Inteligenţa emoţională în relaţiile de la muncă – de ce este utilă şi cum o dezvoltăm

0
Publicat:
Ultima actualizare:
a

Inteligenţa emoţională este capacitatea de a înţelege şi gestiona atât propriile emoţii, cât şi pe ale celorlalţi. Practic, nu ne lăsăm copleşiţi de emoţii atunci când apar şi, deopotrivă, nu fugim nici de emoţiile altora, indiferent de intensitatea lor.

Abilitatea ne ajută să fim mai rezilienţi şi să dezvoltăm relaţii mai bune cu cei din jur, fiindu-ne utilă inclusiv în cel profesional. Aşadar, dacă vrei să îţi sporeşti inteligenţa emoţională, iată ce poţi face.

De ce ne este utilă inteligenţa emoţională

Inteligenţa emoţională este un atribut extrem de important al oricărui lider cu rezultate foarte bune, dar şi al oricărui angajat care se remarcă la locul de muncă. Există foarte multe studii în acest sens, dar unul din cele mai relevante este cel prezentat de Daniel Goleman în Harvard Business Review unde afirma faptul că:

IQ este extrem de important pentru performanţă remarcabilă. Abilităţile cognitive, cum ar fi gândirea generală şi viziunea pe termen lung, sunt deosebit de importante. Dar când am calculat raportul dintre abilităţile tehnice, IQ şi inteligenţa emoţională (EQ) ca ingrediente pentru performanţă remarcabilă, EQ se dovedeşte a fi de două ori mai importantă decât orice altă abilitate la muncă, pentru orice poziţie din companie”.

Aşadar, inteligenţa emoţională merită foarte multă atenţie, pentru că poate face diferenţa între a fi un angajat neobservat sau a fi remarcabil.

Ce este inteligenţa emoţională

Inteligenţa emoţională se defineşte ca fiind capacitatea de a înţelege şi gestiona atât propriile emoţii, cât şi pe ale celorlalţi,  pentru a dezvolta relaţii mai puternice, a construi rezilienţă şi a atinge obiective.

Unii specialişti consideră că oamenii care dau dovadă de inteligenţă emoţională au abilitatea de a-şi adapta gândirea şi comportamentul în funcţie de context pentru a atinge anumite obiective.

Inteligenţa emoţională este cunoscută şi ca EQ, adică coeficient emotional. EQ este diferit de coeficientul de inteligenţă (IQ), care măsoară inteligenţa umană pe baza abilităţilor mentale cognitive.

Conform studiului lui Daniel Goleman, inteligenţa emoţională este rezultatul a cinci factori importanţi: self – awareness sau conştientizare de sine, autoreglare, motivaţie, empatie şi abilităţi sociale. Fiecare din cei cinci factori contribuie la rezultatele noastre foarte bune.

Sinteza inteligenţei emoţionale

Pentru a înţelege foarte bine fiecare factor, vă prezint o sinteză propusă de Daniel Goleman:

Prin self awareness înţelegem abilitatea de a înţelege propriile stări, emoţii, gânduri şi impactul lor asupra noastră şi asupra celorlalţi. Beneficiile în domeniul profesional sunt încrederea în sine, autoevaluarea realistă, simţul umorului la adresa propriei persoane.

Prin autoreglare înţelegem abilitatea de a gestiona stările puternice neplăcute şi capacitatea de a gândi înainte de acţiona. Beneficiile în domeniul profesional sunt încredere şi integritate, confort legat de ambiguitate, deschidere către schimbare.

Prin motivaţie înţelegem pasiunea de a munci pentru motive ce sunt dincolo de aspectele financiare şi atingerea obiectivelor stabilite. Beneficiile sunt dorinţa puternică de a reuşi, optimism chiar şi în caz de eşec, angajament organizaţional.

Prin empatie înţelegem abilitatea de a înţelege reacţiile emoţionale ale celorlalţi şi de a gestiona relaţiile cu ceilalţi în funcţie de reacţiile lor emoţionale. Beneficiile sunt: expertiza în construirea şi păstrarea talentelor, sensibilitate interculturală, bună înţelege a nevoilor clientilor.

Prin abilităţi sociale înţelegem competenţă în gestionarea relaţiilor şi construirea reţelelor (networks), precum şi abilitatea de a găsi puncte comune cu ceilalţi şi de a obţine conectare. Beneficiile sunt: eficacitatea în conducerea schimbării, persuasivitatea şi expertiza în construirea şi conducerea echipelor.

Continuarea articolului, aici

Viață sănătoasă



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite