Directoarea unei școli din Ilfov revoluționează actul educațional: Elevii să vină la școală cu mâinile în buzunar și să plece acasă la fel

0
Publicat:

Școala Generală nr 1 din Ciolpani va fi, începând cu anul viitor, prima școală pilot din județul Ilfov. Directoarea Mariana Banu a declarat pentru „Adevărul” că-și dorește ca elevii să vină la școală „cu mâinile în buzunar și să plece acasă la fel.  Să nu mai vină cu ghiozdanele după ei. Să le asigur eu tot ce au nevoie, de la manuale, auxiliare, caiete, rechizite până la masa de prânz”. 

elevi in clasa
Elevii școlii din Ciolpani nu vor mai avea teme pentru acasă. Sursa foto: arhivă

La școala din Ciolpani învață aproximativ 350 de elevi. Directoarea ne-a spus că mulți dintre aceștia vin la ore cu temele făcute acasă nu de ei, așa cum ar fi normal, ci de către părinți. „Este deja un fenomen ca părinții să rezolve temele copiilor. Iar aceștia nu fac decât să le transcrie pe caiete și atât. Fără să înțeleagă însă despre ce este vorba. Iar în clasă, cei care vin cu temele nefăcute le copiază de la ceilalți”, ne-a explicat dascălul. „Se pregătesc, mulți dintre ei, cu 10 minute înainte de intrarea la oră. Și atunci ce rost mai au aceste teme pentru acasă? Nu îi ajută cu nimic. Este o activitate total inutilă. Atunci mi-a venit o idee: dacă nu le-am mai da teme pentru acasă și i-am determina să și le facă la școală, sub îndrumarea unui dascăl? Și după propriile lor puteri și cunoștințe.”

„Îmi doresc pilotarea unui nou design al zilei de curs” 

Ideea a prins contur, însă punerea în aplicare urmează un drum lung și anevoios. „Ne aflăm  în plin proces de acceptare și de semnare a hârtiilor. Am colegi de breaslă care m-au inspirat, care au aderat la aceste programe pilot și care m-au încurajat. Dacă ei au putut, eu de ce nu aș putea să face ceva pentru copiii mei?”, se întreabă dascălul. 

Dascălul își dorește să înființeze un program prin care elevii, după terminarea cursurilor, să mai rămână în școală câteva ore. „Copiii vor avea patru, cinci ore pe zi, așa cum este programul, după care urmează o oră de relaxare în care mănâncă și se odihnesc. Le voi cumpăra niște fotolii din puf să stea să se relaxeze în sala de clasă. Apoi, urmează două ore timp în care, sub supravegherea unui dascăl, își vor face temele, vor lucra la diferite proiecte, se vor implica în diverse activități de dezvoltare personală”, explică prof. Mariana Banu. „Cu aceștia din urmă voi lucra și separat. De exemplu, dacă voi identifica elevi cu înclinații în zona artelor, îi voi duce la muzeu să urmeze activități chiar acolo. Vom încerca să identificăm încă din clasele mici copiii capabili de performanță, iar apoi să-i școlim într-un Centru de performanță”, este dorința cea mai mare a directoarei școlii din Ciolpani.

Evaluare standardizată pentru verificarea cunoștințelor

Însă lucrurile, spune directoarea, nu se vor opri aici. Dascălul dorește să-i și evalueze pe copii. „Să vedem dacă planul nostru funcționează, dacă metodele implementate prin programul pilot vor da și roade. Vreau să accesez platforma educațională Brio care să ne furnizeze teste de evaluare. M-aș axa mai ales pe partea de literație pentru că elevii din ziua de azi nu înțeleg ce citesc, nu știu să povestească, nu știu să se exprime. Aici este marea lor problemă”, consideră dascălul care propune prin acest program pilot și o serie de evaluări ale elevilor. Acestea vor fi lunare și standardizate pentru elevii claselor a doua, a patra și pentru cei din gimnaziu. Profesorii vor evalua inclusiv gradul de implicare a elevilor și vor analiza volumul activităților care trebuie să nu fie nici mare și nici să plictisească. „Eu merg pe ideea că ce e prea mult strică. Elevilor nu trebuie să li se pară o corvoadă aceste două ore cât stau peste program. Lecțiile trebuie să fie simple, accesibile, interesante”, continuă Mariana Banu. Apoi, în funcție de rezultatele evaluărilor, profesorii vor întocmi câte un raport pentru fiecare copil în parte. 

Metoda învățării prin joc 

Directoarea își dorește să continuie și în viitor metoda deja implementată a învățării prin joc. „Am desemnat deja un profesor care să se ocupe de acest aspect. Pe internet sunt o mulțime de jocuri interactive, interesante și atrăgătoare, puzzel-uri, de exemplu, care ar putea fi accesate la ora de Geografie. O hartă cu județe poate..Sau tot soiul de experimente care să-i ajute să învețe fizică sau chimie”. La școala generală din Ciolpani, elevii de gimnaziu învață deja Istoria într-un mod cu totul inedit. „Lecția „Mediul natural și viața cotidiană în Orientul Antic" este predată cu ajutorul unui joc video. Elevii, cu ajutorul unei console, descoperă orașul antic și au ca temă să observe detaliile din joc - oamenii, orașul și mediul înconjurător”, a explicat directoarea. 

Studiu: „Un volum mic de teme produce efecte mari”

Temele pe care le primesc elevii, fie că le fac acasă, fie la școală, sunt esențiale pentru aprofundarea cunoștințelor și competențelor, însă nu doar acestea contează în procesul de educație și consolidare a cunoștințelor. Este concluzia la care a ajuns psihologul educațional Dacian Dolean, specialist în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii, în urma unui studiu pe care l-a efectuat recent. 

Experimentul a vizat testarea efectului temelor pentru acasă asupra elevilor de clasa a III-a și s-a desfășurat în anul școlar 2023-2024. Participanți au fost aproximativ 300 de elevi distribuiți aleatoriu la nivel de clasă în două grupe. O grupă de elevi a primit, timp de 80 de zile, teme suplimentare la română, iar cealaltă grupă de elevi a primit, timp de 80 de zile, teme suplimentare la matematică. Apoi, au fost evaluați. „După 80 de zile, elevii care au primit teme la română au avut o creștere foarte mare a cunoștințelor generale. Cu toate acestea, elevii din această grupă nu au avut o creștere semnificativă a fluenței citirii sau a scrierii, a înțelegerii mesajului oral sau a înțelegerii mesajului scris”, a explicat psihologul pentru edupedu.ro. „Acest lucru ne arată că dezvoltarea alfabetizării nu se reduce doar la un proces de exersare, ci implică mai mulți factori și o intensitate mai mare pentru a produce efecte substanțiale”, a mai declarat specialistul.   

În ceea ce privește elevii care au rezolvat teme la matematică, performanța acestora a crescut semnificativ. „Rezultatele parțiale ale acestui studiu ne arată că un volum mic de teme pentru acasă poate produce efecte substanțiale dacă aceste teme sunt construite cu grijă”, a mai precizat psihologul.

Însă, pentru a-și produce efectele scontate, aceste teme trebuie făcute de elevi, nu de părinți, așa cum a prezentat situația directoarea școlii din Ciolpani. „Este motivul pentru care temele se vor face la școală, iar pentru ca elevii să le poată efectua, intenționez să aduc la ore nu un profesor, ci doi, care să predea materia împreună”, a mai precizat dascălul. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite