Isteria cumpărăturilor sau cum a trăit România primul Black Friday

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 2011, eMAG deschidea sezonul masiv al cumpărăturilor de iarnă prin primul Black Friday organizat în România. Conceptul a fost preluat din America, iar anul acesta a ajuns la a cincea ediţie.

Black Friday în Statele Unite ale Americii se desfăşoară după Ziua recunoştinţei, la finalul lunii noiembrie. Aşa a debutat şi în România, doar că eMAG a schimbat apoi data pentru finalul penultimei săptămâni din noiembrie. Astfel, susţine retailerul, poate livra produsele înainte de 1 decembrie.

Indiferent de dată şi indiferent de ţară, Black Friday este cel mai important eveniment consumerist din lumea occidentală. Iar acum, la a cincea ediţie, am decis să îţi arăt cum a fost prima dată cu “vinerea neagră”. Au fost, în 2011, aceste magazine mari participante la Black Friday: eMAG, PCGarage, evoMAG, Koyos (actualmente se numeşte SensoDays), Domo, Flanco. Reducerile anunţate au pornit de la 50%.

Acum patru ani, cifra anuală de afaceri a retailerilor online crescut cu pâna la 4% în doar câteva ore. Atunci, ca acum, telefoanele, tabletele, laptopurile şi televizoarele s-au numărat printre produsele favorite ale românilor, date fiind reducerile de preţ care au ajuns până la 70-80%. Stocurile au fost rapid epuizate, eMAG a vândut totul până la ora 12.00, iar numărul mare al accesărilor a dus la căderi repetate ale site-urilor.

La acea dată, reprezentanţii eMAG şi Flanco declarau pentru Gândul că în numai şapte ore au reuşit să vândă 34.000 de produse în valoare de câteva milioane de euro. Doar eMAG vânduse marfă de patru milioane de euro până la ora 10.00, reuşind să ajungă la opt milioane de euro în jurul ore 18.00. Duminică, după ce Black Friday s-a încheiat, vânzările demonstrau că fusese cea mai mare campanie de retail organizată până la acea dată în România.

Peste 80% din stocuri au fost epuizate

Cum evenimentul era unul în premieră pentru România, reacţia a fost pe măsură, dând naştere unei isterii a cumpărăturilor. După numai trei minute s-au vândut tablete, telefoane şi televizoare, fiecare având un preţ de sub 1.000 de lei. După două ore de la demararea campaniei, site-ul evoMAG.ro a vândut circa 80% dintre produsele incluse în promoţie, reuşind astfel să ajungă la vânzări de patru ori mai mari decât într-o zi obişnuită.

Vânzările au fost atât de mari, spre exemplu: s-a vândut câte un telefon Galaxy SII pe secundă, încât eMAG a anunţat pe blogul său că încearcă să suplimenteze stocurile, dar nu putea oferi şi garanţia că va reuşi. Asta presupunea o discuţie cu furnizorii. Totuşi, până vineri, în jurul orei 18.00, a înregistrat 1,1 milioane de vizitatori, iar întreg stocul inclus în promoţie a fost epuizat în jurul prânzului. În topul preferinţelor s-au aflat telefoanele mobile, camerele foto şi televizoarele.

Totuşi, în pofida vânzărilor, prăbuşirea site-urilor a înfuriat clienţii, unii dintre ei trezindu-se încă de la 5 dimineaţa pentru a prinde ofertele. Site-ul eMAG, spre exemplu, a înregistrat probleme tehnice din cauza numărului mare de vizitatori, fiind aproape 100.000 de oameni simultan online, deşi a fost suplimentat numărul de servere. Site-ul evoMAG a avut, de asemenea, perioade în care a fost indisponibil. În jurul orei 11.00, avea peste 80.000 de vizitatori.

Clienţii le-au reproşat acestora pe paginile de Facebook că nu au fost bine pregătiţi pentru un val atât de mare de cumpărători şi, mai ales, că nu au preluat comenzile în timp util. Deşi s-ar crede că românii sunt campioni în ceea ce priveşte înghesuitul la rafturi, de data aceasta a fost surprinzător că mulţi dintre ei au preferat să cumpere online.

Pentru 2015, sunt mult mai multe magazine participante decât în 2011, iar domenziile sunt dintre cele mai diverse, de la fashion şi electroIT la auto şi turism. eMAG, Flanco, Fashion Days şi evoMAG şi-au anunţat deja planurile. Altfel, lista mai mare cu magazine participante este aici.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite