Ce poţi învăţa în Wayra, acceleratorul unde se dezvoltă pixul care vibrează atunci când scriem greşit un cuvânt

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Wayra aparţine grupului Telefonica
Wayra aparţine grupului Telefonica

Wayra este un program de accelerare al gigantului Telefonica şi reprezentantul său va veni la Bucureşti în curând. Care sunt secretele unui business, aşa cum sunt spuse de Marcus Druen, head of operation la Wayra?

Wayra este un program de accelerare al Telefonica ale cărui obiective principale sunt promovarea inovaţiei şi descoperirea talentelor din America Latină şi Europa în domeniul tehnologiei.

Prin modelul său unic de accelerare a proiectelor la nivel global, Wayra susţine antreprenorii în eforturile lor de dezvoltare, oferindu-le instrumentele de care au nevoie, acces la mentori calificaţi, spaţiu de birouri de ultimă generaţie şi finanţarea de care au nevoie pentru a le accelera creşterea.

În luna noiembrie, Ashley Stockwell (Director al Wayra) va veni la Bucureşti pentru a discuta cu cele 32 de echipe finaliste la How to Web Startup Spotlight, competiţie şi program de mentorat adresat celor mai performante echipe din regiune. Înainte de asta însă, Adevărul a stat de vorbă cu Marcus Druen, Head of European Operations al Wayra, pentru a afla mai multe despre oferta pe care o propun startup-urilor din regiune.

Ce este Wayra şi care este oferta voastră pentru startup-uri?

Marcus Druen: Wayra este programul de accelerare pentru startup-uri digitale organizat de Telefonica. Misiunea noastră este să găsim cele mai bune talente digitale şi să le accelerăm ideile. Oferta noastră pentru startup-uri conţine următoarele:

Spaţiu de lucru: Startup-urile pot utiliza facilităţile de ultimă oră ale Wayra şi pot lucra într-un mediu stimulant şi creativ în inima oraşelor ca Londra, Munchen, Praga sau Madrid. Spaţiul de lucru nu include pe lângă infrastructura de bază şi suport administrativ

  • Finanţare: Startup-urile pot primi o investiţie iniţială de până la 40.000 EUR care le oferă stabilitatea financiară necesară pe durata programului de accelerare. Mai mult decât atât, Wayra ajută startup-urile să aibă acces la finanţare privată (runde de finanţare) şi publică (granturi, subvenţii, etc), prin reţeaua noastra de investitori de tip angel, mentori şi parteneri, aşa cum o demonstrează rundele de finanţare recent încheiet de Trustev (Irlanda) şi Marfeel (Spania) prin intermediul fondului Europ.
  • Retea: Reţeaua Wayra nu include doar contacte ale antreprenorilor şi investitorilor de succes, ci acoperă şi costurile de training, coaching şi legături cu ecosistemul antreprenorial din jurul Academiilor Wayra, o reături cu ecosistemul antreprenorial din jurul Academiilor Wayra, o reţea globală de programe de accelerare. Acest lucru ne permite să scalăm şi ne aşteptăm la inovaţii care vor fi lansate în toate academiile noastre în 2014, când un startup din Bucureşti care a fost admis în academia din Praga va putea beneficia de cursuri cu experţi în Londra, facilitate în Praga sau oriunde altundeva în lume
  • Mentorat: Pe lângă bootcamp-urile şi ofertele de dezvoltare pentru întreg grupul, Wayra oferă mentorat şi suport specializat pentru fiecare afacere, oferit de profesionişti. Asta înseamnă că un startup poate beneficia de exemplu de susţinerea unui VP sau Managing Director pentru a-şi perfecta procesul de vânzare. Wayra reuşeşte să colaboreze cu cei mai buni mentori, iar prin asta nu ne referim la persoane celebre ci la persoanele relevante pentru business-ul tău, stadiul în care eşti şi problemele pe care le ai ca fondator. Credem că asta aduce mai multă valoare adăugată business-ului tău decât dacă ai vorbi cu Richard Branson. Cu toate astea, îţi recomandăm să îi citeşti cărţile şi să mergi la evenimente unde vorbeşte 
  • Familie: Familia este una dintre valorile Wayra, pe lângă colaborare, pasiune, diversitate, angajament şi distracţie. Fiecare startup selectat se alătură familiei Wayra şi face parte din reţeaua noastră internaţională ceea ce poate duce la oportunităţi de business interesante în alte ţări. De exemplu, Fanchimp, startup accelerat în Chile în 2012, este astăzi alumni rezident în academia din Londra pentru a-şi scala business-ul – Londra este pentru ei biletul către globalizare şi primesc susţinere concretă pentru a obţine alte finanţări.

Ce vă diferenţiază de alte programe de accelerare? De ce ar trebui ca un startup să aleagă Wayra?

In primul rând programul nostru durează cel puţin 8 luni cu susţinere continuă prin acces la mentori şi experţi pe diferite subiecte. Din experienţa noastră cu cele 295 de startup-uri pe care le avem astăzi în portofoliu, durează 30 de luni pentru a înţelege cu adevărat un business, descompunându-l în bucăţele mărunte discutate în sesiuni de mentorat 1 la 1 şi sesiuni de review. Ai apoi nevoie de alte 4-5 luni pentru a capitaliza acel insight şi a-ţi accelera startup-ul la adevăratul său potenţial.

În al doilea rând, Wayra este o reţea globală de acceleratoare. Dacă în 2011 şi 2012 am fost ocupaţi cu lansarea organizaţiei, anul acesta accentul a fost puse pe operaţiuni şi transferul de cunoştinţe. Nu în ultimul rând, Wayra este un proiect al CEO-ului Telefonica Jose Maria Alvarez Pallete, iar Telefonica are o reputaţie excelentă de implicare pe termen lung. Wayra este o prioritate strategică nu doar pentru CEO-ul nostru, ci şi pentru mulţi country manageri şi membri ai board-ului pe care sunt mândri să îi avem alături ca susţinători şi sponsori. Una dintre inovaţiile recente care ne diferenţiază de competiţie este faptul că implicăm oameni în echipele startup-urilor: recent am adus o persoană de vânzări de top din cadrul diviziei Telefonica pentru IMM-uri care lucrează alături de un startup SaaS promiţător. 40% dintre echipele care au trecut prin programul de accelerare îşi testează astăzi produsele în cadrul Telefonica, iar asta le oferă startup-urilor şansa de a-şi accelera afacerile la scară globală într-o perioadă foarte scurtă de timp.

Primul pas este să îi ajutăm să înţeleagă că asta este doar începutul. Unii antreprenori cred că au tras lozul cel mare pentru că au fost acceptaţi şi se comportă apoi ca şi când ar domina deja în industrie. Îi învăţăm că au acum un partener de încredere care îi va ajuta de-a lungul programului de accelerare şi după terminarea acestuia şi îi facem să înţeleagă faptul că de fapt competiţia continuă şi, mai mult decât atât, se intensifică pentru că nu toate companiile primesc finanţări ulterioare (doar 60% în Europa).

Care sunt criteriile de selecţie pe care trebuie să le îndeplinească un startup pentru a fi acceptat în program?

Ne place potenţialul disruptiv. De exemplu, am investit recent într-un startup irlandez care vrea să înlocuiască sistemele de email ale corporaţiilor precum Outlook sau Lotus notes. Proiectele trebuie să implice idei noi de businss cu o componentă de creştere accelerată şi utilizarea de noi tehnologii, preferabil în una dintre următoarele categorii: video, servicii cloud, servicii financiare, telecomunicaţii, modelarea utilizatorilor, M2M, securitate, e-health, aplicaţii mobile, jocuri, reţele şi sisteme, sisteme de Internet pentru consumatori, inovaţii sociale, e-commerce şi servicii de localizare.

În orice caz, categoriile de sus nu sunt exhaustive, iar alte proiecte tehnologice inovative pot fi admise chiar dacă nu se încadrează în aceste categorii. Lernstift din Germania este un exemplu bun în acest sens: ei produc primul pix care vibrează atunci când scrii greşit un cuvânt.

Guvernele ar trebui să facă două lucruri cheie: să simplifice procedurile de acordare a vizelor pentru antreprenori şi să acorde scutiri de taxe investitorilor de tip angel pentru că există o problemă în lanţul de finanţare dintre programele de accelerare şi VC early stage. Am văzut cu toţii cum a crescut ecosistemul angel-ilor din Londra ca urmare a schemei EIS.

Când este un startup pregătit să intre într-un program de accelerare şi care sunt aşteptările voastre la finalul acestuia?

Un startup poate intra în orice etapă de dezvoltare. Poate fi doar o idee, un prototip funcţional, pre-produs (beta pre-comercial) sau un produs finit. Singura cerinţă este să nu fi trecut mai mult de 24 de luni de la începutul promovării produsului sau serviciului. De asemenea, nu investim de obicei în startup-uri care au primit deja mai mult de 100.000 de euro de la alţi investitori.

Ne aşteptăm ca startup-urile să crească semnificativ pe durata programului de accelerare. Asta înseamnă că vrem ca echipele să treacă în următoarea etapă de dezvoltare (de exemplu, vrem ca ideea să devină un prototip funcţional, pre-produsul să devină produs finit şi aşa mai departe). La finalul procesului de accelrare vrem ca startup-ul să fie capabil să atragă investiţii suplimentare şi să îşi crească în continuare business-ul. Wayra începe astăzi un program de alumni pentru a păstra cei mai buni „absolvenţi” în program şi a le oferi în continuare mentorat şi servicii de accelerare soft/virtuale.

Care sunt principalele beneficii ale unui startup care intră într-un program de accelerare?

Pe lângă finanţare ca beneficiu imediat, startup-urile primesc mentorat de la experţi, acces la o reţea globală şi un spaţiu de lucru de ultimă generaţie.

Care este primul lucru pe care îl spuneţi startup-urilor admise în program?

Primul pas este să îi ajutăm să înţeleagă că asta este doar începutul. Unii antreprenori cred că au tras lozul cel mare pentru că au fost acceptaţi şi se comportă apoi ca şi când ar domina deja în industrie. Îi învăţăm că au acum un partener de încredere care îi va ajuta de-a lungul programului de accelerare şi după terminarea acestuia şi îi facem să înţeleagă faptul că de fapt competiţia continuă şi, mai mult decât atât, se intensifică pentru că nu toate companiile primesc finanţări ulterioare (doar 60% în Europa).

Care sunt cele mai de succes proiecte care au ieşit din programul de accelerare?

Dacă ne referim la proiecte de succes în sensul proiecte care au plecat cu o investiţie: Cloud66, Taskhub, Bragbet.

In ultimii ani am fost martorii unei expansiuni fără precent a aplicaţiilor mobile şi reţelelor sociale. Care este următorul mare domeniu de interes pentru startup-uri?

Cred că M2M şi internet of things sun domeniile de interes pentru startup-uri. Cu toate astea, aplicaţiile mobile şi reţelele sociale vor continua să fie foarte interesante.

Care este principala lecţie pe care ai învăţat-o lucrând cu startup-uri din toate colţurile lumii?

Indiferent de background-ul cultural sau socio-economic pe care îl au, putem să vedem echipele determinate foarte rapid. De asemenea, în fiecare grupa avem superstaruri care sunt excepţii încă de la bun început şi, vice versa, echipe care nu se ridică la înălţimea aşteptărilor: sunt oameni extraordinari, însă nu vor fi fondatorii următorului Instagram sau Twitter.

Crezi că guvernele ar trebui să susţină activ dezvoltarea startup-urilor şi să dezvolte programe de accelerare de stat?

Guvernele ar trebui să facă două lucruri cheie: să simplifice procedurile de acordare a vizelor pentru antreprenori şi să acorde scutiri de taxe investitorilor de tip angel pentru că există o problemă în lanţul de finanţare dintre programele de accelerare şi VC early stage. Am văzut cu toţii cum a crescut ecosistemul angel-ilor din Londra ca urmare a schemei EIS.

Europa sau Silicon Valley?

Peste câţiva ani întrebarea s-ar putea să fie Sao Paolo sau Moscova...

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” a How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 si 21 noiembrie in Bucuresti. In Cadrul conferintei va avea loc si Startup Spotlight, competitie si program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite