De ce se grăbeşte grupul farmaceutic Remedia să crească până în 2015?

De ce se grăbeşte grupul farmaceutic Remedia să crească până în 2015?

Vânzările pe internet, extinderea reţelei de farmacii, inclusiv în mediul rural, şi diversificarea gamei de produse sunt trei dintre priorităţile grupului farmaceutic Remedia  pentru următorii doi ani. Compania listată la BVB şi-a făcut publice rezultatele financiare pe 2012 şi totodată a anunţat direcţiile de dezvoltare pe termen mediu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Anul trecut, Farmaceutica Remedia (RMAH) a lansat o platformă de comerţ online, complementară farmaciilor din reţeaua fizică. Remedia are 72 de farmacii, care au generat 40% din vânzările totale ale grupului din 2012, cifrate la 53 de milioane de euro. Online-ul reprezintă o mică parte din cifra de afaceri, însă rata de creştere a acestui segment este îmbucurătoare. ”În ultimele patru luni, vânzările pe internet s-au dublat de la lună la lună”, spune Valentin-Norbert Ţăruş, acţionarul majoritar al grupului. Vânzarea de medicamente (ca orice formă de retail) nu face excepţie de la principiul ultracunoscut ”online-ul este viitorul”.

În România, legislaţia nu permite comercializarea online a medicamentelor cu prescripţie (Rx), astfel că, pe internet, compania nu poate vinde medicamente înregistrate la ANM (Agenţia Naţională a Medicamentului), ci doar dermatocosmetice, OTC- uri (medicamente eliberate fără reţetă medicală) sau suplimente alimentare.

”Încercăm să diversificăm atât reţeaua de distribuţie, cât şi gama de produse, în condiţiile în care marjele Rx-urilor se află pe un trend de scădere”, spune Robert Peloiu, directorul general al grupului. În acelaşi timp, non-medicamentele, comercializate şi online, au două caracteristici ce îi avantajează pe vânzători: se achită cash (în condiţiile în care deconturile CNAS pentru medicamente compensate şi gratuite se fac după 300 de zile) şi marjele sunt mai mari.

Anul trecut, medicamentele Rx vândute în farmacii au atins valoarea de 2,23 miliarde de lei, în creştere cu 4,5% faţă de 2011, potrivit ultimului raport de piaţă al Cegedim.  La nivelul industriei, vânzările de OTC-uri reprezintă o cincime din valoarea Rx-urilor, adică 0,47 miliarde de lei. În cazul Remedia, ponderea Rx-urilor este de 87%. Pentru a creşte procentul non-medicamentelor (în prezent de 13%) în totalul vânzărilor în reţeaua de farmacii din grup, Remedia a introdus, în urmă cu un an, şi gama de cosmetice BeYu.

Nu avem în plan o extindere agresivă, deci nu vom cumpăra orice unitate disponibilă doar pentru a securiza o locaţie. Nu achiziţionăm niciodată fără calcule temeinice înainte.

Robert Peloiu, director general Farmaceutica Remedia

Însă cel mai important aspect al strategiei pentru următorii doi ani este extinderea reţelei de farmacii. Ritmul anual de inaugurare este de 5-10 unităţi noi. În acest sens, Remedia are în vedere atât deschiderea de unităţi noi, cât şi achiziţia de farmacii deja existente, însă numai ”în condiţii de nerefuzat” -  cu alte cuvinte, acţionarii intenţionează să cumpere doar atunci când licenţele sunt ieftine (în medie, costul unei licenţe este de 100.000 de euro) şi poziţionarea este foarte bună. ”Nu avem în plan o extindere agresivă, deci nu vom cumpăra orice unitate disponibilă doar pentru a securiza o locaţie. Nu achiziţionăm niciodată fără calcule temeinice înainte”, spune Robert Peloiu.

Chiar dacă reţeaua Remedia este prezentă preponderent în oraşe, acţionarii au în vedere inclusiv extinderea în mediul rural, unde concurenţa este încă foarte mică şi licenţa unei farmacii costă cel mult 10.000- 20.000 de euro. Anul trecut, sub brandul Remedia, au fost deschise două farmacii în mediul rural.

Remedia se grăbeşte să ajungă la o dimensiune optimă a reţelei până în 2015, când piaţa farmaciilor se va liberaliza – se elimină criteriul demografic, care presupune un număr maxim de unităţi pentru fiecare localitate în parte. Din 2015 toţi jucătorii se vor orienta mai ales spre locaţii cu vad comercial bun , ceea ce va duce la o creştere a preţului licenţelor. Astfel, acesta ar putea ajunge lejer la 500.000 de euro. În prezent, în România funcţionează circa 7.000 de farmacii, de două-trei ori mai multe raportat la numărul de locuitori decât în ţările vestice.

Valentin Norbert Ţăruş, acţionarul majoritar al Farmaceutica Remedia cu 66% din acţiuni, estimează venituri de 260 de milioane de lei (58 milioane de euro) pentru 2013, în creştere cu 8% faţă de anul trecut. Capitalizarea bursieră a grupului este de 34,1 milioane de lei (aproximativ 7,8 milioane de euro). Compania are o cotă de piaţă sub 2%, în condiţiile în care valoarea pieţei de medicamente şi produse farmaceutice era estimată în 2012 la circa 2,6 miliarde de euro.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: