INTERVIU Un român a creat o platformă menită să-ţi satisfacă curiozitatea. Tu ce întrebări ai?

INTERVIU Un român a creat o platformă menită să-ţi satisfacă curiozitatea. Tu ce întrebări ai?

Vlad Tudose

Un tânăr român aflat în căutare de răspunsuri a creat o platformă socială care le permite utilizatorilor să-şi satisfacă curiozităţile. Întrebările au variante fixe de răspuns şi în spatele site-ului se află o comunitate dornică să ofere o mână de ajutor.

Platforma Puzzled.by este construită în jurul unei hărţi globale şi utilizatorii vin din toate colţurile lumii. Întrebările postate pot fi văzute de oricine, sau accesul poate fi restricţionat în funcţie de vârstă, gen sau ţară.

Vlad Tudose, creatorul site-ului, are 24 de ani şi a urmat cursurile Facultăţii de Administrare a Afacerilor cu Predare în Limbi Străine din cadrul ASE. A ales limba engleză ca limbă de predare pentru că-i oferea o deschidere largă. După primul an de facultate s-a angajat la Adulmec.ro, unde a stat trei ani. După terminarea facultăţii a plecat în Olanda, la Rotterdam School of Management, unde s-a specializat pe Managementul Inovaţiei. În Rotterdam avea „timp să gândească”, spune Vlad. A luat legătura cu Mihai Fratu, programator la Adulmec.ro şi cu Laurenţiu Lupu, designer. Au vorbit, au gândit şi aşa a luat naştere Puzzled.by.

Spune-mi povestea site-ului.

Întotdeauna am vrut să fac ceva al meu aşa că am zis să încerc. Păstrasem legătura cu colegii de la Adulmec care m-au încurajat. Prima dată am vorbit cu Mickey (Mihai Fratu) şi el mi-a spus că putem să o facem şi mi-a dat încrederea şi împingerea de la spate de care aveam nevoie. Aveam cel mai tare programator, acum îmi trebuia un designer genial. L-am contactat pe Lau (Laurentiu Lupu), pe Facebook şi i-am zis şi lui despre proiectul meu. Vorbeam mai mult pe Skype, fiind distanţa mare între noi – eu eram în Rotterdam, Mickey era în Amsterdam şi Lau era în Bucureşti. Aşa am început să dezvoltăm produsul. În acelaşi timp eu m-am sfătuit cu Balazs (Balazs Szatmari), un coleg de facultate, un tip foarte deştept. Am produs primul prototip. M-am întors în ţară şi m-am întâlnit cu o cunoştinţă de la Adulmec. I-am arătat proiectul meu şi m-a întrebat dacă am nevoie de un investitor. Atunci am bătut palma cu el. Investiţia finală a fost de 50.000 dolari.

De unde ţi-a venit ideea cu Puzzled.by?

Într-o seară aveam nevoie de un serviciu care să facă ce face platforma noastră. Aveam o idee pe care voiam să o testez. Nu voiam să apelez la Facebook căci răspunsurile sunt subiective şi nu aş fi obţinut suficiente pentru a-mi forma o părere clară.  Cum nu am găsit ceva care să-mi convină mi-am zis “asta e o oportunitate”. Eram optimist la început şi credeam că o să terminăm prototipul în trei luni. Ne-a luat cinci luni până la urmă.

Ce este Puzzled.by şi cui se adresează?

E o comunitate de întrebări şi răspunsuri. O persoană pune o întrebare cantitativă şi alte persoane aleg răspunsul care le convine cel mai mult. Este o platformă pe care conţinutul este generat de utilizatori. Se adresează, în primul rând, startup-urilor care vor să testeze nişte idei şi care nu au fonduri foarte mari. În al doilea rând m-am gândit că sunt om şi sunt o fiinţă curioasă şi poate vreau să aflu câte persoane cred în extratereştri sau câţi oameni beau Pepsi şi câţi beau Cola. Întrebările de genul acesta fac site-ul mai distractiv şi mai “addictive”. În al treilea rând, comunitatea asta pe care încerc să o formez poate să te ajute să iei o decizie mai bună – poate vreau să cumpăr o rochie pentru prietena mea şi am două variante. Astfel te poţi baza pe inteligenţa colectivă care este mai mare decât cea individuală.

Cât de importantă componenta socială pentru Puzzled.by?

E mai important decât mă aşteptam. Logarea se face prin Facebook. Am observat că lumea atunci când se înregistrează vrea să ştie ce fac prietenii şi ce întrebări au pus. Când utilizatorul descoperă că nu este singur în comunitatea aceasta, că sunt şi prietenii alături de el, este mai dispus să interacţioneze. Astfel am integrat sistemul de notificări. Utilizatorii sunt înştiinţaţi când prietenii postează o întrebare şi pot, de asemenea, să vadă numai răspunsurile prietenilor la întrebări.

Cum sunt convinşi utilizatorii să rămână pe site?

Foarte multă lume intră pe site mai mult să răspundă la întrebări, chiar dacă nu postează foarte multe. Oamenii vor să ajute şi să afle ce a răspuns restul lumii. E distractiv şi obţii şi informaţii relevante. Avem şi un sistem de recompensare, bazat pe “badge-uri” care se acordă după ce utilizatorul răspunde la mai multe întrebări. Pe viitor, “badge-urile” vor oferi anumite avantaje.

În jurul aplicaţiei Vine s-a creat un întreg scandal deoarece utilizatorii au început să posteze materiale destinate adulţilor. Cum răspunsurile la întrebări pot fi şi sub formă de imagini, crezi că veţi întâmpina şi astfel de  probleme?

Momentan nu există un sistem de pre-verificare, deci există acest risc. Vom avea sisteme de raportare prin care utilizatorii ne vor anunţa în astfel de cazuri. Încercăm să prevenim astfel de situaţii prin sistemul de logare prin Facebook. Mi-e greu să cred că persoanele vor dori să se identifice genul acesta de materiale. Profilul de Facebook a devenit imaginea noastră.

Există şi o opţiune prin care răspunsurile pot fi făcute anonime?

Momentan nu există, dar urmează să fie implementată. Am primit astfel de feedback de la unele persoane şi vom introduce această opţiune.

Pentru ca un sondaj de opinie să fie relevant pentru o companie trebuie ca acesta să fie făcut pe o anumită categorie de persoane. Oferă Puzzled.by instrumentele necesare personalizării întrebărilor?

Există opţiuni care permit targetarea după ţară, gen şi vârstă. S-ar putea ca în viitor să ne legăm şi de alte aspecte, precum interesele persoanelor. Momentan ne concentrăm pe experienţa utilizatorului de rând. Încercăm să construim o comunitate în care oamenii să se simtă în largul lor.

Serviciul este gratuit pentru utilizatorii rând. La fel va fi şi pentru companii?

Deocamdată nu există opţiunea să te loghezi ca pagină de Facebook sau ca brand. Pe platformă este o hartă a lumii şi întrebările apar grupate în funcţie de ţară şi oraş. Pe viitor vom putea cere bani pentru întrebările care vor să iasă în evidenţă. Dacă vor apărea întrebări sponsorizate acestea vor fi marcate corespunzător. Şi cum vrem ca utilizatorii să aibă o experienţă plăcută pe site, vom limita, probabil, numărul de întrebări sponsorizate care vor fi vizibile pe zi. Banii pot fi făcuţi şi în alte moduri.

Cum plănuiţi să monetizaţi site-ul?

Să zicem că este o firmă care pune întrebări despre produsele ei. Răspunsurile sub formă de imagine vor putea avea trimiteri către site-ul firmei şi noi am putea obţine un comision. Asta e o posibilitate.

Crezi că reprezentanţii companiilor vor folosi platforma mai mult pentru socializare sau vor valorifica într-un fel răspunsurile?

Instinctul îmi zice că da. Cred că vor posta mai degrabă pentru a interacţiona cu utilizatorii. E un mod a afla ce gândesc potenţialii lor clienţi. E posibil ca specialiştii în social media să-şi facă conturi pe Puzzled.by pentru a extrage informaţii relevante de pe site.

Este platforma Quora un competitor pentru Puzzled.by?

Quora e “wow”! Mi se pare că Quora oferă un serviciu diferit din mai multe puncte de vedere. La Quora cauţi cel mai bun răspuns sau părerile agregate când tu nu ai o părere formată sau când ai o părere şi nu vrei să o testezi direct. Şi eu folosesc Quora. Este o diferenţă destul de mare, nu se bat cap în cap.

Care au fost costurile de producţie şi care sunt costurile de întreţinere?

Costurile de producţie nu au fost mari. Am muncit în timpul nostru liber. În rest plătim serverele şi cam atât.

Câţi utilizatori sunt pe site?

Deocamdată sunt la ordinul sutelor, însă este suntem în versiune beta. Nu ne-am promovat deloc. După lansarea oficială mă aştept ca lumea să aprecieze iniţiativa noastră.

Site-ul este în limba engleză. Veţi oferi şi alte opţiuni de limbă în viitor?

E o întrebare dificilă. Dacă o să capete popularitate acest produs, vor apărea întrebări şi în alte limbi. E un hop peste care trebuie să trecem. Am văzut, la un moment dat, o întrebare în limba română. Nu mi s-a părut nimic ciudat la început apoi m-am speriat. După care am văzut că întrebarea era vizibilă numai persoanelor din România şi m-am liniştit. E în regulă să se folosească site-ul aşa.

Cum îţi vei promova site-ul?

Vreau să particip la competiţii. Vreau să particip la The Next Web, în Olanda. Voi apela şi la bloggeri. Voi încerca şi pe site-urile cu “user generated content” unde utilizatorii postează întrebări şi voi încerca să-I îndrum spre site. Dacă, de exemplu, văd o sută de comentarii la o postare de pe 9Gag care este de fapt o întrebare cantitativă, voi încerca să ghidez persoanele către Puzzled.by. Nu vreau să cheltui o mulţime de bani pe marketing.

Când estimezi că veţi avea primul milion de utilizatori?

Sper, în primul rând, să ajung în finala la The Next Web şi să primesc atenţie din partea media. Dacă se întâmplă asta, cred că în şase luni e posibil să ajungem la primul milion de utilizatori. Vom scoate şi aplicaţii de mobil, pentru Android şi iOs şi asta ar putea să ajute. Oricum, prima dată vreau să avem o mie de utilizatori.

Cum este mediul din România faţă de startup-uri?

Depinde foarte mult cu ce investitori vorbeşti. Ca un sfat, dacă îmi permit eu să-l dau, vezi ce îl interesează pe investitor. Dacă vii cu ceva disruptiv este foarte posibil să nu obţii o finanţare.

Dacă nu ai fi primit finanţarea, te-ai fi înscris într-un accelerator pentru startup-uri?

Absolut. Am avut norocul să cunosc persoana potrivită, altfel aş fi luat-o pe altă rută. Dacă chiar crezi în produsul tău merită să încerci orice. Oricum, sunt multe lucruri care pot fi făcute cu bani puţini. Pentru  o platformă din asta e nevoie de un designer şi un programator. E nevoie de oameni care să creadă în proiect, în primul rând. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: