Soluția Ministerului Educației pentru eliminarea discriminării în școli: elevii, obligați să-și schimbe locul în bancă. Ce spun psihologii
0Elevii trebuie să-și schimbe locul în bancă cel puțin o dată în fiecare modul școlar. Este soluția propusă de Ministerul Educației pentru eliminarea discriminării pe criterii de etnie, performanțe școlare sau cerințe educaționale speciale. „Este o idee bună, însă ar putea veni la pachet și cu câteva dezavantaje” a precizat pentru „Adevărul” psihologul Keren Rosner.
Ideea, dacă va fi pusă în aplicare, ar putea preveni formarea micilor găști și excluderea, ar putea încuraja socializarea, comunicarea și acceptarea. „Elevii vor interacționa pentru că proximitatea îi determină să vorbească, să vadă, să se observe unii pe ceilalți. Este o oportunitate de a colabora atunci când au activități școlare, în care au nevoie să facă echipă. Și atunci ar fi forțați de împrejurări să comunice cu colegi noi, cu care altfel nu ar fi interacționat, nu ar fi avut ocazia s-o facă. În acest fel li se vor dezvolta abilitățile de comunicare, de colaborare, se promovează incluziunea socială dar și empatia”, a mai precizat psihologul.
În concluzie, intenția este una bună, dar are și o serie de dezavantaje, consideră specialistul. „De exemplu, copiii ar putea deveni mult mai gălăgioși, mult mai neatenți, ar putea încerca să ia legătura în timpul orelor cu prietenii lor care sunt la distanță”. O astfel de obligativitate de a schimba locul în bancă, de a avea mai mulți colegi pe parcursul unui an școlar ar putea, în anumite situații, să facă mai mult rău decât bine. „Anumiți copii mai timizi, mai retrași, introvertiți, ar putea resimți un mare disconfort emoțional sau chiar anxietate dacă ar avea ca și colegi de bancă elevi foarte populari, foarte vocali sau, de ce nu, agresivi. Și atunci vor fi timorați de prezența acelor colegi. Prin urmare, deși intenția este aceea de a întări relațiile între copii, prieteniile care s-ar lega ar putea fi false, iar relațiile superficiale”, a mai precizat psihologul Keren Rosner.
Psiholog: „O regulă cu avantaje și dezavantaje”
Mai mult, ar putea exista situații când elevi aflați în conflict ar fi nevoiți să împartă aceeași bancă, iar atunci lucrurile ar putea escalada: „Nu vor avea timp suficient pentru a dezvolta relații profunde și pentru a construi încredere reciprocă. Și, în loc să se formeze prietenii, până la urmă ar putea, din contră, să rămână tot în zona de conflict. Există și această posibilitate mai ales în cazul celor care nu sunt compatibili. Nu se înțeleg, apar tensiuni, n-au aceleași preocupări, se deranjează reciproc etc”.
Apoi, să nu-i uităm pe copiii cu nevoi speciale care, mulți dintre ei, sunt respinși de întregul grup: „Și nu elevii îi resping, ci mai degrabă părinții acestor elevi. Căci discriminarea pleacă din familie. Iar dacă privim lucrurile din acest punct de vedere, regula de a-i muta, de a-i roti în bănci pentru a preveni segregarea și discriminarea este inutilă. Copiii cu cerințe educaționale speciale au nevoie de ajutor din partea tuturor: a părinților lor, a colegilor, a profesorilor, a consilierilor școlari, a părinților celorlalți copii”.
Psihologul Keren Rosner este de părere că această idee ar putea da roade dacă s-ar implica toți factorii de decizie: „Regula nu este una nouă. Ea funcționează în clasele școlilor particulare unde este o normalitate. Iar atunci când avem de-a face cu o normalitate nu-ți mai pui problema că vrei să stai doar lângă o anumită persoană. Știi din start cum stau lucrurile și te conformezi. Iar de la sentimentul de lipsă de control de la început, copilul poate să descopere și avantajele de a cunoaște alți copii. Iar în cazul copiilor care sunt mai timizi și care nu pot să închege relații, prin metoda aceasta ar putea să se apropie de anumiți colegi pe care n-ar putea să îi abordeze în altă situație”.
Profesor: „În liceu, dirigintele nu are puterea de a impune astfel de reguli”
Alexandru Croitoru, director adjunct Colegiul Național ,,Mihai Viteazul” din Capitală, a precizat că ideea este interesantă însă va fi greu de aplicat la liceu, la clasele mai mari: „Dacă ne raportăm la elevii de ciclu primar, sau poate primii ani de gimnaziu, poate fi o variantă fezabilă. Dacă urcăm spre liceu deja, nu cred că dirigintele mai are putere să impună elevului să stea în banca a doua un modul, și apoi să se mute în banca a treia de pe un alt rând. La noi, la Colegiul Mihai Viteazul, nici nu poate fi aplicată, pentru că elevii se mută în fiecare oră în funcție de disciplina pe care o au în orar”.
Reprezentantul părinților: „Elevii au probleme foarte mari de acceptare”
Iuliana Constantinescu, reprezentantul părinților din cadrul Liceului teoretic „Lucian Blaga” din București, consideră că ideea propusă de Ministerul Educației este una foarte bună. „De foarte multe ori, părinții se plâng că unii elevi stau doar în prima bancă și alții doar în ultima, că unii sunt puși în bancă permanent cu nu știu ce alți copii care vorbesc și îi deranjează. Eu cred că această rotire nu numai că este împotriva segregării, dar este și o modalitate prin care elevii învață să socializeze unii cu alții, să comunice și să se integreze în colectivitate. Căci, să socializezi doar cu colegul de bancă și să nu mai fii capabil să interacționezi cu nimeni altcineva, nu este benefic pentru copii”, a explicat ea pentru „Adevărul”.
Copiii, consideră părintele ar trebui învățați să dezvolte relații cu absolut toți cei din jur: „Pentru că avem probleme foarte mari de acceptare începând cu etnia, cu dizabilitățile, cu mediul social și așa mai departe. Pe de altă parte, eu cred că elevii nu vor avea nicio problemă în a respecta această regulă. Cei care vor reacționa negativ ar putea fi chiar părinții. Pentru că așa suntem noi, adulții, selectivi și, de cele mai multe ori, la fel îi creștem și pe copiii noștri”.
Iuliana Constantinescu este de părere că pentru a funcționa această regulă și profesorii ar trebui școliți. „Profesorii au nevoie de formare pe foarte multe paliere. Din nefericire, școlile nu îi învață pe aceștia decât să predea strict niște noțiuni științifice pe o anumită disciplină. Și atât. Iar ei nu cunosc noțiuni elementare despre cum să te porți în preajma unui copil, cum să comunici cu un copil”, a mai spus părintele.