Studiu despre clienţii de Black Friday 2016: scade încrederea în reduceri mari

Studiu despre clienţii de Black Friday 2016: scade încrederea în reduceri mari

După ultimul eveniment Black Friday, a fost realizat un studiu din perspectiva clienţilor. Una dintre concluziile de luat în seamă pentru anul viitor e că oamenii nu mai cred aşa tare în preţuri reduse.

Românii au devenit ceea ce s-ar putea numit „smart shopers“, se informează mai mult şi îşi prioritizează lista de cumpărături de Black Friday. Un studiu realizat de Starcom MediaVest Group şi Leo Burnett România, în colaborare cu TNS România, prezintă statistici interesante despre cum a fost alterat momentul Black Friday şi cum campaniile de peste an au şubrezit încrederea în preţuri reduse.

Mulţi retaileri pornesc reducerile cu o săptămână sau chiar mai devreme faţă de vinerea cunoscută drept „Black Friday”, ceea ce duce la confuzie în rândul consumatorilor. Astfel, doar 17% din aceştia consideră această perioadă diferită faţă de celelalte reduceri de peste an.

Sentimentul general despre Black Friday 2016 a fost unul de satisfacţie, însă clienţii au fost mai puţin optimişti şi încrezători în această perioadă faţă de anul trecut. Intenţia de cumpărare crescută e explicată prin prezenţa mai multor categorii de produse, care au fost introduse în campanie. Totuşi, se observă o scădere în categoria bunurilor cu valoare mare, faţă de anul 2015. Black Friday nu mai este atât de polarizat către investiţii pentru casă sau produse IT&C, ci se îndreaptă uşor si către produse de îngrijire personală, haine, cărţi sau jucării.

Cresc categoriile de produse disponibile, Black Friday devenind o perioadă a reducerilor universale, nu numai a categoriilor scumpe. Mai mult, chiar dacă numărul produselor achiziţionate a crescut, bugetul cumpărătorilor a rămas acelaşi, în comparaţie cu 2015. Deşi aveau bugete de 1.001-5.000 de lei, aceştia au cheltuit în final mai puţin de 300 de lei. Cei mai mulţi românii plătesc produsele cumpărate din economii, 25% chiar din banii econosmisiţi special pentru Black Friday. Există însă un procent mai mare al celor ce folosesc bani din overdraft pentru a plăti bunurile dorite.

Clienţii nu rămân loiali magazinelor

Este o perioadă propice de a atrage noi clienţi şi de a-i fideliza. Campaniile de Black Friday cresc traficul pe site-urile retailerilor, fac cunoscută gama de produse şi atrag vânzări, însă sunt şi un bun start în formarea unei relaţii stabile consumator-retailer. Aproximativ 20% din cumpărători s-au abonat la newsletterele retailerilor cu ocazia promoţiilor de Black Friday, iar două din 10 persoane ajung să cumpere un produs promovat într-o campanie.

De asemenea, această perioadă promoţională este propice pentru micii retaileri să atragă clienţi noi şi să îi ţină activi pe toată perioada anului, deoarece un preţ mai atractiv este o motivaţie suficientă pentru 50% din cei investigaţi să cumpere de pe un website nou. Recomandările din partea prietenilor, oferirea unei garanţii sau transport mai rapid pentru produsul cumpărat reprezintă un plus la decizia de cumpărare. Doar 23% din respondenţi au rămas loiali retailerilor online pe care îi preferă.

Interesant e şi că cei mai mulţi găsesc campaniile de comunicare informative şi folositoare, însă doar 8% le consideră amuzante sau originale.

În final, ar trebui să mai afli procentele tipurilor de clienţi. Cei mai mulţi, firesc, sunt Involved buyers (56%) - care au intenţionat şi au cumpărat de Black Friday, urmaţi de Lost Buyers (20%) – intenţionau să cumpere, dar au renunţat şi Indifferents (18%) - care nu intenţionau să cumpere şi nu au cumpărat. Pe ultimul loc sunt Seduced Buyers (6%) - persoane care nu plănuiau să cumpere, dar au făcut-o până la urmă. Un infografic cu toate datele e aici.

Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: