Daniel David: „Educaţia este un risc de securitate națională. Să nu ne transformăm copiii în hamali”

0
Publicat:

Prezent la prima dezbatere despre planurile-cadru pentru învățământul liceal, Daniel David a declarat că educaţia este, în acest moment, „un risc de securitate națională”, dar asta nu înseamnă că trebuie să transformăm elevii în hamali.

Daniel David este îngrijorat de statisticile privind alfabetizarea ştiinţifică. Foto arhivă
Daniel David este îngrijorat de statisticile privind alfabetizarea ştiinţifică. Foto arhivă

În cadrul primei dezbateri privind proiectele de planuri-cadru pentru învățământul liceal, care are loc la Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, ministrul Educaţiei a făcut o analiză a problemelor cu care se confruntă toţi factorii implicaţi în procesul educaţional.

Daniel David spune că scopul discuţiilor este acela ca educația să nu devină „un risc” pentru națiune, aşa cum indică în momentul de faţă statisticile, ci o oportunitate.

„Cred că cu toții avem un scop și scopul acela este să avem grijă ca educația să nu devină un risc pentru națiune, ci să devină oportunitate. (...) Ca să fiu cinstit, nu m-am simțit foarte confortabil că la început de mandat trebuie să încep cu discuția despre planurile-cadru. Toată lumea știe că e moment de scandal. (...) Presiunea curriculară. Cu toți o știm. Avem manuale din 2004, conținuturi din 2004. Ultimul strigăt ar fi fost 2021. Atunci trebuia să facem acest lucru. Doi: presiunea legală. Legea ne obligă să regândim planurile-cadru și în conexiune cu bacalaureatul și cu alte modificări care au apărut acolo. Trei: poate spun ceva dur, dar știm cu toții oarecum că este măcar un dram de adevăr, chiar cei care nu sunt de acord cu lucrurile pe care le prezint”, a explicat Daniel David care sunt factorii de presiune.

„Educaţia, risc de securitate naţională”

O altă idee subliniată a fost aceea că elevii nu trebuie transformaţi în „hamali”, printr-o curriculă extrem de încărcată, în ciuda faptului că statisticile privind alfabetizarea științifică indică faptul că educaţia este, în momentul de faţă, „risc de securitate națională”.

„Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, discipline peste discipline. E foarte important și acesta este un argument pentru mine moral, psihologic. Cu toții știm că zona de alfabetizare științifică nu arată bine în țară. (...) De aceea să știți că eu m-am gândit de multe ori până când am spus, nu-i prea ușor când un ministru vorbește de risc de securitate națională pentru un domeniu. Este o chestie importantă. Am stat și m-am gândit mult dacă să spun asta în spațiul public, dar când am văzut ultimele analize legate de numerația, aliterația la nivel de liceu, când am văzut competențele adulților... Este un risc de securitate națională, nu mai putem continua așa”, a avertizat el.

Ministerul Educației și Cercetării este deschis sugestiilor şi nu are pretenția ca planurile-cadru să rămână în forma propusă inițial, a mai ţinut să accentueze Daniel David, notează Agerpres.

„Noi am venit cu niște propuneri. Din momentul când le-am prezentat în spațiul public am spus foarte clar că nu am pretenția că trebuie să rămână așa cum au fost propuse. Asta este o variantă la care ne-am gândit. O variantă în care am încercat să găsim un echilibru între științe, religie, identitatea națională, abilități pentru viață, lucruri complicate. E foarte greu să ții echilibru între aceste zone și spuneam că prin dezbateri sper să ajungem la o variantă”, a arătat ministrul.

Cum planurile-cadru vizează nu doar elevii, ci şi profesorii şi părinţii, Daniel David a spus că acestea vor fi aprobate dacă există o variantă „larg îmbrățișată” de toţi factorii implicaţi în procesul educaţional.

„Numai în această formă am să-i dau drumul, dacă este o variantă larg îmbrățișată de sistem. Eu am spus că este în primul rând pentru elevi, dar este în același timp și pentru profesori, fiindcă n-ai cum să faci școală fără profesori, și în același timp pentru părinți și societate. De aceea în aceste zile de dezbatere am învățat multe lucruri, am aflat despre problemele în zona socio-umană pe filiera tehnologică, am aflat despre perspectiva istoricilor legate de studiul istoriei. (...) Atitudinea trebuie să fie una de a veni, a defini problema, a propune soluții, iar ministerul, așa cum s-a angajat, va veni cu modele care funcționează mai bine”, a susținut Ministrul Educației și Cercetării.

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite