Noul web de la Facebook şi Google: viitor şi coşmar pentru milioane de site-uri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Navigatul pe dispozitive mobile e primul schimbat în bine. FOTO Vox.com
Navigatul pe dispozitive mobile e primul schimbat în bine. FOTO Vox.com

Facebook şi Google propun două soluţii prin care navigatul pe diverse site-uri să fie foarte rapid. Iniţiativele lor îi sperie pe unii.

Internetul aşa cum îl ştim de aproape 25 de ani este imens, dar sunt milioane de site-uri care nu investesc în optimizări pentru a fi cât de rapide se poate. Astfel, Facebook şi Google n-au mai aşteptat şi au venit cu iniţiative proprii. Totodată, aceste două companii imense nu vor să piardă utilizatori, ceea ce Google ar putea păţi din cauza că Facebook şi-a creat browser intern şi Instant Articles ca platformă de publishing. Ambele vor să preia din sarcina încărcării unor pagini, tocmai pentru ca ele să fie mult mai rapide decât ar permite serverele independente.

Acum e momentul să afli despre Instant Articles şi Accelerated Mobile Pages. Primul este proiectul Facebook şi presupune că un site poate publica direct pe reţeaua socială articolele pe care, altfel, le-ar găzdui pe propriul domeniu. Acum este limitat la câteva sute de publicaţii, cele mai mari fiind deja prezente.

Din 12 aprilie se deschid porţile Instant Articles şi vor putea veni şi mai multe. Accesând astfel articolele, cititorii nu mai sunt obligaţi să părăsească reţeaua socială pentru a citi articolele dorite. Facebook are peste 1,5 miliarde de utilizatori şi pentru a fi foarte valoroasă are nevoie de toţi.

De partea cealaltă este AMP de la Google, prezentat oficial pe 24 februarie. AMP există, deoarece traficul de pe dispozitive mobile a depăşit, pentru prima dată, traficul de pe computere clasice în 2015. Numai că pe smartphone n-ai timp de aşteptare la fel de mare ca pe desktop, aşa că trebuie totul să se încarce mai repede. Este un bonus şi un chin adus de aplicaţii, care funcţionează foarte bine. Proiectul Google trebuie să reducă semnificativ timpul de încărcare a paginilor web, dacă se poate să fie instant, eliminând mare parte din codurile paginilor web „tradiţionale" şi găzduind aceste pagini noi pe propriile servere. Este Instant Articles, dar într-un Internet mai mare. 

Panica printre cei din mass-media s-a instalat deja, deoarece noutăţile sunt greu înglobate în industrii vechi, care se transformă greu. Multe publicaţii au migrat cu greu spre online, s-au adaptat şi mai greu, iar acum trebuie să mai facă un pas spre Instant Articles. Am spus trebuie, deoarece acolo sunt cititorii, iar presa şi blogurile fără cititori sunt doar produse moarte.

Teama că Facebook şi Google vor „fura“ Internetul pentru ele

HotNews titrează destul de sumbru: „Cum încep Google şi Facebook să «mute internetul» în propria ogradă: avantajele şi posibile riscuri aduse de proiectele Instant Articles, Canvas şi Accelerated Mobile Pages“. Articolul este publicat pe un site care n-a mai fost schimbat de ani buni, care foloseşte subdomenii pentru versiunea mobilă, nefiind responsive, şi care nu are nicio consecvenţă între poză, text şi titlu potrivit pentru online - pentru Google şi Facebook.

Nu este însă un caz singular, nici alte publicaţii (inclusiv „Adevărul“) nu stau foarte bine la acest capitol. Redactorii se adaptează greu noilor tendinţe şi asemenea editorii. Nu este în niciun caz finalul Internetului aşa cum îl ştii, că altfel n-ai mai fi citit niciun ziar online, toate ar fi murit în print. E vorba de un nou pas - necesar! - pentru a accesa şi naviga foarte repede. 

Facebook Instant Articles se anunţă o soluţie periculoasă: reţeaua socială preia deja conţinutul şi ţi-l „sechestrează“ pe platforma sa. E mult mai bine să ai platformă proprie, dar dacă are probleme şi dăunează experienţei generale, atunci nu ai rezolvat nimic. Alternativa de la Google presupune că site-urile nu îşi mută conţinutul, ci dacă intră în acest proiect vor avea o versiune cached pe serverele companiei pentru a se încărca mai repede. Chiar şi aşa, s-ar putea să existe o problemă în ambele situaţii. Una mare!

Motherboard detaliază o evidenţă: unii sunt mai puternici decât alţii. „Pare că acum există un web premium, sprijinit de cele mai mari motoare de căutare şi reţele sociale. Sursele independente sunt mai greu de descoperit, iar noile voci sunt îngropate în algoritmii de astăzi. (...) S-au dus zilele când exista o relaţie simbiotică între producătorii de conţinut şi platformele sociale. În schimb, producătorul de conţinut premium şi-a negociat plasarea premium pe platforme de descoperire. Nu mai există rezultate organice“, notează publicaţia. 

Este adevărat, până într-un punct. Desigur că New York Times şi Adevărul nu sunt la fel de mari, de influente la nivel global, cum nici Motherboard nu este la fel de mare precum VICE (fac parte din acelaşi trust). La aproape un an de când Facebook a lansat Instant Articles vor avea cu toţii acces.

Pune în balanţă următorul adevăr: sunt publicaţii în România care n-au mai schimbat site-ul, nici nu l-au mai optimizat, de peste cinci ani. Dintr-o dată, soluţiile Facebook şi Google sunt o salvare pentru utilizatori, ca să nu mai numesc redarea videoclipurilor prin soluţii independente - spre deosebire de Facebook, YouTube sau Vimeo.

Un exemplu de ştire despre încălzirea globală de la Vox.com, produs al Vox Media destinat explicării subiectelor de actualitate - acest video are infografice care îţi explică ce se întâmplă. Este independent de site, dar accesat de aceiaşi utilizatori pe care i-ar avea site-ul.

Vox detaliază de ce sunt şase credinţe despre Instant Articles greşite. Nimic nu opreşte publicaţia respectivă să ţină site-ul online. În urmă cu 10 ani, presa românească descoperea Internetul, stilul tabloid, titlul de clickbait şi s-a adaptat pas cu pas. Apoi, a descoperit Facebook şi prezenţa prin pagini pe reţeaua socială, dezvoltând departamente de social media. Acum, e o nouă etapă.

Că au sau nu succes Instant Articles, un adevăr e valabil: acele produse se încarcă de câteva ori mai repede decât cele disponibile în alte locuri online. AMP de la Google va face acelaşi lucru cu web-ul în general. Vor aceste companii să conducă Internetul? Desigur. O vor face ca tiranii? Nu. Dacă livrează ceva bun, acceptabil de majorităţi, atunci acela va fi un produs de succes. Dacă nu, e închis. Facebook are liste întregi cu produse eşuate, Google la fel. 

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite