel de educaţie scăzut.. Prin intermediul unei aplicaţii uşor de utilizat, femeile au acces la informaţii despre îngrijirea maternală, sănătatea copilului, sănătatea reproducerii, planificare familială, îngrijirea acasă a nou-născutului şi informaţii pentru adolescente. Aplicaţia este realizată astfel încât să poate fi accesată simplu, având şi suport audio şi video. Aplicaţia a fost concepută pentru a sprijini scăderea ratei morţii în rândul femeilor din India la naştere, dar şi pentru a creşte nivelul de educaţie cu privire la maternitate şi sănătatea familială.

Ce anume putem învăţa din exemplele de mai sus?

În primul rând, că putem fi creativi, utilizând instrumente inovatoare, care ne aduc mai aproape de comunitatea noastră prin mijloace pe care aceasta le utilizează zilnic. De asemenea, putem găsi noi moduri prin care ne putem lărgi baza de date, de a ne diversifica sursele de finanţare, interacţionăm mult mai rapid cu voluntarii şi persoanele interesate de activitatea noastră, ne diferenţiem, dar şi oferim acces mai rapid şi facil la informaţiile despre organizaţia noastră (site, pagină de donaţie etc.). Aşa cum am putut observa în cazul Crucii Roşii Americane, avem un instrument uşor de utilizat, care oferă ajutor în timp real, fără a fi necesari mulţi paşi sau accesul la un calculator. Totodată, prin intermediul utilizării gamificaţiei reuşim să îi atragem pe utiliziatorii aplicaţiei noastre şi să le oferim recompense pentru efortul lor.

În final, aş vrea să aud părerile voastre: aveţi aplicaţii mobile ale organizaţiilor neguvernamentale care v-au atras atenţia, în ce măsură aţi instala o astfel de aplicaţie , dar, mai ales, aş dori să văd cum aţi utiliza voi acest instrument pentru organizaţiile voastre?