Știința de a nu face nimic, un remediu pentru cultura care impune tot mai multă muncă și mai puțin timp pentru sine

0
0

Vă simțiți vinovați sau ca și cum ați fi eșuat dacă ajungeți să nu faceți absolut nimic în weekend? Cu siguranță nu sunteți singurii. Aflându-ne în cadrul hustle culture-ului, unde productivitatea este la putere, a nu face nimic este considerat o pierdere de timp, scrie Stylist.

Ce înseamnă știința de a nu face nimic / Foto: Arhivă
Ce înseamnă știința de a nu face nimic / Foto: Arhivă

Dar iată care este adevărul: cei care nu fac nimic fac bine. Cu siguranță este o „activitate” valoroasă. De fapt, este absolut esențială.

Chris Griffiths și Caragh Medlicott sunt autorii cărții The Creative Thinking Handbook. Aceștia consideră că a nu face nimic poate fi de fapt productiv — trebuie doar să o priviți din alt unghi.

„Atunci când ai o listă de lucruri de făcut lungă cât brațul și un milion de chestiuni de rezolvat, puterea productivă de a nu face nimic sună probabil ca o fantezie minunată și ușor dezaxată”, spun Griffiths și Medlicott pentru Stylist. „Este adevărat că a nu face nimic de unul singur nu te va ajuta să faci mai multe lucruri, dar, atunci când folosești corect puterea de a nu face nimic, îți poate crește de fapt productivitatea și îți poate stimula energia, astfel încât să poți aborda mai bine un volum mare de muncă.”

Cheia puterii de a nu face nimic este... să nu faceți nimic cu adevărat. Nu dând scroll pe TikTok și vizionând absent seriale mediocre. Nu pe o parte verificând mailuri, iar pe cealaltă învinovățindu-vă pentru asta.

Trebuie să faceți „pur și simplu nimic”, spun Griffiths și Medlicott. „Sau, cel puțin, aproape nimic: o sarcină banală, repetitivă, care nu este nici distractivă, nici solicitantă pentru atenția ta”.

De ce? Totul se reduce la ceea ce face creierul vostru când nu faceți nimic, adică îi permite să se relaxeze și să se odihnească complet. Odată ce creierul tău se află în acest pas, el poate fi mai creativ și mai energic, permițându-vă, de asemenea, să rezolvați mai bine taskuri.

Știința din spate

Griffiths și Medlicott explică: „Creierul nostru este o mașinărie incredibil de complexă și, în funcție de ceea ce faci, diferite părți se activează. Pentru o lungă perioadă de timp, oamenii de știință au presupus că creierul nostru era cel mai activ atunci când făceam o muncă concentrată. Poți vedea logica din spatele acestei presupuneri. Atunci când te concentrezi, cu siguranță folosești mai multă energie cerebrală, nu-i așa? Ei bine, se pare că nu este chiar așa.

Cercetările de la Universitatea din British Columbia au descoperit că, atunci când ne concentrăm, creierul nostru funcționează mai degrabă ca niște reflectoare decât ca niște becuri. Cu atenția concentrată asupra unui singur lucru, utilizarea creierului nostru se restrânge pentru a da toată energia sarcinii în cauză. Ceea ce este și mai interesant este ceea ce se întâmplă atunci când ne relaxăm și lăsăm mintea să hoinărească. În timp ce oamenii de știință credeau că doar ‘rețeaua implicită’ [default] de bază a creierului este activată atunci când visăm cu ochii deschiși, acum știm că acest lucru face ca părți mari ale creierului să se aprindă — inclusiv rețeaua executivă a creierului (partea asociată cu rezolvarea problemelor complexe și cu ideile).

Deși toate acestea pot suna destul de tehnic în teorie, mai mult ca sigur ați experimentat acest fenomen la prima mână. Vi s-a întâmplat vreodată să vă vină o idee în mijlocul nopții sau să dați peste soluția perfectă la o problemă în timp ce vă îndreptați spre serviciu? Dacă de multe ori pare că cele mai bune idei ale noastre apar atunci când ne gândim la cu totul altceva, asta pentru că chiar așa este cu adevărat. Un studiu a constatat chiar că 72% dintre oameni declară că au avut idei noi și interesante în timp ce făceau duș.

Luându-vă timp de la muncă pentru a nu face nimic, creșteți de fapt timpul pe care creierul dvs. îl petrece pentru a desluși problemele și pentru a face conexiuni cruciale. Permițându-vă astfel să vă abordați munca cu o vervă creativă proaspătă.”

Totuși, puterea de a nu face nimic nu constă doar în a vă oferi spațiu pentru ca ideile să apară. Este în a putea să vă odihniți și să vă reîncărcați efectiv bateriile.

Griffiths și Medlicott notează: „Nu te-ai aștepta ca laptopul sau telefonul tău să funcționeze fără să îl pui la încărcat din când în când, așa că de ce te aștepți la o productivitate nesfârșită din partea creierului tău?

Nenumărate studii au arătat că pauzele regulate ajută la prevenirea stresului și a copleșirilor. Atunci când avem multe de făcut, a petrece timp fără să facem nimic sună contraintuitiv, dar, prin evitarea pauzelor, nu faci decât să provoci epuizarea și mai rapidă a rezervelor tale de energie.

În lumea noastră tehnologizată, mulți dintre noi suntem tentați să ne petrecem pauzele departe de muncă tot conectați și conectați la internet — fie că răspundem la mesaje sau verificăm rețelele de socializare — dar, deși aceste lucruri pot părea că necesită mai puțină energie, nu au aceeași putere de revigorare pe care o are să nu faci nimic cu adevărat.”

Nu puteți să nu faceți nimic tot timpul; ar deveni destul de plictisitor destul de repede. Dar, să vă oferiți mici ferestre în care să vă întindeți, să renunțați la ecrane și să vă lăsați în voia sorții, este bine pentru dvs.; bine pentru creier și bine pentru a v[ă face mai productiv pe termen lung. Nu vă mai simțiți vinovat pentru un weekend petrecut fără să faceți nimic. Este vital.

Magazin


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri