Tehnologia a schimbat călătoria

Tehnologia 
a schimbat 
călătoria

Apariţia serviciilor online de rezervări de bilete, cazare şi servicii turistice face ca agenţiile turistice şi hotelurile să nu mai fie la modă printre tineri.

Ştiri pe aceeaşi temă

Acum patru ani eram în localitatea Essen din Germania, probabil unul dintre cele mai plictisitoare oraşe din lume. Intru într-o agenţie de turism şi întreb, curios, dacă au excursii către România. „Nu am mai avut de pe vremea lui Ceauşescu, erau mulţi clienţi atunci pentru Marea Neagră“, îmi răspunde un domn de 50 de ani de la ghişeu. 

Ce te faci dacă eşti un domn din Essen, care vrea să călătorească în România?

„Nu poţi călători mai bine decât prin Airbnb“

O iei la drum, singur, căutând fiecare pas al unei călătorii: hotel, transport, obiective turistice. Sau poţi să apelezi la internet. Cauţi pe TripAdvisor detalii despre Bucureşti şi obiectivele turistice şi poţi face rezervare la un hotel, te duci pe Skyscanner, Expedia sau Kayak şi cauţi cel mai ieftin bilet de avion. Sau poţi să intri pe Airbnb şi găseşti cazare la oameni, la preţuri uneori mult mai mici decât la hotel. Dacă vrei gratuităţi, s-ar putea să ajungi pe CouchSurfing. Internetul a schimbat modul cum ne planificăm excursia, iar acum agenţia turistică nu mai este o necesitate.

Am încercat să aflu de ce vor oamenii să folosească servicii alternative de pe internet, decât să apeleze la tradiţionala agenţie turistică, la hotel, la confortul care ni se vinde la reclame. Am descoperit că mai mulţi oameni decât credeam eu s-au dus într-o vacanţă cazându-se la străini, care-şi închiriau casa prin serviciul Airbnb. Acesta este un site unde căutăm oraşul şi ni se oferă apartamente şi camere libere, care se dau în chirie pe termen scurt. Încrederea este esenţială, utilizatorii sunt notaţi de către chiriaşi, iar site-ul îşi ia un comision din tranzacţia făcută.

Constantin Barbu (27 de ani) din Bucureşti a folosit Airbnb din 2012, atunci când puţină lume auzise de serviciul acesta. „Practic, călătoresc doar prin Airbnb. Nu mai stau prin hoteluri decât dacă e musai prin natura călătoriei. E oricum mai bine să închiriezi un apartament decât o cameră de hotel. Nu e nicio mirare, e infinit mai confortabil“, a povestit Constantin.

Ultima oară, tânărul s-a dus la Istanbul. „Am luat un apartament de trei camere în Taksim, în centrul oraşului, cu 30 de euro pe noapte. La Budapesta, când am fost, am stat tot aşa, la trei camere, în centru, 27 de euro pe noapte“, menţio­nează tânărul.

Diferenţa dintre apartamente şi hotel? În afară de faptul că hotelurile care arată la fel de bine ca unele apartamente de pe Airbnb sunt de 4 stele şi sunt scumpe, serviciile devin din ce în ce mai limitate. Multe hoteluri nu mai oferă internet wireless decât pe bani, iar serviciile suplimentare nu sunt incluse. Constantin îmi arată apartamentul de la Istanbul. După toate standardele, lux. „Am recomandat şi la prieteni, la cinci minute de Turnul Eiffel, cu 70 de euro pe noapte. Nu există alt mod mai bun. E călătorie indie pentru oameni maturi“, încheie Constantin Barbu.

Ieftin şi bun

Anastasia Condruc (26 de ani) din Chişinău foloseşte în mod constant Airbnb. Atât ea, cât şi prietenele ei. Cu ajutorul site-ului, aceasta a ajuns la Barcelona şi Amsterdam.

„Pe Airbnb găseam casă sau cameră şi ceream numele complet şi îi căutam eu pe Facebook. Ultima oară când am stat în Barcelona, tipa la care am stat avea suspect de multă încredere în noi. Ne-a făcut şi reducere, ne-a dus acasă noaptea, când am ajuns şi ne-a lăsat cheile. Puteam să fugim cu orice – plasmă, iPad, ce vrei“, povesteşte Anastasia. Pentru opt nopţi, ea a plătit 235 de euro.

Daniela Ghimpeţeanu (27 de ani) din Bucureşti a folosit serviciul ca să ajungă la Belgrad. A dat 10% comision şi pentru cinci zile a plătit 140 de euro, dar erau trei oameni. „Apartament foarte mare, cu trei paturi, încăpeau cam şase persoane, destul de aproape de centru“, menţionează tânăra.

Pentru doar 10 euro, proprietarul i-a aşteptat cu maşina la aeroport şi i-a dus la apartament, unde au stat singuri timp de cinci zile. Aceasta este o diferenţă esenţială faţă de CouchSurfing, un serviciu unde nu suntem obligaţi să plătim cazarea, dar o împărţim cu proprietarii şi poate cu alţi călători, ca şi noi. De multe ori, acolo plata se face punând bani la mâncare sau făcând cinste proprietarilor cu un vin, o masă.

Am recomandat şi la prieteni, la cinci minute de Turnul Eiffel, cu 70 de euro pe noapte. Nu există alt mod mai bun. E călătorie indie pentru oameni maturi.  Constantin Barbu, utilizator Airbnb

Airbnb sau CouchSurfing?

Înainte de a putea închiria un apartament în centrul Istanbulului cu ajutorul
Airbnb, puteai să alegi o locuinţă comună, gratuită, prin CouchSurfing. Reţeaua face bani prin cei 25 de dolari pe care-i cere pentru verificarea identităţii reale, o garanţie a siguranţei. Spre deosebire de Airbnb, CouchSurfing e o reţea socială care conectează oameni. Airbnb pare mult mai corporatist.

Potrivit directorului General Catalyst Partners, un investitor în Airbnb, Jonathan Teo, „Airbnb este un serviciu de cazare. CouchSurfing te conectează cu oamenii dintr-o comunitate care-ţi pot arăta expe­rienţa locală. Am putea compara cele două servicii şi să spunem că unul este ca un hotel, celălalt ca un hostel. Mai incomod ultimul, dar care te aduce în legătură cu localnicii. CouchSurfing are peste 7 milioane de utilizatori, iar Airbnb a reuşit să găsească locuri de cazare pentru 9 milioane de oameni de la înfiinţare.

Care sunt avantajele şi dezavantajele serviciilor?

Pe CouchSurfing putem găsi cazare gratuită, dar într-un apartament aglomerat, în care trebuie să interacţionăm cu proprietarii. De asemenea, nu e pretenţios şi e folositor pentru cei care vor să facă un tur al continentului. Cu toate acestea, are şi dezavantaje: de multe ori nu poţi sta foarte mult, iar cei care se cazează în casa ta pot fi leneşi sau murdari.

Airbnb e mai ieftin decât un hotel, apartamentele sunt de multe ori foarte interesante şi oferă libertate mai mare. Problema este că serviciul costă şi depinzi de proprietari. Nu tot timpul aceştia pot fi oameni în regulă şi pot anula  chiar în ultimul moment rezervarea făcută de tine. De asemenea, serviciul cere un comision pentru tranzacţii. 

Servicii online de rezervare de bilete

 

Piaţa online de achiziţii de bilete de avion creşte pe zi ce trece, iar în curând va veni şi rândul Google să fie un concurent serios. Potrivit lui Michael O’Leary, directorul Ryanair, Google şi compania sa lucrează pentru lansarea unui comparator de bilete direct în motorul de căutare, scrie „Sunday Independent“.

Google nu va fi prima companie care va face acest lucru. Momondo e un serviciu de căutare din Copenhaga care permite compararea de preţuri, hoteluri, închirieri de maşini şi oferte turistice. A fost lansat în 2006, fiind considerat primul care  a făcut acest lucru. Cu toate acestea, există şi servicii timpurii. Kayak a fost lansat în 2004 de cofondatorii Expedia, Travelocity şi Orbitz. E listat la bursă din 2012 şi a fost achiziţionat de
Priceline.com în noiembrie 2012 pentru 1,8 miliarde de dolari.

Alte două companii sunt Expedia şi Skyscanner. Primul a fost lansat de Microsoft, dar s-a separat de gigantul online, în timp ce Skyscanner caută zborurile potrivite pentru noi şi are peste 30 de milioane de vizitatori pe lună. Veniturile trec de 40 de milioane de dolari pe an, demonstrând că industria poate să mai crească.

Tripal, un site făcut de români pe post de ghid de călătorii

 

Trei tineri din România vor să ajute călătorii prin stabilirea unui contact permanent cu un expert local din oraşele vizitate. Daniel Amarandei (stânga), Alexandru Rădulescu (centru) şi Mihai Gherman au venit cu ideea site-ului Tripal.

Odată intraţi pe acesta, putem să căutăm o persoană din Istanbul, să zicem, care să ne fie ghid în călătorie. Îl plătim online, urmând ca banii să-i primească la finalul călătoriei, până atunci ei fiind reţinuţi în conturile Tripal.

Expertul local va fi în legătură cu noi în permanenţă cu ajutorul telefonului mobil şi al reţelelor sociale, unii putând oferi servicii suplimentare. Astfel, promit românii, vom putea descoperi dincolo de recomandările din ghidul turistic. Proiectul mai are câteva etape până la a fi pus în practică, fiind introdus pe site-ul de crowdfunding Indiegogo, pentru o finanţare de 19.000 de dolari. 

Internetul ne arată unde să ne ducem

 

Turismul s-a schimbat, iar reţelele sociale au un impact hotărâtor atunci când ne ducem în vacanţă. Facebook a încercat să se implice în această zonă, prin oferirea de review-uri pe platforma socială, dar liderul în review-uri online este site-ul TripAdvisor, organizat ca o reţea socială pentru călătorii.

Ca să găsim hotelul potrivit, să spunem în Kiev, ne ducem pe TripAdvisor şi căutăm oraşul. Acolo vom descoperi poze cu oraşul, hotelurile care au fost notate cel mai bine, dar şi apartamente pentru chirie pe termen scurt.

TripAdvisor nu a reuşit totuşi să se impună ca un furnizor de apartamente ieftine, în comparaţie cu Airbnb. Diferenţa stă în design şi funcţionalităţi.

TripAdvisor a adunat foarte multe servicii, dar a renunţat la optimizare. În continuare, putem să ne găsim hoteluri în funcţie de preţ, dată, cartier sau rating.

Potrivit unui studiu „Four Pillars Hotel“ (lanţ hotelier din Marea Britanie), social media îşi arată influenţa în stabilirea locului de plecare. Căutările online după „hoteluri în oraş“ au scăzut cu 70% în ultimii şase ani, odată cu creşterea serviciilor ca TripAdvisor, Kayak sau Expedia. 30% din călători au folosit aplicaţii mobile pentru a găsi hoteluri disponibile în oraşele în care au plecat. De asemenea, 29% din ei au folosit telefonul mobil pentru a găsi zboruri mai ieftine.

TripAdvisor a crescut pentru că funcţionează ca o reţea socială. Avem încredere în ceea ce au spus ceilalţi despre un anumit hotel. Acest lucru este relevat şi de studiul menţionat mai sus. Dacă 92% din oameni au încredere în recomandările prietenilor, deja 70% au încredere în criticile de pe reţelele sociale şi de pe site-uri ca TripAdvisor, mult mai mulţi decât cei care au încredere în reclamele de la televiziune şi din ziare.

Pe biroul meu e un semn: viteza câştigă. E scris de mână chiar de mine acum 10 ani şi a devenit mottoul nostru intern. Stephen Kaufer, CEO TripAdvisor

Reţeaua socială ne schimbă destinaţia

Mai mult de jumătate din oameni au spus că au fost inspiraţi de către prietenii lor pentru a-şi alege destinaţia. Dintre cei care au folosit reţelele sociale, doar 48% şi-au păstrat planurile originale. Odată ajunşi în vacanţă, ne bucurăm de plajă, munte sau de hotelul luxos unde suntem cazaţi. Când ajungem acasă, ne aşezăm în faţa laptopului şi scriem un review al hotelului sau pentru restaurantele vizitate. 46% scriu despre hoteluri şi 40% despre restaurante.

Cu toate acestea, orice serviciu online, orice lucru scris pe internet nu trebuie tratat cu încredere în totalitate. TripAdvisor, împreună cu gigantul online Amazon, a fost în mijlocul unui scandal care s-a finalizat acum doi ani. Cele două site-uri erau acuzate că găzduiesc review-uri false, scrise chiar de către angajaţii hotelurilor pentru a creşte popularitatea acestora.

Foarte multe hoteluri încă practică acest lucru, chiar dacă TripAdvisor are o echipă de moderatori. Se pare că hotelurile au plătit mii de euro pentru a avea o echipă ce crea profiluri care păreau reale. Serviciul fondat în 2000 rezistă şi acum, deşi review-urile, dacă sunt entuziasmante sau prea critice, trebuie privite cu reticenţă. 

 

Haide să discutăm pe Facebook la „Tech Adevărul

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: