Black Friday: Goana după chilipiruri. Ce trebuie să ştii, dacă vrei să ai succes în noaptea albă a consumerismului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Black Friday începe la 00.00 pe 22 noiembrie. FOTO Shutterstock
Black Friday începe la 00.00 pe 22 noiembrie. FOTO Shutterstock

De peste 50 de ani, Black Friday, ziua marilor reduceri de preţuri, deschide sezonul cumpărăturilor de iarnă în SUA. Acum doi ani, a ajuns şi în România, unde se bucură de un succes din ce în ce mai mare.

Black Friday, sau „Vinerea neagră“ pe numele românesc, a devenit cel mai mare eveniment dedicat comerţului din România. Este un eveniment pentru care oamenii pun bani de o parte şi magazinele, fie ele online, fie tradiţionale, pun de o parte reduceri. 

În România, Black Friday a pătruns în 2011 prin eMag şi Flanco, iar după trei zile de reduceri, magazinele îşi numărau veniturile cu milioanele de euro, iar traficul online a crescut de peste 10 ori. Anul acesta, eMag se aşteaptă la un trafic de două ori mai mare, asta după ce anul trecut a reuşit să atragă 38% din toţi banii investiţi de români în Black Friday.

Săptămâna şi sărbătoarea

Tradiţional, Black Friday se derulează în ultima vineri din noiembrie, după cum a pornit de la americani. Ei au legat-o de Ziua Recunoştinţei şi apoi urmează pregătirea de Crăciun. Aşa a fost şi în România până anul acesta, dar eMag şi Flanco au anunţat că încep pe 22 noiembrie pentru a onora toate comenzile înainte de 1 decembrie. 

Black Friday

„E o sărbătoare importată din SUA, dar asta nu înseamnă că trebuie să importăm totul, chiar şi data“, a spus Iulian Stanciu, şeful eMag, la conferinţa de presă prin care a anunţat debutul Black Friday. Online, evenimentul începe la ora 00.00 sau după pe 22 noiembrie sau 29 noiembrie, în funcţie de ce dată preferă magazinul în cauză. În magazinele offline, Black Friday se derulează pe parcursul weekend-ului prelungit, de vineri până duminică.

Altex şi Flanco şi-au prezentat deja cataloagele cu produse, iar preţurile scad, în medie, cu circa 300 până la 600 de lei. La televizoare apar cele mai mari reduceri, dar şi la unele modele de telefoane, cum ar fi Lumia 925 de la Nokia. În plus, Domo extinde campania pe o săptămână, astfel încât ajunge să respecte şi data nouă, dar şi pe cea tradiţională. În general, reducerile ajung de la 20-30% până la 99%, cum este cazul evoMag. Desigur, nu va fi cazul tuturor produselor.

Cât despre debut, cele mai mari magazine online vor porni reducerilor pe 22 noiembrie. Aici e vorba de evoMag, PCGarage, F64 (magazin specializat pe echipamente foto-video), Cel, Azerty sau Koyos. Okazii.ro, cel mai cunoscut site de licitaţii din România, a transmis că respectă data clasică şi abia pe 29 noiembrie va avea produse la preţ redus. I se alătură QuickMobile, magazin specializat pe dispozitive mobile care declară că are în stoc produse de aproape un milion de euro.

Românii şi chilipirurile

Black Friday FOTO Mediafax

PayU, integrator de plăţi online, estimează că vânzările de Black Friday vor ajunge la 40 de milioane de euro, iar 400 de mii de români vor beneficia de pe urma reducerilor. Segmentele de interes anul acesta vor fi IT şi electrocasnice, iar în plan secund cresc cele de fashion, jucării şi cărţi.

Românii se aşteaptă la aceste reduceri mari şi atunci nu mai cumpără mare lucru în noiembrie. Dar am văzut că au apărut tot felul de strategii tocmai pentru că vânzătorii se aşteaptă ca românii să aibă bani puşi de o parte. Radu Vîlceanu

Radu Vîlceanu, director Content Speed companie specializată în crearea de magazine online, susţine că românii cheltuiesc de Black Friday banii pe care tradiţional îi au puşi de o parte pentru sărbători. „Românii se aşteaptă la aceste reduceri mari şi atunci nu mai cumpără mare lucru în noiembrie. Dar am văzut că au apărut tot felul de strategii tocmai pentru că vânzătorii se aşteaptă ca românii să aibă bani puşi de o parte“, afirmă Vîlceanu.

Reduceri în magazin „Adevărul“

AdevarulShop anunţă reduceri de 50% la peste 3.000 de produse din stoc prin campania „Reduceri ca la carte de Black Friday-ul IT-ştilor“. „Majoritatea retailerilor susţin campania de Black Friday pe 22 noiembrie în loc de 29 noiembrie. Este o mişcare firească, chiar dacă au fost şi voci împotrivă pentru că fluxul mare de comenzi de la finele lunii noiembrie i-ar fi pus pe majoritatea retailerilor online în imposibilitatea de a putea susţine startul cumpărăturilor de sarbatori“, declară Mădălin Durca, managerul magazinului. AdevarulShop porneşte Black Friday pe 22 noiembrie.

Black Friday vine din SUA

Termenul Black Friday îşi are originea în Philadelphia, unde poliţiştii l-au folosit pentru a descrie traficul infernal de după Ziua Recunoştinţei. Anul 1961 a fost primul când s-a folosit acest termen, care s-a extins dincolo de Philadelphia abia în 1975. O altă teorie spune că Black Friday şi-a primit numele de la expresia „get in the black“, adică ziua în care comercianţii nu mai sunt „pe roşu“, ci trec „pe negru“, adică pe profit.

Ghid de supravieţuire în „Vinerea neagră“

1 Pe câteva dintre site-urile mari, cei care vor să cumpere ceva trebuie să-şi facă un cont dinainte. Înainte de ora 00.00 se autentifică, îşi trec produse în whislist, listă în care pot fi accesate mai uşor cele de interes, sau chiar în coşul de produse. Apoi se aşteaptă momentul de start al reducerilor. La fel de util este ca produsele dorite să fie deja în coş şi se reîmprospătează pagina în momentul în care încep reducerile.

2 Nu se reîmprospătează încontinuu pagina de start a site-urilor. Sunt deja foarte mulţi vizitatori pe fiecare site şi orice refresh o încarcă inutil. La circa cinci minute este utilă o reîmprospătare pentru că serverele îşi pot reveni între timp.

3 Ceasul calculatorului sau cel de la telefon trebuie sincronizat cu cel online. Magazinele online nu au un buton pe care îl apasă şi încep reducerile, ci au totul programat dinainte pentru o anumită oră. Unele pot anunţa ora, altele nu, dar e important ca ceasul să fie mereu sincronizat cu timpul Internetului.

4 Trebuie să te asiguri că ai finalizat comanda şi că ai primit un mail ca atare. Se poate ca unele filtre ale serviciilor de mail gratuite să-l blocheze, de aceea trebuie verificate „coşul de gunoi“ sau folderul „spam“. La Yahoo! poate ajunge în folderul „Bulk“.

5 Nu trebuie cumpărate toate produsele de la reducere. Unele sunt foarte bune, poate chiar lansate în ultimele câteva luni, dar pot fi şi produse ocolite în ultimul an de mai toţi cumpărătorii. Cele mai mari probleme pot să apară cu tabletele ieftine sau cu telefoanele asemenea. Este utilă o documentare înainte, dacă a fost identificat produsul căutat şi există potenţial să fie o reducere substanţială.

6 Magazinele fizice nu trebuie ignorate. De multe ori încă mai sunt produse la ofertă, aceleaşi din online, dar nu a fost epuizat stocul pentru că oamenii nu s-au mişcat la fel de repede ca pe Internet. Cele mai bune ore sunt cele de la deschidere.

Hai să discutăm, ne găseşti pe Facebook - Tech Adevărul

Află mai multe despre Black Friday: 

Black Friday 2013: Nu cumpăra orice produs doar pentru că e la reducere. Exemplul zilei: Xperia Z în oferta Flanco

Black Friday 2013: Domo anunţă o săptămână întreagă de reduceri

Black Friday 2013: evoMag anunţă reduceri de până la 99%. Menţine oferta până pe 24 noiembrie

Black Friday 2013: Ce oferte au pregătit Flanco şi Altex, de la aparate foto la telefoane şi televizoare cu reduceri mari

Tehnologie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite