Cum păstrezi creativitatea echipei?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creativitatea unei echipe care dezvoltă jocuri este esenţială pentru succesul unei companii în industrie. Păstrarea creativităţii devine însă o provocare o dată cu creşterea numărului de oameni implicaţi în proces. Joia trecută la TechHub Bucharest am discutat mai multe despre cum putem aborda această provocare în cadrul unui meetup organizat în colaborare cu RGDA (Romanian Game Developers Asociation).

Bogdan Lucaci (Creative Director Gameloft), Ioan Palalau (Senior Producer Ubisoft) şi Dan Teodorescu (ex-Senior Producer Ubisoft) au fost invitaţii care au urcat pe scena TechHub Bucharest pentru a-şi împărtăşi experienţa şi bunele practici acumulate de-a lungul timpului. Discuţiile au fost moderate de Dragoş Hâncu (GM & Founder Amber Studio Romania).

Înainte de a prezenta însă concluziile întâlnirii, ar trebui să începem prin a defini conceptul de creativitate. Potrivit definiţiei sale de dicţionar, creativitatea este procesul prin care ideile noi şi inovatoare devin realitate. Mai mult decât atât, aşa cum punctează Rollo May în cartea sa „Curajul de a crea”, creativitatea implică pasiune şi determinare şi aduce în atenţia noastră lucruri pe care înainte nu le luam în considerare.

Pentru fiecare dintre invitaţii evenimentului, creativitatea are o semnificaţie aparte, diferită potrivit experienţelor personale ale fiecăruia. Pentru Ioan Palalau (Senior Producer  Ubisoft), creativitatea este o stare de spirit şi crede că industria jocurilor este unul dintre cele mai bune locuri în care poţi rămâne în această stare. Dovada? După mai bine de 17 ani de lucru în domeniu, el încă simte că se poate exprima liber şi îşi poate aduce propria contribuţie.

„Deşi nu există o definiţie exactă, ştii că ai fost creativ atunci când eşti mândru de ceea ce ai făcut, când milioane de oameni ţi-au jucat jocul. Atunci poţi să mergi mai departe şi să treci la următorul nivel ştiind că ai făcut o treabă bună!”, completează Dan Teodorescu (ex-Senior Producer Ubisoft).

Bogdan Lucaci (Creative Director Gameloft) are şi el la rândul lui propria definiţie a creativităţii. Pentru Bogdan este însă vorba despre relaţia specială pe care o persoană o are cu estetica, ştiinţa frumosului. „Creativitatea este darul de a interacţiona şi dezvolta jocuri punând pe primul plan frumuseţea lucrurilor. Majoritatea oamenilor se nasc cu asta!”, spune el.

În timp ce unii oameni se nasc creativi, alţii lucrează pentru a-şi dezvolta această abilitate. Cum putem să ne dezvoltăm creativitatea? „E util să fii înconjurat de alţi oameni creativi, e singurul mod în care poţi să îţi dezvolţi şi tu această caracteristică”, spune Bogdan. „Cu toate acestea, când vorbim despre creativitate e simplu: o ai sau nu! Nu este un lucru pe care să-l poţi învăţa!”, adaugă el. Părerea lui este împărtăşită şi de Dan Teodorescu, care consideră că rolul unui director de creaţie este să aducă oamenii împreună, să îi inspire şi să se asigure că fiecare dintre ei înţelege conceptele din spatele jocului şi viziunea acestuia.

„Avem de asemenea nevoie şi de procese, chiar şi atunci când vorbim despre creativitate. Trebuie să fii capabil să îţi vinzi ideea, să demonstrezi că este valoroasă. Pentru a realiza acest lucru, primul pas este să construieşti un prototip, iar noi facem asta în doar câteva ore! Aşa ne dăm seama care idei sunt bune şi care nu! Eşuăm rapid, dar sigur!”, spune Ioan Palalau (Senior Producer Ubisoft).

Să fii creativ nu este însă suficient. E important şi să gestionezi creativitatea echipelor, iar pentru asta trebuie să setezi aşteptările potrivite: oamenii trebuie să înţeleagă viziunea ta şi ceea ce trebuie să facă. Ai de asemenea nevoie de reguli şi proceduri clare. „Dacă iubeşti jocurile, vei face tot posibilul să găseşti ceva ce îţi place în acest proces, chiar dacă realizezi că eşti doar o mică parte din întreg”, completează Ioan. Pentru el, mâncarea e mai gustoasă atunci când sunt mai puţini bucătari care o prepară. „Nu implica mai mulţi oameni decât e necesar în procesul de creaţie. Dacă faci asta vei ajunge în situaţia în care vei face eforturi să îţi convingi echipa, în loc să convingi utilizatorii”, adaugă el.

Aşa cum puteţi vedea, nu e uşor să păstrezi echipele motivate şi creative. Cu toate acestea, aşa cum au demonstrat invitaţii speciali ai evenimentului, nu este imposibil să faci acest lucru atât timp cât ştii foarte bine ce urmează să faci, transmiţi asta echipei şi le pui întrebările potrivite. La final, nu există artă fără spectatori, iar creativitatea unei echipe de dezvoltare de jocuri este evaluată întotdeauna de utilizatori prin feedback-ul acestora!

Evenimentele TechHub Meetup continuă la TechHub Bucharest şi aduc în discuţie teme de interes pentru membrii comunităţii tech din Bucureşti, facilitând totodată schimbul de cunoştinţe şi experienţe dintre participanţi şi invitaţi.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite