Cum ar putea șoferii să rezolve singuri problema traficului aglomerat. Paradoxul Braess, explicat VIDEO

0
0

Un youtuber care realizează videoclipuri științifice a demonstrat cum ar putea șoferii să rezolve singuri problema traficului aglomerat, în diferite situații, printr-o simplă alegere.

Steve Mould începe explicația prin care va demonstra cum se poate rezolva o problemă majoră a traficului, prin a arăta cum o greutate, ținută de două arcuri „în paralel” coboară mai puțin decât o greutate ținută de aceleași două arcuri puse „în serie”. 

Astfel, youtuberul a făcut analogia către un paradox din trafic, numit Braess's Paradox. Paradoxul lui Braess este observația că adăugarea unuia sau mai multor drumuri la o rețea de drumuri poate încetini fluxul general de trafic prin aceasta. Paradoxul a fost descoperit de matematicianul german Dietrich Braess în 1968.

Paradoxul Braess. FOTO Captură video YouTube
Paradoxul Braess. FOTO Captură video YouTube

„Pentru fiecare punct al unei rețele rutiere, este dat numărul de mașini care pornesc de la acesta și destinația mașinilor. În aceste condiții, se dorește să se estimeze distribuția fluxului de trafic. Dacă fiecare șofer ia calea care i se pare cea mai favorabilă, timpii de rulare rezultați nu trebuie să fie minimi. Mai mult, se indică printr-un exemplu că o extindere a rețelei rutiere poate determina o redistribuire a traficului care are ca rezultat timpi de rulare individuali mai mari”, se explică în Paradoxul lui Braess.

Ideea principală a paradoxului explicat și de Steve Mould este că dacă o stradă este adăugată într-o rețea de străzi, atunci când mașinile își aleg într-un mod „egoist” ruta, performanța generală poate fi redusă, adică timpul petrecut în trafic să fie mai mare. 

O călătorie care poate fi făcută prin două șosele asemănătoare ca distanță poate împărți traficul în două părți aproximativ egale, iar timpul petrecut în trafic să fie satisfăcător, însă, dacă se decide ca un al treilea drum să fie adăugat, care să fie mai scurt ca distanță decât celelalte două, atunci majoritatea șoferilor ar decide să meargă „pe scurtătură”, iar traficul s-ar aglomera, iar timpul petrecut pe șosea ar fi mult mai mare, așa cum se arată în videoclipul de mai jos. 

Știință


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri