De ce trebuie guvernele să ajute startup-urile? Povestea primului accelerator de persoane, lansat în Italia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tech Peaks este un propgram al guvernului regiunii Trento FOTO Trento Rise
Tech Peaks este un propgram al guvernului regiunii Trento FOTO Trento Rise

TechPeaks este un program de pre-accelerare dezvoltat de Trento RISE, organizaţie care aduce împreuna principalii actori din cercetarea în tehnologie, educaţie şi business, din regiunea Trento, Italia. TechPeaks este o iniţiativă pe termen lung, având fonduri disponibile de 13 milioane de euro pentru următorii 4 ani, care va organiza un bootcamp în 2013 şi alte două anual pentru următoarea perioadă.

<strong>Ce este TechPeaks şi care este oferta voastră pentru startup-uri?</strong>

Daria Batukhtina: TechPeaks este un program de pre-accelerare cu durata de 6 luni dezvoltat de Trento Rise, organizaţie care aduce împreună actorii principali din ceretarea în tehnologie, educaţie şi business. Programul este realizat în colaborare cu Trentino Sviluppo şi în parteneriat cu EIT ITC Labs, care a adus într-o singură comunitate principalele hub-uri tehnologice din Europa (Londra, Paris, Berlin, Budapesta, Eindhoven şi Trento).
TechPeaks alege 100 de participanţi din Europa şi le oferă un mediu care le stimulează creativitatea: cazare gratuită şi spaţiu de birouri, bani de buzunar oferiţi lunar şi o listă de contacte de la mentori internaţionali. După ce sunt acceptate în program, echipele au şansa să îşi prezinte ideea pentru a obţine un grant non-equity în valoare de 25.000 de euro.

<strong>Ce vă diferenţiază de alte programe de accelerare? De ce ar trebui ca startup-urile să aleagă TechPeaks?</strong>

TechPeaks este primul accelerator de oameni din Europa. Accelerăm atât indivizi care au un background tehnic solid şi vor să dezvolte afaceri internaţionale, cât şi startup-uri early stage. Nu luăm equity şi nu încercăm să beneficiem de pe urma startup-urilor. Viziunea noastră este să oferim antreprenorilor talentaţi din CEE posibilitatea de a se concentra pe ideile lor de business şi a le testa rapid în Europa.

<strong>Care sunt criteriile de selecţie pe care trebuie să le îndeplinească un startup pentru a fi acceptat în program?</strong>

Căutăm în principal specialişti IT, designeri şi oameni de business cu experienţă în startup-uri şi care sunt dispuşi să înveţe. Ne uităm de asemenea la atitudinea antreprenorială a fiecărei persoane şi vrem ca acestea să gândească global. În cazul echipelor, credem că e important să demonstreze fezabilitatea ideii de afaceri şi faptul că au o echipă sustenabilă care poate să livreze şi să execute ideea.

<strong>Când este un startup pregătit să intre într-un program de accelerare şi care sunt aşteptările voastre la finalul acestuia?</strong>

Antreprenorii pot avea motivaţii diferite pentru a se alătura TechPeaks: să găsească un co-fondator, să facă trecerea de la corporaţie la antreprenoriat, să-şi dezvolte reţeaua de cunoştinţe sau să schimbe lumea cel puţin prin dezvoltarea unui produs extraordinar.

„Pentru mine a fost crucial să ies din zona mea de confort şi să găsesc drumul potrivit pentru startup-ul meu, o platformă de marketing pentru companiile mici şi mijlocii care furnizează instrumentele necesare pentru a creşte rata de conversie a lead-urilor. Vreau să îmi extind operaţiunile pe piaţa Europeană, iar la TechPeaks am reuşit să îmi extind reţeaua de cunoştinţe şi am găsit un partener care să mă ajute la scalare. În primele 2 săptămâni aici, am vorbit cu mai mulţi experţi decât aş fi reuşit să o fac în Ucraina în ultimul an”, ne-a spus Michael Babich, Fondator RocketStart, Ucraina.

<strong>Care sunt principalele beneficii pentru un startup care alege să intre într-un program de accelerare?</strong>

Principalul avantaj la TechPeaks este mediul internaţional care oferă foarte multe oportunităţi pentru antreprenori. Cred însă că cele mai bune explicaţii le pot da chiar participanţii. Pawel Blazejewski, CTO SkyBerry ne-a spus „Aveam un job excelent în Polonia ca specialist IT, însă pe măsură ce am început să explorez ecosistemul internaţional al startup-urilor şi am citit din ce în ce mai multe cărţi de specialitate, am înţeles că de fapt îmi doresc să lucrez pentru mine. La TechPeaks am avut ocazia să fac trecerea de la corporaţie, să simt ce înseamnă cu adevărat spiritul antreprenorial şi să învăţ mai multe despre dezvoltarea unui business, nu doar în teorie, ci şi în practică.”

<strong>Care este primul lucru pe care îl spuneţi startup-urilor care sunt admise în program?</strong>

TechPeaks este un accelerator pentru oameni şi acesta este motivul pentru care ne concentrăm foarte mult pe dezvoltarea talentelor. Aşa cum Seth Godin, guru în marketing şi business development spunea, „Nu-mi spune ce ai inventat. Spune-mi câte vieţi ai schimbat!”. Asta este abordarea noastră şi ne dorim să susţinem cât mai mulţi antreprenori din Europa Centrală şi de Est.

Cred însă că cele mai bune explicaţii le pot da chiar participanţii. Pawel Blazejewski, CTO SkyBerry ne-a spus „Aveam un job excelent în Polonia ca specialist IT, însă pe măsură ce am început să explorez ecosistemul internaţional al startup-urilor şi am citit din ce în ce mai multe cărţi de specialitate, am înţeles că de fapt îmi doresc să lucrez pentru mine. La TechPeaks am avut ocazia să fac trecerea de la corporaţie, să simt ce înseamnă cu adevărat spiritul antreprenorial şi să învăţ mai multe despre dezvoltarea unui business, nu doar în teorie, ci şi în practică.”

<strong>In ultimii ani am fost martorii unei expansiuni fără precedent a aplicaţiilor mobile şi reţelelor sociale. Care este următorul mare domeniu de interes pentru startup-uri?</strong>

Din moment ce programul TechPeaks este susţinut de guvernul Italian la nivel local, ne concentrăm pe nevoile pieţei locale. Din acest motiv credem că următoarele domenii de interes pentru startup-urile din Italia vor fi în finanţe, călătorii, modă, industria auto, sau căutarea semantică. Trebuie să spun însă că aceste domenii sunt de actualitate nu doar pentru piaţa italiana, ci pentru majoritatea pieţelor europene.

<strong>Care este lecţia principală pe care ai învăţat-o lucrând cu antreprenori din întreaga lume?</strong>

Cred că principala lecţie pe care am învăţat-o până acum este că e foarte dificil să dezvolţi o echipă formidabilă şi sustenabilă în acelaşi timp. Foarte multe organizaţii internaţionale şi VCs sunt în căutarea unei formule de succes pentru a găsi oamenii şi ideile potrivite în care să investeşti. În cadrul programului de mentorat TechPeaks ne uităm la personalităţile participanţilor şi la motivaţia lor pentru a-i învăţa să îşi transforme visurile în realitate. Le oferim toate instrumentele de care au nevoie pentru a deveni antreprenori de succes şi îi conectăm prin intermediul partenerilor noştri (Founders Institute, iCatapult, H-Farm, Seedcamp, etc) la principalele hub-uri tehnologice din Europa.

Aşa cum Seth Godin, guru în marketing şi business development spunea, „Nu-mi spune ce ai inventat. Spune-mi câte vieţi ai schimbat!”. Asta este abordarea noastră şi ne dorim să susţinem cât mai mulţi antreprenori din Europa Centrală şi de Est.

<strong>Crezi că guvernele ar trebui să se implice activ în susţinerea startup-urilor şi să dezvolte programe de accelerare de stat?</strong>

Da! Din punctul meu de vedere, pe piaţa europeană guvernele ar trebui să fie jucători activi pentru susţinerea şi dezvoltarea inovaţiei şi să aducă împreună diferiţi actori de pe piaţă: corporaţii, investitori şi programe de accelerare. Putem vedea astfel de exemple în Danemarca, Portugalia, Germania, etc. Este clar că astăzi trăim în economia talentelor, iat tânăra generaţie este mult mai mobilă şi obişnuită să călătorească în jurul Europei (şi nu numai) pentru a-şi dezvolta propriile afaceri. În acest context cred că fiecare guvern ar trebui să se gândească în mod serios la modul în care pot utiliza această tendinţă de migraţie a talentelor pentru dezvoltarea ecosistemelor locale.

<strong>Europa sau Silicon Valley?</strong>

Depinde! Europa implică foarte multă diversitate culturală, diferenţe semnificative de mentalitate şi obiceiuri ale consumatorilor. Cred că ăsta este un lucru important: vrei să dezvolţi un startup internaţional? Începe în Europa! Desigur că asta depinde foarte mult de industria pe care o abordezi: dacă vinzi software poate că America este alegerea potrivită pentru a începe campania de marketing.

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” a How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 si 21 noiembrie in Bucuresti. In Cadrul conferintei va avea loc si Startup Spotlight, competitie si program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite