Uber scade tariful în Capitală şi devine mai ieftin decât taxiul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Uber s-a pregătit pentru toamnă cu scăderea tarifului.
Uber s-a pregătit pentru toamnă cu scăderea tarifului.

Uber va opera la început de toamnă a doua scădere de preţ de anul acesta. De data aceasta, este mai competitiv ca niciodată. De asemenea, mai schimbă câteva reguli.

În primăvară, Uber reducea tariful pentru a se pregăti de sezonul estival, când în Capitală sunt mai puţin utilizatori. Acum, anunţă o serie de schimbări pentru a face serviciul mai accesibil pentru cât mai mulţi pasageri şi soferi parteneri în Bucureşti. Noua strategie a debutat pe 30 august, ora 10.

La aproape un an şi jumătate după debutul în Bucureşti, uberX şi UberSelect vor avea tarife reduse cu 10, respectiv 30%. Totodată, criteriile de acces pe platformă pentru parteneri au fost modificate. Astfel, noile condiţii vor permite mai multor şoferi să conducă cu Uber. Implicit, disponibilitatea serviciului creşte şi ai putea găsi mai uşor maşină data viitoare.

În ceea ce priveşte scăderile per serviciu, uberX devine cel mai ieftin serviciu, dacă îl compari cu Taxify sau taximetria clasică, având de azi un tarif de 1,3 lei pe kilometru. Apoi, pe platformă Uber vor fi acceptate maşini în stare bună de până la 15 ani vechime, faţă de 10 ani iniţial. Compania susţine că măsura vine în contextul în care parcul auto din România are numeroase maşini mai vechi de 10 ani în stare foarte bună, care pot fi valorificate prin acest serviciu. Cei care vor alege uberX, vor merge cu maşini ca Dacia Logan, Peugeot 207, Skoda Fabia, Volkswagen Polo sau Renault Clio.

Noile tarife uberX presupun acel cost de bază de 1,3 lei, cu 1,3 lei per kilometru şi 0,22 lei pe minut. Tariful minim va fi de 8 lei, cu o taxă de anulare a comenzii, după cinci minute, de 6 lei. De cealaltă parte, UberSelect rămâne un serviciu superior, dar şi aici vor fi operate modificări. Va avea maşini de până la 10 ani vechime şi va include mai multe modele, precum Audi A3, Citroen C4, Dacia Duster sau Ford Focus. Noile tarife presupun un cost de bază de 1,65 lei, 1,65 lei per kilometru şi 0,28 lei per kilometru. Tariful minim va fi de 10 lei, cu taxă de anulare după cinci minute de şase lei.

De ce îşi modifică Uber tarifele

Pe scurt, pentru că poate. Uber nu a avut niciodată tarife fixe, pe ani întregi, ci şi-a adaptat strategia la ceea ce se întâmplă în piaţă. A debutat în oraşele din Statele Unite ale Americii şi în Europa cu preţ mai mic decât al taximetriei clasice, dar în Bucureşti a fost la acelaşi nivel. Apoi, a majorat tariful pentru a fi mai mulţumiţi şoferii parteneri, iar în primăvară l-a redus pentru a asigura un flux mai mare de utilizatori.

Totodată, Uber susţine că în următoarea perioadă va oferi venituri garantate şoferilor parteneri, pentru a se asigura că tranziţia nu este resimţită pe termen scurt. Conform statisticilor companiei, pe termen mediu şi lung aceste schimbări duc la o creştere a veniturilor şoferilor parteneri - atunci când tarifele scad, mai mulţi oameni încep să folosească serviciul. O statistică interesantă după ultima reducere arată că veniturile medii orare ale partenerilor au crescut cu 12% în prima lună de la scădere.

Apoi, e vorba de concurenţă. Taxify a debutat recent pe piaţa din Bucureşti, după un oarecare început în Cluj cu Taxi Floreşti. Este fix acelaşi tip de serviciu, doar că are preţ fix per kilometru şi a pornit din Estonia, nu din SUA. Contra acestui nou concurent şi pentru că se bucură de un renume mai bun, Uber şi-a permis să aplice o modificare a strategiei pentru Bucureşti.

taxify

Cât despre celălalt concurent, la fel ca în Cluj, acum Uber ajunge să ofere un serviciu sub preţul practicat de taximetrişti. Vor fi probleme? Cu siguranţă, dar nici în Cluj n-a dus serviciul lipsă de atacuri şi chiar amenzi. Deocamdată, sistemul de ridesharing, cum îl numeşte compania, sau acest sistem de transport, cum este perceput de utilizatori şi contestatari, nu are un cadru legal potrivit, iar cei care îl critică invocă legea transportatorilor actualizată anul trecut.

Ce se întâmplă cu legalitatea şi ilegalitatea

Dincolo de tarife, este clar că servicii precum Uber sunt dorite şi folosite de utilizatori, iar pentru şoferi aduce bani. Folosirea unei aşa alternative depinde de fiecare, dar atât timp cât există cerere, trebuie să existe şi o modificare de natură legislativă. Ceea ce fac Uber, Taxify, Airbnb şi altele se numeşte „economie colaborativă“ şi Uniunea Europeană începe să-şi pună întrebări cum să actualizeze legile pentru a le permite să funcţioneze.

Deocamdată, Slovacia urmăreşte să reglementeze, conform recomandărilor Comisiei Europene, astfel de servicii din economia colaborativă. Această ţară deţine preşedinţia Consiliului European până pe 31 decembrie. „Economia colaborativă nu trebuie să fie paralelă cu economia clasică. Pentru a funcţiona corect, trebuie să fie reglementată, taxată, să asigure protecţia consumatorului şi condiţii de lucru corecte“, a declarat Ingrid Ludviková, reprezentanta Comisiei Europene în Slovacia. Estonia, de asemenea, pregăteşte o legislaţie potrivită.

Aceste demersuri vin în contextul recomandărilor făcute de Comisia Europeană care recomanda statelor membre să îşi adaptezez legislaţia pentru a include şi servicii ca Uber sau Airbnb – ambele pornite din SUA, o ţară care susţine startup-urile ceva mai bine decât UE.

„O economie europeană competitivă are nevoie de inovare, fie că e vorba de domeniul produselor sau de cel al serviciilor. Următorul «unicorn» european şi-ar putea avea originea în economia colaborativă. Rolul nostru este de a încuraja un mediu de reglementare care să permită dezvoltarea unor noi modele comerciale, asigurând în acelaşi timp protecţia consumatorilor, precum şi o impozitare echitabilă şi condiţii de muncă echitabile“, a declarat Jyrki Katainen, vicepreşedinte al Comisiei, responsabil pentru locuri de muncă, creştere economică, investiţii şi competitivitate.

Deocamdată, în Bucureşti, vom avea Uber cu tarif mai mic. Şi presiunea care va veni din zona aceasta a transportatorilor deja stabiliţi în piaţă va fi de observat în următorul an.

Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite