[MarComView] Cum s-a transformat comerţul online în pandemie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comerţul online este unul dintre domeniile câştigătoare ale momentului, dar cât este oare de uşor să gestionezi un business în creştere? Când ”mult” devine ”prea mult” şi care sunt provocările care au transformat domeniul e-commerce din martie încoace?

Pentru a crea o imagine cât mai complexă a contextului în care se află comerţul electronic din România, am invitat-o la o facea virtuală pe Raluca Radu, Country Manager Ansewar, fondator al agenţiei de marketing online externalizat pentru e-commerce MTH Digital şi Co-Organizator GPeC. Are o experienţă de peste 15 ani în Marketing Digital şi Strategie de Business Online şi E-Commerce si se implică activ în creşterea şi educarea pieţei de digital din România, fiind trainer pentru cursurile de marketing online şi e-commerce din cadrul DallesGO.

Discuţia mea cu Raluca este disponibilă şi în format audio aici.

Suntem la început. Şi e un lucru foarte bun

România e la început în ce priveşte comerţul online ”chiar şi faţă de ţările din Europa Centrală şi de Est”, îmi spune Raluca. 

”Faptul că suntem la început nu e neapărat rău. Pentru că asta înseamnă că e loc de creştere. La început de 2020 erau 3 milioane de cumpărători online în România. Pandemia a venit pe fondul acesta. Dacă în afară creşterile nu au fost atât de notabile, la noi s-a văzut o diferenţă foarte mare. În plus, au apărut şi multe magazine online noi”.

La finalul anului trecut piaţa comerţului online din România valora 4.3 miliarde de euro, conform cifrelor GPeG. Anul acesta ne putem aştepta la o dublare, mai spune Raluca, în funcţie de cum va evolua pandemia şi de cum va scădea puterea de cumpărare.

Industriile care au crescut foarte mult în această perioadă au fost gaming, entertaining, food delivery. În România categoriile favorizate au fost home&deco şi amenajări interioare, jocuri de societate, iar în categoria de fashion au crescut vânzările de pijamale, rochii şi sandale.

Top 3 riscuri pentru următoarea perioadă

  • Stocurile vor fi cea mai mare problemă. ”Cred că e foarte greu să faci predicţii legate de stocuri acum. Am văzut multe magazine online care au investit în stocuri, dar în a doua jumătate a lunii iunie când s-au deschis mall-urile s-a observat o scădere a cumpărăturilor online”.
  • Resursele financiare. Ar ajuta mai multe soluţii legate de rentabilitatea produselor astfel încât oamenii să îţi păstreze disponibilitatea de a le cumpăra. 
”Au fost multe voci care spuneau că în perioada aceasta se vor cumpăra doar produsele cu discount. Noi am observat că nu a fost chiar aşa. Din contră”.
  • Forţa de muncă pentru online. Retailerii au avut o situaţie specială, în cazul în care aveau angajaţi şi online şi offline. Au decis în perioada pandemiei să introducă mulţi oameni în şomaj tehnic, să facă restructurări şi s-au bazat pe faptul că  oamenii din offline vor înţelege. Dar surpriza avenit din zona de online… ”Acum toată lumea a înţeles că digitalul e un domeniu de viitor şi chiar am observat că foarte mulţi cărorar li se micşoraseră salariile şi-au dat demisia şi şi-au găsit în alt loc. Cred că asta a fost o surpriză neplăcută. Ei s-au raportat la situaţia din offline unde oamenii nu aveau ce să aleagă, dar în online oportunităţile sunt foarte multe, iar cei care nu au realizat asta au avut de pierdut”.

Vestea bună este că există şi… Oportunităţi

  • Intă cât mai repede în online şi a investi cât mai mult ”pentru că în perioada următoare nu va face decât să crească”. 
  • Inovează. ”Acum e momentul ideal să educi publicul. E-mag face asta foarte bine. Au făcut foarte mult push pe proiectele care înainte nu erau atât de vizibile cum ar fi plata online cu cardul, la fel plata prin mobile POS la curier şi livrarea la lockere care în afară sunt o modalitate de livrare foarte eficientă şi care va salva foarte mult atât timpul curierului cât şi timpul clientului”.
  • Acum publicul e dispus să asculte. În această perioadă publicul e mult mai interesat să ştie cum funcţionează e-commerce-ul, de aceea este momentul ideal pentru business-urile care nu sunt online, să se mute online.

Ce să faci ca să fii SAFE în e-commerce

Să fii atent la aspectele de bază. De exemplu, cum funcţionează platforma magazinului online. E important cum funcţionează user experience. Ownerii de magazine online pot apela la una dintre soluţiile software as a service existente care sunt funcţionale pe un anumit template. Există soluţii atât din România, cât şi din afară.

Investiţii în Marketing, în funcţie de tipul de produs. Dacă e un produs pe care utilizatorii îl caută pe Gogle pentru că el răspunde unei nevoi cu siguranţă e nevoie să investeşti iniţial în Google Ads pentru a obţine rezultate pe termen scurt, apoi în SEO pentru rezultate pe termen lung. ”Dacă vorbim de industrii precum fashion sau design interior în care tu creezi o nevoie e important să faci FacebookAds, InstagramAds, chiar şi pe LinkedIn. Practic să mergi direct către client”.

Contentul este important. ”E o preconcepţie în online că există PPC fără să treci prin funnelul normal de marketing. Consumatorul trebuie mai întâi să audă de tine, să aibă încredere în tine, să îi atragi atenţia cu un produs sau un serviciu şi ulterior să ia decizia de cumpărare. Odată ce ai awareness ca brand, costurile de achiziţie a clientului scad până la un sfert din investiţia iniţială. Aceasta este o greşeală de bază pe care o fac cei care instră în online, pentru că au impresia că nu au nevoie de awareness”. 

70% dintre cei care dau click pe Google Ads, dau click pe reclama unui brand pe care deja îl cunosc.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite