Principalele diferențe dintre benzina de 95 și cea de 98. Cum influențează puterea, dar și starea mașinii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu vor fi niciodată probleme când mașina este alimentată cu un combustibil cu o cifră octanică mai mare. Lucrurile se schimbă însă când punem benzină de o calitate inferioară celei recomandate de producătorul mașinii.

De calitatea benzinei cu care alimentăm mașina va depinde performanța motorului FOTO Shutterstock
De calitatea benzinei cu care alimentăm mașina va depinde performanța motorului FOTO Shutterstock

Dacă vorbim de diferențele între benzina de 95 și cea de 98, ultima are un combustibil superior, dar poate conține și aditivi pentru curățarea motorului și protecția acestuia, iar rețeta diferă în funcție de producător, a explicat Michael Frătița, șef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galați, pentru „Adevărul”.

Combustibilul de 98 are, în plus, o rezistență la detonație mai bună, asta însemnând că se va autoaprinde la o temperatură mai înaltă decât benzina de 95. La motoarele diesel, lucrurile stau exact invers, în sensul că motorina se va autoaprinde la o temperatură mai mică.

Cifra cetanică la motorină reprezintă ușurința la autoaprindere. Cu cât combustibilul are cifra cetanică mai mare, se va autoaprinde mai ușor, în timp ce la benzină este invers. Cu cât combustibilul are cifra octanică mai mare, se va autoaprinde mai greu, precizează Michael Frătița.

Nu este niciun fel de problemă când punem benzină de 98 pe o mașină care are un motor la care este recomandat din fabrică să meargă cu benzină de 95. Problemele apar când alimentăm o mașină care merge cu benzină de 98 cu benzină octanică inferioară.

„Cifra octanică ne va da rezistența la detonație a motorului și implicit performanța. Un motor, cu cât este mai performant, va funcționa cu o benzină de o calitate mai bună. Motoarele fără pretenții prea mari funcționează cu benzină de 95. Cu toate acestea, majoritatea motoarelor sunt dotate cu senzori de detonație pe bloc, ce au posibilitatea de a face reglaje dinamice pe partea de avans la aprindere a motorului”, explică Michael Frătița.

Ce este rezistența la detonație

Avansul asigură dinamica motorului, dar și partea de performanță, spune specialistul. În principiu, fiecare producător de mașini recomandă un anumit tip de combustibil. Majoritatea mașinilor funcționează cu benzină cu cifra octanică 95.

„Detonația este o ardere anormală în motor. După producerea scânteii, avem arderea în cilindrii de la motor. Când vorbim de arderea anormală, apare un alt front de flacără în camera de ardere a motorului, care se va propaga înainte de producerea scânteii, iar asta reprezintă detonația”, detaliază Michael Frătița.

Recunoaștem imediat acest lucru pentru că motorul va avea un zgomot anormal în funcționare. În sarcină există riscul ca aceste aprinderi anormale să crească foarte mult temperatura din cilindri și să topească pistoanele, adaugă specialistul.

Senzorii care ajustează funcționarea motorului

Partea bună este că majoritatea motoarelor sunt dotate cu senzori care urmăresc arderea anormală din cilindri și reduc avansul, deci implicit dinamica motorului.

„Motoarele pe benzină sunt concepute astfel încât să funcționeze cu benzină cu cifra octanică 95 sau puțin inferioară acesteia, astfel încât să existe o marjă de siguranță. Senzorul de detonație va ajusta în permanență parametrii motorului”, spune Michael Frătița.

Problemele apar atunci când motoarele sunt remapate, adică sunt modificați parametrii de funcționare ai motorului. Fiecare motor vine din fabrică cu un profil de funcționare și un anumit avans, cu o hartă pe partea de aprindere și una pe partea de injecție-combustibil.

Dacă se modifică hărțile de funcționare ale motorului, puterea acestuia poate crește, dar vine și cu niște costuri. De multe ori cresc emisiile poluante pentru că se schimbă timpul de ardere și compoziția gazelor arse.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite