Bilanţ parţial după Black Friday: România încă are poftă de reduceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cozile de la magazinele clasice se fac în online, pe site-uri. FOTO Getty Images
Cozile de la magazinele clasice se fac în online, pe site-uri. FOTO Getty Images

În ultimele trei luni din an, oamenii păstrează banii pentru cumpărături, iar punctul culminant este Black Friday. Pofta de shopping şi de reduceri încă e mare în România.

Conceptul Black Friday a ajuns în România în 2011, când au participat cinci magazine şi un distribuitor. Toate cele cinci erau online, abia în următorii ani „Vinerea neagră“ a început să fie de interes pentru tot mai multe industrii, pentru tot mai mulţi retaileri. Atunci, cel mai vizitat site a fost al eMag, cu aproximativ 100.000 de clienţi simultan. Anul acesta, au fost peste 450.000, iar vânzările au depăşit 300 de milioane de lei, cifră la care nu se aştepta nici magazinul.

În cei cinci ani, pe internet au ajuns produse de decoraţiuni interioare, de îngrijire personală, scutece, maşini, benzină, contracte pentru furnizarea energiei electrice şi chiar aur (12.956 de grame la eMag) şi bijuterii. Apogeul a fost atins, firesc, în 2016, când anumite magazine au promis Black Friday o lună sau în fiecare sezon şi evenimentul a ajuns să eclipseze perioada de cumpărături de dinainte de Crăciun.

De la electronice la maşini şi aur

Tradiţional, Black Friday este în ultima vineri din noiembrie, când nord-americanii pregătesc sărbătorilor de iarnă şi magazinele încearcă să scape de stocuri. În România, data a fost păstrată pentru primii doi ani, dar eMag, acelaşi magazin care a venit cu ideea evenimentului, a decis să schimbe pentru penultima vineri, astfel încât curierii să livreze până de 1 decembrie, când e ziua naţională a României.

Anul acesta, are contract cu şase firme de curierat, firme care vor presta şi pentru alte magazine, astfel că perioada livrările nu mai e fragmentată de sărbătoarea naţională.

După criză însă a fost o presiune mare pentru comercianţii din online să-şi menţină vânzările, iar creditul cu buletinul rămăsese un vis frumos. Ideea unei zile în care pot promite şi furniza reduceri a fost o soluţie de moment, iar după cinci ani sunt companii care se gândesc că pot profita cât mai mult de notorietatea fenomenului. Astfel, Altex, prin propriul magazin şi prin MediaGalaxy, a decis să extindă perioada pe mare parte din luna noiembrie. La fel Flanco şi Carrefour.

Alţii au ales să deruleze cât mai multe campanii, cum a făcut şi eMag - după 18 noiembrie, ziua de Black Friday, a anunţat „Crazy Days“. Preţurile au fost tot reduse, dar departe de cele mai bune promoţii ale zilei de vineri. FashionUP, retailer specializat în fashion şi decoraţiuni interioare, şi F64, în domeniul foto-video, au anunţat că pregătesc reduceri pentru următoarea perioadă, respectiv 1 decembrie.

Dincolo de campanii extinse şi create pentru diverse zile ale anului, eMag a venit şi cu diverse surprize pentru Black Friday. Cea mai mare de până acum a fost listarea maşinilor, în 2013. Preţul a fost mai redus şi, surprinzător sau nu, au fost cumpărate. A urmat 2014 cu benzină (sub formă de vouchere), 2015 cu lingouri de aur şi 2016 cu contracte la energie electrică şi bijuterii cu diamant. 

Diluarea reducerilor şi creşterea neîncrederii

Deşi magazinele mari, din top 10, pot susţine reducerile prin parteneriate cu distribuitorii, nu toate au acest lux. Unele pot ajunge în situaţia în care ţin preţurile ridicate mai mult timp, pentru campanii speciale, sau încearcă să compenseze prin promoţii mai dese, mai nişate sau promovate mai puternic prin publicitate pe reţele sociale. Şi retailerii mari folosesc tactica pachetelor dese de reduceri, de unde şi creşterea neîncrederii cumpărătorilor.

Anul acesta, mai mult decât în toţi ceilalţi, foarte mulţi clienţi aşteptau discounturile şi surprizele eMag, promise cu o zi înainte prin newslettere trimise către abonaţi sau transmise către presă. Trei exemple sunt concludente: consola de jocuri video Xbox One redusă de la 1.000 de lei la 600, dar au fost disponibile doar 500 de bucăţi; telefonul iPhone 5s de la 1.350 lei la 900 de lei (1.000 de bucăţi); şi ceasul inteligent Vector Luna de la 1.550 la 700 de lei (500 de bucăţi). Toate promisiunile din anii de Black Friday şi din 2016 a făcut ca promoţiile magazinului să fie aşteptate, crezute şi confirmate.

apple iphone5s foto reuters

Astfel, pentru 2017, Black Friday rămâne un termen cu două înţelesuri. Unul este cel strict comercial, pentru care mii de vânzători din toate mediile şi oraşele din România vor încerca să atragă cât mai mulţi clienţi şi să vândă cât mai mult, sperând ca volumul să îi poată pune într-o poziţie de negociere mai bună anul următor. Cel de-al doilea sens este strict pentru fenomen. Oricât vor încerca alte magazine, mai mari şi mai mici, să prelungească evenimentul, el va fi mai ales al zilei de vineri şi va avea o puternică latură socială, oameni care vor să cumpere, dar mai ales să vorbească despre cumpărături şi reduceri.

Vânzări şi livrări de Black Friday

Cele mai multe magazine au ales să facă un weekend prelungit cu reduceri. Până la ora redactării acestui articol, foarte puţine şi-au anunţat parcursul, aceste date urmând a fi comunicate în zilele următoare şi publicate pe site-ul adevarul.ro. Până atunci, cel mai câştigat pare să fi fost eMag, cu vânzări totale de peste 301 milioane de lei. E de aşteptat să fie depăşit de Altex şi MediaGalaxy, care anul trecut au ajuns la 330 de milioane, dar campania de anul acesta va fi încheiată abia pe 23 noiembrie. Până în prezent, cele mai populare categorii de produse pe site-urile celor două au fost componentele şi perifericele pentru PC, laptopurile şi tabletele, electrocasnice mici şi mari, jocurile video, camerele foto, şi televizoarele. Ambele au şi magazine offline.

În fashion, un domeniu în creştere al ultimilor doi ani, Fashion Days a contabilizat comenzi de 17 milioane de lei, dublu faţă de 2015. Cel mai scump produs a fost o geantă Prada de 6.500 lei. De cealaltă parte, concurentul FashionUP a ajuns la patru milioane de lei cu un ceas Ferragamo (4.079 lei) drept cea mai scumpă achiziţie. Nu în ultimul rând, F64 raportează pe segmentul foto-video vânzări de 15,7 milioane lei. Echipamentele pe care le vinde sunt mai costisitoare decât majoritatea celor comercializate de alte magazine online, de unde şi nivelul celei mai scumpe achiziţii: 17.000 de lei pentru un obiectiv Nikon.

image

Fiecare dintre aceste magazine care şi-au încheiat deja campania de Black Friday a promis că livrările vor fi realizate în aproximativ o săptămână, până pe 28 noiembrie. Curierii au început să lucreze încă de vineri şi peste weekend. Ce-i mai interesant însă cu privire la Black Friday 2016 e că foarte mulţi oameni au ales să acceseze site-urile magazinelor prin telefoane şi tablete. Anul trecut a fost prima dată când traficul mobil l-a depăşit pe cel clasic, de pe computere, iar în 2016 s-a detaşat şi mai mult.

Aceste două detalii finale arată că piaţa, atât cea a clienţilor, cât şi a retailerilor, s-a maturizat. Plata cu cardul a rămas însă la aproximativ 25%, următorul plan pe care, foarte probabil, vor acţiona aceşti jucători din e-commerce în 2017. Raţionamentul e simplu: o comandă deja plasată e mai greu de refuzat, plata ramburs mai lasă loc răzgândirii.

Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite