Nu trebuie să fii Facebook ca să ai nevoie de cunoştinţe de Big Data

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Companiile trebuie să-şi asume responsbilitatea de a organiza Big Data FOTO Shutterstock
Companiile trebuie să-şi asume responsbilitatea de a organiza Big Data FOTO Shutterstock

2.5 petabytes date pe oră la Wallmart, 12 terabytes de tweet-uri pe zi, volum mediu de date pe companie 296.7 terabytes. Pentru o companie care produce câţiva terabytes de date pe lună văzând aceste cifre poate să însemne o concluzie clară: pe mine Big Data nu mă va ajuta niciodată, eu nu am atât de multe date. Dar această gândire nu este corectă.

Cu ocazia primei conferinţe Big Data din România, din 30 ianuarie, organizatorii acestui eveniment au stat de vorbă cu două companii care astăzi deschid drumul analizei de date pentru companiile medii din România. Netopia şi Drift Data la prima vedere nu par să aibă nimic în comun: Netopia este unul din liderii de piaţă în plăţile online, iar Drift Data este un start-up abia creat care şi-a propus  să creeze o platformă ce permite corelarea şi analiza în timp real a mai multor fluxuri de informaţii cu o capacitate de prelucrare de ordinul miilor de evenimente pe secundă.

Netopia: ne-am dori să înţelegem mai bine procesul întreg prin care se fac cumpărăturile

Şi totuşi există o legătură: Netopia, prin serviciul mobilPay, colectează şi procesează zilnic câteva zeci de gigabytes de date, având aproximativ 30 data points per tranzacţie, informaţiile generate venind în principal din tranzacţiile procesate şi purtând detalii despre serviciile folosite, modul de plată, cardurile şi bancile folosite.

CTO-ul Netopia, Felix Crişan, declară că "Prin natura business model-ului pe care l-am ales suntem direct dependenţi de succesul comercianţilor ce folosesc serviciul mobilPay. Întrucât plata este doar un pas dintr-un proces, ce începe cu mult înainte ca utilizatorul să ajungă la serviciul nostru pentru plată, ne-am dori să înţelegem mai bine procesul întreg prin care se fac cumpărăturile, începând cu fazele de prospectare, decizie, plată şi review, pentru a putea adresa mai bine nevoile clienţilor noştri. Nu în ultimul rând, pot exista utilizări interne ale acestor informaţii, de exemplu pentru procese de prevenire a fraudelor. Pentru noi Big Data este un domeniu care ne arată că datele pe care le stocăm pot fi un atu şi pot fi utilizate în beneficiul nostru."

Şi cu toate astea CTO-ul recunoaşte că astăzi această analiză nu este făcută, cauzele majore fiind "lipsa de cunoştinte/infrastructură şi deprioritizarea".

Pe de altă parte, Cintoit, platforma pe care o construieşte Drift Data, va face din analiza datelor o realitate pentru zona enterprise, construind dashboard-uri şi alerte în timp real, prin utilizarea inteligenţei artificiale pentru identificarea pattern-urilor şi a tendinţelor. "În lumea dinamică şi din ce în ce mai competitivă în care trăim utilizarea inteligentă a informaţiilor este o necesitate care creşte calitatea procesului decizional în organizaţii. Companiile fie se vor adapta şi vor prelucra fluxuri de informaţii din ce în ce mai diverse fie vor lăsa oportunităţi de creştere altor companii care fac acest lucru." spune cu optimism George Pristavu, Cofondatorul Drift Data.

Şi totuşi piaţa românească nu este cea care aduce cele mai multe oportunităţi acestui nou business; alte ţari vecine par să fie mult mai interesate de ceea ce Drift Data propune - o ironie ţinand cont că există companii în România care suspină după beneficiile pe care analiza datelor le-ar putea aduce. 

În manualele de economie s-ar spune că există o cerere şi o ofertă pe piaţă - cineva care are nevoie să fie învăţat să îşi analizeze datele şi cineva care oferă această analiză. Rămâne de văzut dacă Netopia va reuşi să "adreseze mai bine nevoile clientilor săi" şi rămâne de văzut dacă Drift Data va reuşi să găsească şi pe piaţa românească entuziasmul şi braţele deschise în faţa inovaţiei - dar până atunci ambele companii se vor întâlni miercuri la Conferinţa Big Data. Iar la întrebările lor vor răspunde organizatorii şi  participanţii din panelul de business, care îşi propune să afle ce înseamnă Big Data pentru piaţa românească.

Conferinţa Big Data, organizată de EuroCloud Romania şi Axemblr, va avea loc miercuri, 30 ianuarie, 2013 la Grand Hotel Continental, Bucureşti. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite