Cum încearcă senatorul ALDE Dian Popescu să şteargă urmele site-ului care a lansat ştirea falsă „Cioloş, fiul lui Soros“

Cum încearcă senatorul ALDE Dian Popescu să şteargă urmele site-ului care a lansat ştirea falsă „Cioloş, fiul lui Soros“

Dacian Cioloş, la Adevărul Live. FOTO David Muntean/Adevărul

Pe 6 decembrie, a devenit populară o ştire falsă conform căreia Dacian Cioloş, premierul României, e fiul nelegitim al lui George Soros. Site-ul care o găzduieşte are legătură cu un senator ALDE care a dezminţit implicarea. Traseul pe internet al site-ului arată altceva.

„Este o simplă coincidenţă de IP pe un server care ţine zeci de site-uri. Site-ul firmei mele e de 16 ani acolo. Nu am nicio legătură. Intrând pe IP-ul acela au găsit Dian Popescu. Au crezut că mă ocup prostii d-astea“, a declarat Dian Popescu pentru „Adevărul“.

Înainte de a prezenta alte informaţii despre genealogia site-ului exclusiv24.ro, trebuie menţionat că un IP (prescurtare de la Internet Protocol) este o adresă unică, compusă din numere, pentru a identifica într-o reţea de internet un dispozitiv. Astfel, nu poţi avea o „coincidenţă“, deoarece un browser n-ar şti către ce să te redirecţioneze, când cauţi un site. Deşi domeniile sunt de forma site.domeniu ( ex.: adevarul.rofacebook.com), ele corespund unei adrese IP unice.

Dian Popescu invocă o coincidenţă între site-ul cu ştirea şi maseraticonstruct.ro. În capturile de ecran iniţiale, apare un IP pe primul care azi este trecut în dreptul celui de-al doilea. Firma Maserati SRL din Târgu Jiu, judeţul Gorj, e deţinută de cei doi fraţi Popescu, Dian fiind cel implicat în politică. Am verificat pe 7 decembrie cele două IP-uri, interogând (prin ping) cele două site-uri. Astfel, exclusiv24.ro apare cu alt IP. 

Mai mult, apare în inventarul domeniilor web din România şi cu un nou deţinător, respectiv GlobeHosting din Statele Unite ale Americii, ale cărui servicii sunt folosite la nivel mondial. Astfel, cele două nu mai au legătură. Pe scurt, au fost schimbate găzduirea şi adresa pe care o recunoaşte internetul. Totuşi, vechiul IP încă mai apare în unele locuri, deoarece propagarea celui nou durează între 24 şi 48 de ore.

După cum se vede în imaginea de mai jos, site-ul cu ştiri false apare acum găzduit în Germania. Maserati Construct încă este la MXHost, pe mxserver, serviciu oferit de o companie din Bistriţa Năsăud: Net Design SRL. 

În final, am căutat domenii „înrudite“ cu compania în cauză. Apar domeniile din imaginea de mai jos, unde figurează şi exclusiv24.ro din acelaşi motiv specificat mai sus: actualizarea durează una-două zile. 


Ce demonstrează acest parcurs al adresei? Că cineva n-a mai vrut să fie vreo legătură cu vechea „gazdă“ a site-ului. În povestea iniţială preluată şi de „Adevărul“ se mai arată că ştirea falsă a fost publicată intens de o persoană care în trecut a fost promovată de Dian Popescu în funcţia de secretară de partid: Mia Păulescu. Pentru răspândirea subiectului, aceasta a ales mai multe grupurile „Alegeri parlamentare “ sau „Antena 3“. „Restul, sunt detalii tehnice pe care nu le stăpânesc“, a declarat recent Dian Popescu. Tocmai de aceea am explicat aici „detalii tehnice“ pentru a fi mai clar.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: