De la „made in China“ la „inovat în China“, tehnologia schimbă o ţară şi România poate învăţa lecţii importante

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Internetul are un sfert de secol, telefonul modern aproximativ un deceniu. Sunt doi piloni pe care noua Chină construieşte un alt fel de ţară.

„Made in China“ e un enunţ simplu, de trei cuvinte, care înseamnă în ţări diferite lucruri diferite, dar mai mereu înseamnă produse de proastă calitate, copiate după altele mai populare, cum şi recent s-a scris despre asta. Sau însemna. Am discutat de curând cu un director de companie specializată în soluţii cloud. Acest cuvânt a devenit dintr-un substantiv o industrie şi, odată cu transformarea prin care va trece China, am putea vedea ceva similar şi în România.

La EuroCloud Forum 2016, cel mai mare forum al industriei de cloud europeană, l-am întâlnit pe Jens Amail. El este vicepreşedinte senior la SAP pentru Cloud Solutions şi Strategic Customers în Europa Centrală şi de Est. În această regiune este şi România, iar pentru germani lucrează aproximativ 400 de oameni. Amail are însă şi o expertiză aparte datorată experienţei de lucru în China. Ţara aceasta este fascinantă prin cât produce pentru Europa, Statele Unite ale Americii şi alţii, dar şi prin soluţiile pe care le dezvoltă acolo. Tocmai acest avânt al ţării cu peste 1,3 miliarde de locuitori l-a făcut pe Jens Amail să spună că vom asista la un alt fel de viitor.

„Am condus afaceriler SAP în China, în centrele importante din acea regiune, cum ar fi Taiwan, Hong Kong, Macao şi Shenzhen. Şi am observat acolo câteva similarităţi pe care le văd şi în Europa Centrală şi de Est. Vom vedea o schimbare a paradigmei «made in China» către «innovated in China». Mă aştept ca ţări precum România să joace un rol important în procesul de inovare“, a declarat Amail. „În aceste pieţe emergente, şi asta am experimentat chiar din primul meu an în China, oamenii privesc altfel lucrurile“.

Un documentar despre piaţa hardware din China.

Pieţele emergente, surse pentru soluţii inovatoare

„În trecut, aveam o mulţime de lucruri făcute în China sau în România, dar nu inovate în aceste ţări. Acum, însă sunt foarte entuziasmat de puterea de inovare a pieţei emergente din România. Aşa că încercăm să regândim puţin procesul, vrem să migrăm spre inovare în astfel de pieţe şi mai puţin outsourcing“, a completat Jens Amail analiza asupra noilor pieţe de dezvoltare software. SAP a pornit din Germania, are mai multe centre în lume, iar pentru piaţa locală pare destul de optimistă, poziţionare ajutată şi de parcurs: una dintre cele mai rapide creşteri.

Desigur, nu putem compara o ţară cu doar câteva sute de mii de dezvoltatori şi potenţial dezvoltatori cu China, care poate dispune de milioane. De aceea sunt cu atât mai importante particularităţile acelei pieţei, după cum a spus Amail.

„În lumea noastră, când ne uităm la e-commerce, ne uităm la procese logistice. În China, standardele sunt complet diferite de Europa, aşteptările sunt cu totul altele. De exemplu, te aştepţi să îţi fie ceva livrată o comandă online şi în aceeaşi zi, în Germania, în patru zile. Acum, cred că se conturează o tendinţă în comerţ online, îmbinare între offline şi online, dictată chiar din China. Ce vedem în piaţă e o trecere între cele două medii. Văd ceva în magazin, dar vreau pe o culoare diferită şi ştiu că îl pot avea în aceeaşi zi chiar la mine acasă cu o comandă pe site. Va fi o combinaţie puternică între online şi offline“, a descris acesta peisajul e-commerce din următorii ani.

În ceea ce priveşte afacerile SAP, Jens Amail nu crede că vor fi afectate de independenţa pe care chinezii vor să şi-o construiască. Au deja companii cu produse similare celor din SUA, cum ar fi WeChat sau Weibo ori Alibaba pentru comerţ online.

Diferenţa între piaţa consumatorilor şi a companiilor

„Alternative există, întrebarea e unde fac ei asta. Există un spaţiu al consumatorilor cu soluţii locale pentru cele internaţionale, dar devine dificil când te apropii de mediul enterprise. Expertiza noastră la SAP nu e doar pe partea de tehnologie, ci şi pe partea de industrie. Avem o înţelegere profundă a 25 de industrii, înţelegem tendinţele, putem mixa procesele industriei, iar asta e foarte dificil de replicat şi dezvoltat. Va fi foarte greu pentru companiile locale să atingă nivelul nostru de expertiză în această industrie în următorii 10 ani“, a explicat acesta.

În decurs de cinci ani, afacerile SAP pe plan local au crescut de 2,5 ori, de la 73 milioane de lei în 2010, la aproape 184 milioane de lei anul trecut. În ceea ce priveşte echipa SAP România, aceasta a ajuns la 400 de angajaţi, fiind de patru ori mai mare decât în 2010. În 2016, divizia locală vrea să ajungă la 500 de angajaţi, în cinci ani, vrea o triplare a afacerii.

China poate servi drept exemplu atât pentru afaceri locale din România, cât şi pentru startup-uri. Viteza de acolo este, de multe ori, uluitoare. Dacă poate fi reţinut ceva dintr-o piaţă imensă, atunci poate fi foarte bine lecţia că undeva se opreşte copierea, replicarea, şi începe inovarea. Rămâne de văzut când apare acel undeva în România şi prin ce proiect mare.

Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite