Drona liberă, specie pe cale de dispariţie. Legea românească imită reglementările franceze

Drona liberă, specie pe cale de dispariţie. Legea românească imită reglementările franceze

Vor mai putea să circule dronele libere pe cer? FOTO Reuters

Ministerul Transporturilor a decis să reglementeze folosirea dronelor în spaţiul aviatic românesc. Odată cu această lege, fotografierea şi filmarea sunt interzise.

Ştiri pe aceeaşi temă

Curiozitatea ne-a dus la alte reglementări privind dronele, iar în Europa, primii care au făcut aşa ceva au fost francezii, în aprilie 2012. 
 
Legea românească pare pe alocuri o copie fidelă a celei din Hexagon - dronele nu au voie să zboare la mai mult de 150 de metri, trebuie autorizaţie pentru a zbura deasupra unor zone locuite şi drona nu are voie să iasă din câmpul vizual al utilizatorului. 
 
La nivel european, legislaţia e încă absentă şi există doar planuri. Nu se ştie exact cum vor fi integrate dronele militare sau cele mai mari, care pot circula la altitudini mai mari, cu traficul aerian. Ştim sigur că dronele comerciale sunt reglementate acum în România. Legea are însă scăpări: nu face diferenţa între filmările de pe spaţiul public şi cele de deasupra spaţiului privat. Legea interzice filmările neautorizate cu 45 de zile înainte. 
 
Problemele sunt mai multe, inclusiv imposibilitatea folosirii dronelor ca instrumente jurnalistice de anchetă. 
 
Potrivit textului de lege, la articolul 5 se face referire la dronele folosite de utilizatori pentru a filma sau fotografia de la câteva zeci de metri înălţime. „[Art. 5, litera b.; Prezentul ordin nu se aplică] aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă, sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană şi nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date“.
 
Mai mult, cererea pentru acordarea spaţiului aerian se transmite de către utilizator Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru folosire. Modelul cererii şi alte informaţii vor fi furnizate pe site-ul caa.ro, dar abia la 30 de zile de la intrarea în vigoarea a acestui ordin. Nu sunt menţionate eventualele pedepse în acest ordin.
 
Conform Ministerului Transporturilor, dacă ai o dronă de uz civil cu greutatea de sub un kilogram, şi nu are montată aparatura de filmare, atunci o poţi folosi doar într-o zonă deschisă, fără clădiri de locuit prin jur. Mai mult, o poţi folosi atât timp cât nu iese din câmpul tău vizual, dar nu mai mult de 150 de metri pe orizontală şi 100 de metri pe verticală.
 

Franţa, prima ţară care reglementează drone

 
Franţa a fost prima ţară care a reglementat dronele civile la 12 aprilie 2012. Mai mult de 220 de operatori au fost autorizaţi pentru a conduce drone comerciale în Franţa.
 
Ce spune legislaţia franceză?
 
Conform articolului 4, alineatul 1 - pilotul unei drone are nevoie de autorizaţie din partea departamentului deasupra căruia zboară dacă vrea să piloteze peste o zonă populată.
 
Altitudinea maximă la care pot zbura este de 150 de metri sau 50 de metri deasupra unui obstacol artificial de peste 100 de metri. Cel care va trece cu drona peste o clădire de peste 100 de metri trebuie să aducă o justificare asupra acestui lucru.
 
Zborul dronelor nu are voie sî interfereze cu spaţiul aerian. De asemenea, ca şi în legea românească, dronele trebuie să rămână în câmpul vizual al utilizatorului. Dacă drona are peste 25 de kilograme, utilizatorul trebuie să-şi ia un brevet pentru dronă. Pentru restul dronelor, este necesară o autorizaţie obţinută după testarea cunoştinţelor asupra pilotării.
 
 
La nivel european, Comisia a cerut realizarea unui plan pentru următorii ani. Comisia Europeană doreşte integrarea sistemului de drone cu cel aviatic până în 2016. 
 
Comisia Europeană recunoaşte influenţa acestui domeniu în dezvoltarea economiei, prin prezenţa a peste 400 de proiecte în 20 de ţări europene. În ultimul deceniu, proiectarea dronelor de mari dimensiuni, de peste 150 de kilograme, a fost cel mai activ sector al industriei aviatice. 
 
Cu toate acestea, până în 2016 trebuie trasat un set de reglementări pentru siguranţa zborurilor, chiar dacă acestea nu vor încurca traficul aerian tradiţional. 

Calendarul european pentru reglementarea dronelor by Vlad Andriescu

 

Dronele americanilor

Nu demult, Amazon vorbea despre posibiltatea de a introduce livrarea prin drone în curând. Dar nu vă entuziasmaţi. Industria dronelor e superbă, dar nu e deloc reglementată. Pentru că vorbim de spaţiul aerian, de fotografia care ar putea intra în spaţiul personal, de filmări neautorizate şi supraveghere din partea statului, subiectul este extrem de sensibil.
 
 
Am zis să căutăm câteva reglementări asupra dronelor pe care le are Statele Unite. Supriză, România e mai avansată. Statele Unite, la nivel federal, nu are nicio reglementare clară în privinţa dronelor. Mai jos veţi găsi în schimb câteva reglementări la nivel de stat. Doar două au lege despre folosirea civilă a dronelor - Idaho şi Texas.
 
În noiembrie 2013 în Senatul Statelor Unite s-a introdus o iniţiativă legislativă pentru a face un plan de acţiune în privinţa dronelor comerciale şi guveramentale. "The Drone Aircraft Privacy and Transparency Act" a fost depus de senatorul Ed Markey prevede obţinerea unui mandat de către autorităţi pentru supravegherea cu drone.
 
De asemenea, Administraţia Federală de Aviaţie dezvoltă reguli pentru folosirea dronelor domestice. Reglementările ar trebui să fie impuse până în 2015, deşi până acum au fost oferite certificări pentru 400 de drone.
 
FAA nu va mai avea voie să dea autorizaţii dacă proiectul va fi aprobat decât dacă "dosarul va include o declaraţie privind colectarea de date care să conţină numele operatorului de drone, unde va zbura aceasta, ce tip de date vor fi colectate şi folosite, dacă informaţia va fi vândută comercial şi cât va fi reţinută".
 
Potrivit autorităţilor americane, 7.500 de drone comerciale vor zbura în SUA în următorii cinci ani. Iar firma Teal Group, citată de Russia Today, consideră că industria va atinge o valoare de 11,4 miliarde de dolari până în 2022.
 
 

Entităţile care vor testa dronele

Pe 30 decembrie, FAA a anunţat că a selectat şase entităţi care vor testa dronele şi cercetările privina cestea. Universitatea din Alaska, Statul Nevada, Aeroportul Internaţional New York Griffiss, Departamentul de Comerţ din North Dakota, Universitatea din Texas şi Institutul Politehnic din Virginia au fost selectate de către autorităţile americane.
 
 
Cercetările fac parte din planul FAA de a permite dronelor să zboare peste tot în ţară. Dar Congresul ar vrea ca aceste reglementări să intre în vigoare în septembrie 2015. Potrivit USA Today, planurile sunt cu luni în urmă.
 
Care sunt provocările acestor reglementări? FAA trebuie să asigure antrenamentul piloţilor de drone şi trebuie să se asigure că dronele vor zbura sigur, chiar şi deasupra cartierelor, în momentul când pierd legătura cu piloţii lor. Momentan, nu este o problemă, deoarece dronele sunt limitate, cel puţin cele comerciale. Ele nu pot zbura la altitudini foarte mari şi au o autonomie limitată.
 
În momentul când dronele vor deveni mai dezvoltate, ele trebuie să zboare alături de aparate cu pilot. În acel moment, lucrurile se vor complica, pentru că trebuie să respecte prevederile aeronautice existente. Din acest motiv, FAA a selectat şase baze de cercetare, tocmai pentru a afla mai multe şi pentru a putea impune reglementări privind senzorii prezenţi pe drone, care vor fi folosiţi pentru a evita alte avioane.
 

De ce sunt dronele diferite de avioane?

Nu vedem prea multe drone până acum, dar FAA este îngrijorată de evoluţia lor. În primul rând, FAA consideră că dronele nu pot să respecte regulile privind zborul avioanelor. Culoarele de zbor nu pot fi reglementare pentru drone şi trebuie noi abordări.
 
De asemenea, odată cu dezvoltarea dronelor, care vor creşte şi în dimensiuni, vor trebui construite aeroporturile pentru drone.
 
Documentul integral privind planurile privind dronele în SUA până în 2015 puteţi să-l citiţi mai jos.

Roadmap american asupra dronelor până în 2015

 

Reglementări, stat cu stat

Idaho
 
În statul Idaho a fost introdusă o lege pe 11 aprilie 2013. SB 1134 defineşte ce este o dronă şi care sunt limitele folosirii ei.
 
În legea americană se spune că drona se numeşte "unmaned aircraft system" - sistem aviatic fără pilot. Acesta este un vehicul care nu are la bord un operator uman, poate zbura autonom sau ghidat şi poate fi recuperată.
 
UAS nu includ aeromodelele, rachetele sau dronele folosite pentru sport sau scopuri recreaţionale. Legea nu reglementează dronele folosite pentru fotografie.
 
Paragraful 2(a) menţionează că nicio persoană sau agenţie de stat nu are voie să folosească dronele pentru supraveghere fără mandat. De asemenea, nu putem folosi dronele în Idaho pentru a spiona un om, o fermă sau alte spaţii agriculturale fără consimţământul proprietarului. Doar agenţiile statului care luptă împotriva culturilor de marijuana au voie să facă acest lucru. Nicio dronă nu trebuie folosită pentru a fotografia un individ fără consimţământul acestuia. Se pot face fotografii cu dronele la adunări publice.
 
Texas
 
Este unul dintre statele unde dronele au fost reglementate mai bine, inclusiv imaginile făcute cu ajutorul camerelor foto montate pe aceste vehicule.
 
  • Se pot face fotografii cu dronele pentru cercetare, de către o persoană care a primit aprobare din partea unei instituţii de educaţie.
  • Se pot face poze cu dronele dacă spaţiul aerian este unul de test sau o zonă autorizată de către Federal Aviation Administration.
  • Dacă este misiune militară.
  • Dacă imaginea este făcută de un satelit pentru mapare. (sateliţii sunt încadraţi tot la drone).
  • Dacă imaginea este făcută pentru o construcţie din domeniul energetic sau al gazelor.
  • În cazul în care imaginile nu sunt făcute cu scopuri ştiinţifice, de cercetare sau de prospectare, atunci operatorii de drone trebuie să obţină acordul celor care au proprietatea fotografiată.
  • De asemenea, dronele pot fi folosite de autorităţi pentru a urmări un suspect, pentru a filma accidente. Agenţii imobiliari pot folosi drone pentru a fotografia proprietăţile pe care le vând.
  • Cei care încalcă reglementările şi filmează sau fac fotografii aeriene pot primi o amendă de 5.000 de dolari sau 10.000 de dolari dacă au distribuit pozele pe internet sau pe oricare alt mediu.

Illinois
 
Există două legi care reglementează folosirea dronelor.
 
O lege privind vânatul şi pescuitul interzice folosirea dronelor pentru a interfera cu pescuitul sau cu vânatul. Drona este definită ca orice vehicul care nu are un operator uman la bord.
 
SB 1587 sau "Freedom from Drone Surveillance Act" vorbeşte despre supravegherea cu ajutorul dronelor de către agenţiile statului. Acest act nu vorbeşte despre dronele private, ci tocmai despre cele deţinute de stat. Există limitări clare - dronele trebuie folosite doar pentru a preveni un atac terorist sau a preveni un pericol asupra statului Illinois. Ele nu pot fi folosite pentru supraveghere, iar toate informaţiile capturate de vehiculul aerian trebuie şterse în 30 de zile.
 
Alte state care au reglementate dronele în SUA
 
Florida - SB92 defineşte o dronă şi limitele folosirii ei de către o agenţie a statului. Dronele sunt folosite pentru combaterea terorismului sau pentru o acţiune rapidă.
 
Hawaii - SB 1221  - statul american a oferit 100.000 de dolari pentru ocuparea a trei posturi, unul dintre ei fiind de instructor de drone, pentru a dezvolta latura aceasta a industriei în HAwaii.
 
Maryland - HB 100 - 500.000 de dolari pentru un sistem de testare a dronelor.
 
Montana - Legea SB0196 interzice folosirea filmărilor şi pozelor făcute cu drone în tribunal.
 
Nevada -  a alocat 4 milioane de dolari pentru dezvoltarea industriei vehiculelor fără pilot.
 
North Carolina - lege privind folosirea dronelor de către autorităţile statului. Nimeni nu are voie să le folosească fără acordul şefului Departamentului de Transport.
 
North Dakota - un milion de dolari pentru dezvoltarea industriei dronelor.
 
Oregon - defineşte drona ca un vehciul fără pilot, dar exclude avioanele de aeromodelism. Autorităţile pot folosi o dronă dacă au mandat, în afară de antrenament. Departamentul de Aviaţie ţine un registru al tuturor dronelor deţinute de autorităţi. Legea pedepseşte şi hacking-ul asupra dronelor de pe cer şi controlarea acestora fără acord.
 
Tennessee - Dronele sunt reglementate doar atunci când sunt folosite de agenţiile statului.
 
Virginia - Din nou, vorbim despre reglementări prin legea 604 pe 201 a folosirii dronelor de către autorităţile statului, nu de către privaţi.
 
 
O hartă cu reglementarea americană puteţi vedea mai jos.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: