Vedete pe net, rivali pentru televiziune. Cum ajung populare unele canale de YouTube

0
Publicat:
Ultima actualizare:

YouTube a sărbătorit 10 ani de când a fost lansat în lume. Cu această ocazie, câţiva videobloggeri din România, Rusia, Polonia şi Ungaria au participat la o sesiune de training la YouTube Londra, unde au descoperit şi studiourile puse la punct de companie.

O persoană veghează peste conţinutul de pe YouTube şi strategia platformei în întreaga lume. Numele ei este Sara Mormino şi e directorul de content la YouTube. Cu ea am avut ocazia să stau de vorbă la Londra, în YouTube space, locul unde videobloggerii pot veni să filmeze serii speciale.

YouTube Space, locul creatorilor

De câţiva ani, YouTube şi-a schimbat strategia şi a devenit o platformă pentru creatori. Toate videoclipurile urcate de utilizatori le-au dat celor de la YouTube viziunea că există potenţial dacă-i organizezi pe cei care creează conţinut. Spre deosebire de alte companii, YouTube s-a concentrat pe creatorii mici, care au strâns, în timp, o audienţă din ce în ce mai mare.

În spaţiul YouTube din Londra poate veni orice videoblogger care are peste 5.000 de abonaţi. El se poate folosi de cele patru studiouri existente şi poate propune proiecte speciale pe care să le realizeze acolo. Spaţiul are dotări care ar face invidioase unele televiziuni. Astfel, într-un etaj destul de restrâns, YouTube Space propune studiouri de înregistrare, camere 4K, posibilitatea de a face transmisiuni live de aici sau de a organiza studiouri tematice. De asemenea, angajaţii YouTube îi ajută pe creatori pentru a atinge o audienţă mare. Totul este gratuit, pentru că interesul YouTube e să aibă din ce în ce mai mult conţinut urmărit de oameni.

image

Clădirile Google sunt construite minimalist, dar cu atenţie la detalii. Sediul din Londra arată pe alocuri ca un vapor mai mare, care navighează pe internet. Uşile au mânere rotative uriaşe şi geamuri ca un hublou, în timp ce la studioul YouTube lemnul de pal nu a fost acoperit şi e la vedere. Pe un culoar lung, studiourile sunt înşirate unul după celălalt, iar pe rafturi sunt amintiri ale epocii trecute, care a fost lăsată în urmă de YouTube - semnale luminoase vechi, televizoare vintage şi altele. Evoluţia se vede la capătul culoarului, în magazie, unde stau înşirate aparate DSLR, camere foto 4K şi tot felul de instrumente.

YouTube Space e făcut după chipul şi asemănarea Google. Totul pare că e într-un haos permanent, dar e, de fapt, foarte bine organizat. Într-una dintre săşi e un studio de filmare care pare scos din Doctor Who, în care se vor filma noi episoade dintr-un misterios videoblog care va apărea. YouTube nu produce nimic, dar susţine. Înăuntru, temperatura se apropie de 5 grade, pentru a menţine camera destul de rece atunci când reflectoarele sunt pornite.

În 2014, în YouTube Space Londra au fost create 974 de proiecte, potrivit afişului lipit pe un panou de lemn de la intrare.

Videobloggerii participanţi

Din partea României a venit Mihai Ţăranu, cunoscut pe internet drept Zmenta. Cu o bază de fani de 900.000 de oameni, majoritatea tineri, Zmenta a urat la mulţi ani YouTube în cadrul unui videoclip special filmat şi a vorbit despre secretele acestei pasiuni care a devenit şi meserie.

Astfel, Zmenta vorbeşte pe internet despre lucruri amuzante descoperite, răspunde la întrebările fanilor sau face mişto de cei care scriu greşit online. Zmenta a strâns o audienţă uriaşă pe YouTube, dar şi pe Instagram sau Facebook, unde interacţionează cu fanii mereu.

Iată ultimul său clip pentru a vedea mai bine canalul său.

Din partea Rusiei a venit reprezentantul canalului BadComedian, unde face mişto de filmele ruseşti vechi sau de remake-urile locale ale peliculelor de la Hollywood. El are aproape 800.000 de utilizatori pe YouTube şi pentru a crea un video, munceşte aproximativ 4 zile, împreună cu o echipă care montează şi care realizează grafica imaginilor din deschiderea clipurilor.

Din Polonia a venit Marek Hofmann, care are trei canale, care, împreună strâng aproximativ 1,5 milioane de utilizatori. Cel mai mare canal al său este AdBuster, unde adună 900.000 de followeri şi comentează relaţia dintre publicitate şi realitate.

Din Ungaria, Atilla are un videoblog mai mic, în care vorbeşte despre cărţile sale.

Cum să începi un videoblog?

Sara Mormino crede că oricine poate să ajungă star YouTube, dacă are charismă şi vorbeşte despre o pasiune. „Imaginează-ţi că faci ceva care nu-ţi place. Oamenii văd dacă eşti autentic“, spune Mormino.

Pentru ea, unul dintre cele mai bune sfaturi pentru videobloggeri este consistenţa. „Oamenii sunt creaturi ale obişnuinţei. Dacă pui un video într-o săptămână, dar nu mai faci nimic două săptămâni, vei pierde audienţa. Nu trebuie să urci mereu un episod, ci poţi să interacţionezi cu publicul tău printr-un Q&A sau vorbind cu ei direct pe reţelele sociale“, explică Sara Mormino.

În privinţa nişelor care sunt la modă acum, niciun reprezentant YouTube nu poate pune degetul pe cea mai bună soluţie. „Nu pot să-ţi spun să pui banii într-o singură categorie“, explică Mormino.

În schimb, ea a văzut şi unele dintre cele mai ciudate canale de succes. „Cel mai ciudat e probabul un canal de şoapte. Oamenii vorbesc şoptit şi devine un trend. Un alt trend recent, pe care l-am aflat de la Fine Brothers, e cel în care oamenii mănâncă în faţa camerei. Pur şi simplu vorbesc despre mâncare sau alte subiecte. E ca şi cum ai merge la cină cu creatorul tău favorit“, explică Mormino.

Între TV şi Facebook

YouTube vrea să se intituleze o platformă, dar e mai mult decât atât. Site-ul deţinut de Google e un rival atât pentru televiziuni, iar, de curând, şi pentru Facebook. Reţeaua lui Zuckerberg are o creştere impresionantă pe video, dar nu poate atinge cifrele YouTube.

În ultima vreme, mulţi bloggeri tradiţionali sau noi vloggeri au pornit pe această cale. Unii dintre ei, cum este Ariel Constantinof, a trecut de la zona tradiţională spre videoblogging. De asemenea, colegul nostru de grup, Octavian Palade, ţine un videoblog numai pe Facebook.

„Ne concentrăm pe priorităţile noastre şi încercăm să ne atingem obiectivele. Cred că e fascinant că spaţiul acesta creşte şi din ce în ce mai multă lume vorbeşte despre video“, a declarat Sara Mormino.

În privinţa trecerii de la media tradiţională la YouTube, Sara Mormino crede că există deja o zonă unde companiile deja existente s-au adaptat cu bine. Unul dintre exemple este emisiunea X Factor din Marea Britanie, care a început să urce, de anul trecut, clipuri exclusive pe YouTube şi să-şi creeze o comunitate puternică.

„Un star cum e Jamie Oliver şi-a deschis un canal de YouTube şi a trebuit să se adapteze. Uită-te la cum vorbeşte acum. E diferit de cel de la TV, pentru că trebuie să se adreseze unei audienţe vii, existente, nu într-o cameră video“, spune Sara Mormino. 

Tehnologie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite