Există „melancolia de iarnă“? Efectul scăderii luminii asupra psihicului

Există „melancolia de iarnă“? Efectul scăderii
luminii asupra psihicului

Lumina influenţează buna dispoziţie

Venirea toamnei şi a iernii aduce cu sine o problemă care este ignorată de mulţi: efectul scăderii luminii asupra psihicului nostru. Atât de populară a fost ideea de depresie cauzată de vremea urâtă, încât mulţi o consideră un mit urban sau o scuză pentru a sta în casă.

Ştiri pe aceeaşi temă

În realitate, depresia sezonieră, sau Tulburarea afectivă sezonieră  - SAD – Seasonal Affective Disorder -  cum este ea numită oficial, chiar există şi ar trebui să ţinem cont cu seriozitate de ea, afirmă dr.Gabriella Bondoc, medic primar psihiatru la Clinica Hope.

Depresia sezonieră este un tip de depresie care are legătură cu schimbările din anotimpuri, fiind o problemă emoţională care începe şi se termină aproximativ în aceeaşi perioadă a anului. Majoritatea persoanelor încep să manifeste simptome în toamnă şi continuă în lunile de iarnă, cu revenire treptată primavara, adaugă medicul psihiatru.

Simptomele vor reapărea în toamna următoare, în marea majoritatea anilor din viaţa adultă. O variantă mai puţin gravă este denumită  „winter blues“-„melancolie de iarnă“ şi, chiar dacă nu ne ţintuieşte la pat, e si ea însoţită de o scădere a energiei, oboseală, somnolenţă şi o poftă teribilă de carbohidraţi.

Femeile, mai depresive decât bărbaţii

Depresia sezonieră este de 4 ori mai frecventă la femei decât la bărbaţi şi este cu atât mai des întâlnită cu cât trăim mai departe de zonele însorite din apropierea Ecuatorului. Dacă în Florida sau Italia, doar 1% pot experimenta depresia sezonieră, în Canada frecvenţa ajunge la 15 % iar în Marea Britanie la 20%. În zonele temperate ca România, frecvenţa este în jur de 1 persoană din 10, ceea ce este extrem de mult.

Depresia sezonieră este cel mai adesea caracterizată de somnolenţă, o senzaţie teribilă de oboseală care ne face să vrem să stăm în pat, apariţia unei intense dorinţe pentru alimente bogate în carbohidraţi, cu creştere în greutate şi retragere socială. Apare o dorinţă să stăm doar în casă, nu ne mai dorim să ne întâlnim cu prietenii, iar în formele grave se poate ajunge până la suicid.

Simptomele ajung însă să fie însoţite de incapacitatea de a mai merge la muncă, cu neglijarea propriei persoane şi cu apariţia de idei triste. Depresia poate fi însoţită şi de dificultăţi de concentrare, anxietate, senzaţii de lipsă de speranţă, de lipsită de valoare sau de vinovăţie sau chiar de gânduri legate de moarte sau de sinucidere.

Depresia sezonieră are, în primul rând, cauze fiziologice

Durata acestor stări „proaste“ este însă foarte importantă, deoarece e nevoie să fim afectaţi cel puţin 2 săptămâni pentru a ne gândi la diagnosticul de depresie.

Cauza depresiei sezoniere este, în primul rând, una fiziologică, legată de efectul scăderii cantităţii de lumină asupra secreţiei de serotonină şi vitamina D. Apariţia sezonului rece prin scăderea duratei luminii pe parcursul zilei duce, în general, la agravarea tuturor tulburărilor psihice, dar mai ales a tulburărilor depresive - inclusiv cele din tulburarea bipolară, atrage atenţia medicul.

Factori care duc la apriţia tulburărilor sezoniere

Există un cumul de factori care duc la apariţia tulburărilor afective sezoniere.În primul rând, persoanele afectate au dificultăţi genetice în reglarea secreţiei de serotonină, substanţa de la nivelul creierului implicată care ne asigură starea de bine şi veselia. Lumina scăzută din timpul iernii afectează secreţia de serotonină şi scăderea acesteia aduce cu sine instalarea depresiei.

În al doilea rând, hipersecreţia melatoninei, hormonul care ne induce somnul, este un alt aspect implicat în instalarea depresiei sezoniere. Melatonina este produsă în creier prin expunerea la întuneric, iar zilele întunecate de iarnă aduc cu sine o producţie mai mare a acestui hormon cu apariţiea letargiei, a somnolenţei şi a oboselii.

Modificarea ritmului circadian  - ciclul de 24 de ore care ne conduce toate funcţiile organismului -  odată cu schimbarea duratei luminii aduce şi dereglarea stării psihice. Nu în ultimul rând, statul în casă din perioada de toamnă- iarnă şi lipsa luminii solare aduce cu sine şi scăderea niveluilui de vitamina D, cu apariţia slăbiciunii, anxietăţii şi a depresiei.

Ce putem face să evitam instalarea depresiei sezoniere

Să ne expunem cât mai mult la lumină, 10-15 minute de stat cu „faţa la soare”, în special dimineaţa, este cel mai mare inamic al depresiei sezoniere.

Suplimentaţi dieta cu preparate cu vitamina D.

Dacă stiţi că sunteţi predispus la depresie, tratamentul preventiv cu psihoterapie sau pastile pe perioada iernii poate face minuni.

Creşteţi cantitatea de lumină electrică din casă, mai ales dimineaţa. Luaţi becuri cu lumină puternică şi aprindeţi toate luminile în cursul dimineţii

Faceţi sport! Activitatea fizică de cel puţin 3 ori pe săptămână este extrem de benefică pentru sănătatea psihică.

Stabiliţi întâlniri frecvente cu persoane plăcute.

Găsiţi ocazii să râdeţi mai des.

Preferaţi odihna activă în defavoarea „zăcutului în pat”

Practicaţi tehnici de relaxare, cum ar fi yoga sau tai chi, meditaţie, muzică sau terapie artistică.

Dacă credeţi că aţi putea suferi de depresie sezonieră, mergeţi la medicul psihiatru, cu care puteţi certifica diagnosticul şi stabili cea mai bună forma de tratament.

Care sunt formele de tratament

Terapia cu lumină, denumită şi fototerapie, constă în expunerea la o cutie de lumină specială, timp de 10-15 minute în cursul dimineţii în prima oră de trezire, în fiecare zi. Terapia cu lumină imită lumina naturală în aer liber şi pare să provoace o schimbare în substanţele chimice din creier legate de starea de spirit. În general, începe să lucreze în câteva zile până la câteva săptămâni şi provoacă puţine efecte secundare.

Medicamentele antidepresive tratează cu succes depresia, iar persoanele cu istoric pot face tratament preventiv, început din septembrie-octombrie. Este de reţinut că poate dura câteva săptămâni pentru a observa beneficiile complete ale unui antidepresiv. În plus, este posibil să încercaţi medicamente diferite înainte de a găsi unul care funcţionează bine pentru dvs. şi are cele mai puţine efecte secundare.

Psihoterapia, numită şi terapia prin vorbire, este o altă opţiune de tratament pentru depresia sezonieră. Ea va poate ajuta să identificaţi şi modificaţi gândurile şi comportamentele negative care vă pot face să vă simţiţi mai rău, sa modificaţi stilul de viaţă şi nivelul de stres şi să vindecaţi rănile trecutului care readuc tristeţea.

„Sănătatea psihică este una din cele mai importante şi de preţ forme de sănătate!“, conchide specialistul.

 

 

citeste totul despre: