Motor negru turbo-aspirat: Black Friday devine ceea ce trebuia să fie mereu

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
S-a stat la coadă inclusiv la magazinele fizice FOTO Adevărul/Dorin Constanda
S-a stat la coadă inclusiv la magazinele fizice FOTO Adevărul/Dorin Constanda

Prima sesiune de Black Friday a trecut şi anul acesta. La trei ani după importarea acestei sărbători a consumismului şi în România, ediţia de anul acesta a părut una mai liniştită şi mai aşezată. Câteva gânduri, din mijlocul evenimentului, am extras mai jos.

În primul rând, dacă mai era nevoie de o confirmare, ecosistemul magazinelor online este împărţit în două. eMAG domină autoritar, iar secţiunea a doua e reprezentată de restul magazinelor. Ofertele bune nu pot fi găsite decât la cei mai mari, iar cei mici trebuie să vină cu lucruri mici, interesante şi care să fie scoase în evidenţă în stocuri limitate.

Ce a demonstrat eMAG anul acesta?

A fost un tur de forţă pentru magazinul online deţinut de Naspers şi păstorit de Iulian Stanciu. Ei au adus Black Friday în România, iar ei au decis anul acesta că va fi pe 22 noiembrie. Toţi ceilalţi s-au conformat.

eMAG a venit cu oferte interesante, aduse în parteneriate cu unii producători, care au atras cumpărătorii. Am văzut un focus pe Nokia, ceea ce a fost un avantaj pentru terminalele cu Windows Phone. Eu mi-am comandat un Lumia 925 la 1.400 de lei, un preţ la care nu puteai refuza un asemenea telefon. De asemenea, Google Nexus 7, ediţia pe 2012 cu Wi-Fi era greu de evitat pentru orice cumpărător.

Mai interesant, pe lângă cifrele seci, e că eMAG a vândut 60 de maşini. Au făcut-o şi pe asta. Au deschis şi drumul către un sistem foarte bun prin care cumpărătorul este atras să dea click pentru o maşină. Avans 1.000 de lei şi 30 de zile pentru a o cumpăra. În plus, o maşină a fost cumpărată de pe un terminal mobil. Cât de bună e asta? eMAG-ul are cu ce se lăuda, pentru că au reuşit să facă imposibilul printr-o strategie agresivă şi constantă. Şi-au mărut ecosistemul magazinului treptat, iar la anul vor trebui să fie din ce în ce mai buni. Ce poate urma? Apartamente? Doar dacă piaţa o va permite. Mobilă? De ce nu. The sky is the limit, asta e lecţia de anul acesta.

Trenduri la produse

Flanco a vândut mai multe televizoare decât tablete, iar eMAG a vândut mai multe tablete decât telefoane.

Am spus-o şi în Adevărul Live de vineri, o spun şi aici. Mă bucură să citesc cifrele astea. Arată că românul se duce spre cât mai multe gadgeturi. Da, chitroşii care vor critica un consumism fără cap de Black Friday pot să vorbească. Dar românii aleg să se diversifice. Ce spun cifrele?

Avem deja telefoane mobile, vrem şi tablete. Da, multe dintre ele au fost ieftine, chinezării transformate în România. Multe au doar Wi-Fi. Dar ce contează? E un prim pas către mobilitatea unei ţări care a fost în avanposturile tehnologiei în ultimii ani. Am învăţat să folosim toate gadgeturile posibile. Pentru că aşa a fost moda, dar pentru că apoi s-a transformat în necesitate. Ţara asta nu va evolua decât dacă vom învăţa să vedem avantajele tehnologiei.

Mă bucură că românii se duc către smart. Pentru că gadgeturile astea îi vor învăţa avantajele şi dezavantajele tehnologiei. Poate vor fi prea complicate pentru ei. Aşa producătorii vor fi nevoiţi să aducă lucruri mai simple. Poate nu vor fi destul de performante. Cu atât mai bine! Românul va începe cu tableta de 99 de lei, epuizată în cinci minute la eMAG, dar vor continua cu ceva mai bun. Nu-i va durea buzunarul, dar vor descoperi avantajele tehnologiei. De asta mă bucură acest Black Friday, pentru că arată trenduri interesante: tablete, diversitate de gadgeturi şi plăţi pe mobil.

Un Black Friday fără incidente

S-a comunicat mult, s-a comunicat în permanenţă. Magazinele online au învăţat că trebuie să fie în permanentă legătură cu presa şi clienţii.

Presa a profitat la maximum de acest eveniment şi fiecare dintre noi ne-am transformat în unelte de marketing pentru magazine. Au existat excepţii. Vorbesc aici de Wall Street, de PRO TV, de Adevărul, de bloguri. Aici aţi putut găsi lucruri care ies un pic din clasica abordare de Black Friday. Am vrut să vă informăm cât mai bine şi ne-am transformat pe noi, deschizând ghişeuri online unde oamenii ne-au întrebat ce e mai bun pentru ei.

Au fost şi exagerări. Am fugit după SEO pe Google. Am vrut să fim primii în rândul site-urilor. Noi nu am reuşit. Dar alţii au făcut-o. Corect, incorect, la finalul zilei a fost o luptă interesantă. An de an, părţi din presă vor învăţa să se diferenţieze pentru a câştiga lupta de Black Friday. De asta au fost oameni la sediul eMAG pentru a trăi pe viu atmosfera din centrul de comandă, de asta am monitorizat magazinele, din acest motiv la jumătatea zilei am comentat la Adevărul Live ofertele. Şi nu am fost singurii.

Black Friday 2013 a demonstrat că o comunicare bună poate să facă un spectacol dintr-un eveniment. Am fost reticent. Am postat chiar pe Facebook două statusuri negative la adresa evenimentului. Dar, în definitiv, dansăm la aceleaşi mese. Trebuie doar să ştim cum să dansăm noi tango-ul, iar restul să joace o ţurcă.

Site-urile au mers brici în majoritatea timpului şi au existat puţine incidente. Nu s-au dat comenzi false şi încă nu au apărut livrări nerespectate. Singura problema au fost tacticicile de scumpire a unui produs înainte de Black Friday, pentru a-i asigura o reducere fictivă. Dar lucrurile acestea se vor rezolva în timp. Exemplul PC Garage e cel mai bun: graficul lor de pe site arată cum a evoluat preţul unui produs. Clienţii vor cere, iar magazinele vor oferi.

Concluzii

S-a cumpărat multă tehnologie, iar lucrul ăsta e un plus categoric. Cine a cumpărat anul acesta o tabletă de 300 de lei, va dori ceva mai bun anul viitor. Magazinele online vor merge şi mai bine, iar clienţii şi presa vor avea şi mai multe pretenţii. Şi aşa va creşte domeniul ăsta.

Black Friday a fost un motor. Unul turbo-aspirat. Unul care a consumat multe resurse şi energie. 

Partea negativă? Pe alocuri au lipsit reducerile bombă, care să fie prea buen pentru a fi refuzate. Mi-aş fi dorit mai multe bombe, dar multe magazine online şi-au dorit să aibă stocuri mari, decât produse premium reduse mult.

Deschid discuţia despre Black Friday: a fost bine sau nu? Ce vă doriţi? Haideţi să fim constructivi şi să vedem ce se poate face mai bine la anul. Sau pe 29 noiembrie.

Adevărul Live: Goana după chilipiruri de Black Friday. Cum s-au prezentat retailerii

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite