Soluţii moderne care protejează coloana

Soluţii moderne care protejează coloana

Află tot ce trebuie să ştii pentru prevenirea durerilor de spate

În fiecare zi, sănătatea spatelui este pusă la încercare de stilul nostru modern de viaţă. Ca să eviţi problemele şi, implicit, apariţia durerilor, descoperă care sunt vinovaţii cotidieni şi prin ce metode te poţi proteja de ei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Motivele durerii de spate pot fi diverse: de la deformări ale coloanei, deplasări de discuri intervertebrale care ajung să apese nervii, la simple contracturi musculare. Cum se ajunge aici? Perna şi salteaua pe care dormim, scaunul de la maşină, pantofii cu toc, postura în multele ore de stat la birou, genţile prea grele şi, în unele cazuri, chiar şi exerciţiile fizice şi mişcările bruşte contribuie la apariţia durerilor de spate.

Coloana vertebrală, alcătuită din 34 de vertebre aşezate una peste alta asigură susţinerea corpului şi flexibilitatea mişcărilor noastre. În mod normal, ea are patru curburi fiziologice: cervicală, toracală, lombară şi sacrală. Aceste curburi anatomice cresc elasticitatea coloanei şi rezistenţa ei în menţinerea poziţiei normale a corpului.

Însă posturile vicioase (în special în perioada de creştere) şi lipsa activităţii fizice au consecinţe dintre cele mai grave, accentuând aceste curburi până când se ajunge la modificări de structură. Modificările, la rândul lor, conduc la dureri intense şi la limitarea mişcărilor. Mai mult, odată cu trecerea anilor, afecţiunile de tip reumatic afectează şi ele coloana, sporind disconfortul. De aceea, este indicat să ne protejăm coloana şi să prevenim din timp apariţia problemelor de la acest nivel.

Probleme, încă de la grădiniţă

Chiar din primii ani de viaţă, copiii trebuie să înveţe poziţia corectă în care să stea atunci când se joacă, când lucrează sau când stau pe scaun. Specialiştii spun că multe dintre defectele coloanei, deviaţii precum scoliozele (coloana se curbează sub formă de S sau de C) şi cifozele (cocoaşa) se accentuează din cauza poziţiilor vicioase adoptate pe tot parcursul creşterii scheletului.

De exemplu, o poziţie pe care o adoptă des copiii atunci când se joacă este poziţia lotus. Specialiştii spun că cei mici ţin spatele curbat şi burtica în faţă atunci când stau în această poziţie şi că acest lucru duce la formarea unei curburi nefireşti a coloanei. 

De asemenea, micuţii nu trebuie să care ghiozdane mai grele decât 10-15% din masa lor corporală. Alegeţi doar ghiozdanele cu bretele reglabile, astfel încât greutatea să fie egal distribuită pe umeri. În caz contrar, acestea pot favoriza apariţia scoliozelor şi cifozelor. În egală măsură, o poziţie corectă pe scaun previne apariţia problemelor. Scaunele cu spătar, pe dimensiunea copiilor, astfel încât ei să atingă podeaua cu picioarele, sunt obligatorii pentru menţinerea posturii corecte şi pentru evitarea problemelor la nivelul coloanei vertebrale.

Punctele vulnerabile, discurile intervertebrale

Copiii trebuie să stea cu spatele lipit de spătarul scaunului atunci când scriu


În cazul adulţilor, „călcâiul lui Ahile" de la nivelul coloanei îl reprezintă discurile intervertebrale. Acestea sunt structuri speciale, ca nişte perne ce absorb şocurile şi asigură flexibilitatea coloanei. Dar, fiind expuse uzurii, se pot deteriora cu uşurinţă. Afectarea discurilor este însoţită de durere şi se numeşte hernie de disc.

Cele mai simple cazuri de hernie sunt acelea în care discul intervertebral este ușor deformat și deteriorat şi apasă pe rădăcinile nervoase. În această situație, apar furnicături în mâini și în picioare, dar neplăcerile trec cu kinetoterapie și cu medicamente antiinflamatoare.

Însă, dacă discul este rupt şi porţiunea desprinsă migrează în canalul rahidian, creând presiune asupra rădăcinilor nervoase, există riscul pierderii mobilităţii coloanei. În astfel de situaţii, se recomandă intervenţii chirurgicale, pentru că nici gimnastica medicală şi nici medicamentele antiinflamatoare nu mai sunt suficiente.

Hernia, corectată cu acul

Când discurile intervertebrale se deplasează şi produc durere, operaţia clasică nu este indicată, ci tehnicile minim invazive precum nucleoplastia percutană. Această procedură se face cu anestezie locală şi durează maximum 30 de minute. Medicul introduce un ac special până la nivelul discului vertebral care s-a deplasat, fiind ghidat în tot acest timp de angiograf.

Apoi extrage cu acul o parte din lichidul care umple discul intervertebral. Acest lucru face ca presiunea din disc să scadă semnificativ, iar el, în decurs de câteva săptămâni, să revină în poziţia corectă şi să nu mai apese pe nervul spinal. Ca urmare, şi durerea dispare. După această intervenţie, este necesar ca pacientul să mai stea în jur de două ore în spital, apoi îşi poate relua activitatea normală, evitând solicitarea coloanei.

Zona cervicală, cea mai mobilă

Regiunea cervicală a coloanei susţine capul şi are cea mai mare mobilitate comparativ cu alte regiuni. La polul opus este regiunea toracică, cea mai puţin flexibilă zonă a coloanei vertebrale. Zona cea mai solicitată a coloanei este cea lombară, de aceea, vertebrele lombare sunt mai late şi mai puternice pentru a face faţă presiunii care se exercită asupra lor. Total lipsit de mobilitate este segmentul sacro-coccigian.

Curburile anatomice, secretul flexibilităţii

-cervicală, în zona gâtului, formată din 7 vertebre;

-toracală, cu 12 vertebre;

-lombară, în zona de jos a spatelui, cu 5 vertebre;

-sacro-coccigiană, care cuprinde două regiuni, una cu 4 vertebre sudate, şi alta formată din 5 vertebre sudate.

Specialistul nostru
Dr. Gheorghe Popescu

medic primar ortopedie
Spitalul de Urgenţă Floreasca

Posturile vicioase în perioada copilăriei şi a adolescenţei (statul la masa de scris, statul la televizor, purtatul pantofilor cu tocuri foarte înalte în cazul tinerelor) pot duce la apariţia unor modificări ce constau în: scolioze posturale la nivelul coloanei toracale şi toracolombare, în cifoză toracală şi în hiperlordoză lombară.

Chiar dacă, din punct de vedere structural, deformările nu sunt foarte avansate, din punct de vedere funcţional sunt greu suportabile din cauza simptomatologiei dureroase. Concluzia este că, în perioada copilăriei şi în special în cea a pubertăţii, o grijă deosebită trebuie acordată posturilor corecte ale coloanei vertebrale.

Orice afecţiune la nivelul coloanei, fie că este pe zona osoasă, fie că este pe zona articulară, este însoţită de dureri. De aceea, orice durere apărută, ce se caracterizează prin persistenţă, cu sau fără prezenţa unui traumatism, necesită consult medical.

 Ştiai că...

...scădem în înalţime cam 1 cm spre finalul zilei, din cauza tasării vertebrelor?

Mobilierul şi accesoriile ergonomice previn durerile

Când stăm la birou, unghiul pe care îl formează braţele trebuie să fie de 90 de grade

Munca de birou implică, pentru cei mai mulţi dintre noi, probleme ale coloanei vertebrale şi durerile aferente. De aceea, productivitatea muncii scade, iar sănătatea ne este afectată pe termen lung. Consecinţe ale folosirii unui mobilier nepotrivit la lucru pot fi tasarea coloanei, contractura musculară care dă dureri de spate sau de ceafă şi chiar deplasarea discurilor intervertebrale. Dar toate aceste probleme pot fi prevenite dacă angajatorii asigură un mobilier ergonomic, care să permită adoptarea unei poziţii corecte la birou.

Mai exact, o postură corectă presupune un unghi de 90 de grade atât al genunchilor, cât şi al coatelor şi spatele susţinut de spătarul scaunului. Aceste reguli sunt relativ uşor de respectat de către persoanele cu înălţime medie, dar în cazul celor scunde şi în cel al indivizilor înalţi, reglajele se fac mai greu.

Spătarul scaunului, obligatoriu

Spatele are nevoie de susţinere în timpul muncii la birou, de aceea, este obligatoriu ca scaunul de la calculator să aibă spătar. Dar, în egală măsură contează forma şi duritatea spătarului. Ar trebui să alegem acele produse ce respectă curburile anatomice, suficient de înalte încât, la nevoie, să poată sprijini şi capul, nu doar spatele. De asemenea, duritatea spătarului trebuie să fie medie.

Suportul de picioare, util celor scunzi

Persoanele care au o înălţime mai mică decât cea medie nu pot respecta regula unghiului de  90 de grade şi în cazul cotului, şi în cazul genunchilor. Fiindcă, dacă picioarele formează unghiul corect, mâinile sunt poziţionate incorect. Din acest motiv, scaunul se reglează astfel încât cotul să formeze unghi de 90 de grade şi, pentru a ridica picoarele la înălţimea corectă, se foloseşte un suport.

Există perna perfectă?

Poziţia pe care o avem în timpul somnului poate genera, în timp, probleme la nivelul coloanei vertebrale. De aceea, este bine să alegem saltele de calitate, de duritate medie, şi perne ce respectă anatomia coloanei. Dacă dormi pe spate, este bine să alegi o pernă care să susţină curbura coloanei cervicale şi care să fie subţire.

Dacă dormi pe o parte, cumpără perne de dimensiuni medii, pe care să nu fie necesar să le îndoi. În situaţia în care dormi pe burtă, perna trebuie să fie foarte subţire. Trebuie precizat însă că dormitul pe burtă nu se recomandă, întrucât creează presiune asupra coloanei. De asemenea, foloseşte accesorii precum pernele cervicale atunci când dormi în autobuz sau în tren.

Aşa eviţi problemele coloanei!  

-Aplecarea corectă se face depărtând picioarele, flexând genunchii, apoi spatele, şi nu dintr-o singură mişcare, prin îndoire de la mijloc.

-Când ridici ceva greu, foloseşte ambele mâini, apoi transportă obiectul în faţă, tot cu ambele mâini. Ideal ar fi, dacă ai probleme cu spatele, să te fereşti cât mai mult de cărat obiecte grele.

-Dimineaţa, când te dai jos din pat, nu face acest lucru brusc, ci treptat: întinde uşor braţele şi picioarele, aşază-te pe marginea patului, îndreaptă gâtul şi umerii, pune ambele tălpi pe podea, apoi ridică-te.

-La birou, este foarte important ca umerii să fie relaxaţi. Este indicat să-i roteşti din când în când pentru detensionare. De asemenea, la birou ţine coatele la aceeaşi înălţime, iar spatele drept în permanenţă; evită să stai picior peste picior, fiindcă îngreunezi circulaţia sângelui şi forţezi coloana să se curbeze în lateral. După fiecare oră de lucru, fă o pauză de 5-10 mi­nute, benefică atât pentru spate, cât şi pentru ochi.

Pantofii cu toc, de evitat

Forma piciorului este adaptată mersului desculţ, iar încălţămintea, oricât de bine s-ar plia pe forma piciorului, schimbă modul natural în care ar trebui să păşim. Iar acest lucru este şi mai vizibil în cazul încălţămintei cu toc. Medicii ortopezi nu o recomandă, fiindcă forţează talpa la o poziţie nefirească, precum aceea a mersului pe vârfuri.

De aceea, greutatea corpului nu poate fi susţinută corect, iar articulaţiile genunchilor, ale şoldurilor şi cele ale coloanei sunt intens solicitate, producând dureri. Tocurile trebuie să aibă maximum patru centimetri, alt­fel afectează mersul şi dau dureri de spate, spun specialiştii.

Telefonul, nociv pentru spate

Cei mai mulţi dintre noi aplecăm capul într-o parte atunci când vorbim la telefon. Iar dacă munca noastră presupune cel puţin două ore de vorbit la telefon în fiecare zi, durerile de spate pot deveni, la rândul lor, zilnice.

Fenomenul se explică prin faptul că muşchii spatelui se contractă pentru a menţine poziţia aplecată a capului. Un studiu realizat de oamenii de ştiinţă din Marea Britanie a arătat că mai mult de o treime din persoanele care folosesc zilnic telefonul pentru mai mult de două ore suferă de dureri de spate localizate nu doar în zona cervicală, ci şi în zona lombară. 

Din acelaşi motiv, aceste persoane pot avea şi dureri de cap. Pentru a evita astfel de probleme, este recomandat ca, în cazul în care folosim telefonul pentru convorbiri lungi, să utilizăm căşti.

Specialistul nostru
Dr. Maria Kant

chiroterapeut

Toate afecţiunile coloanei care apar ca urmare a unor traumatisme, de exemplu durerile de după accidente, ridicări de greutăţi sau de după căzături, precum şi deviaţiile coloanei de tipul scoliozelor, cifozelor şi lordozelor se pot corecta prin chiroterapie.

De asemenea, dintre patologiile vârstnicilor, chiroterapia are efect benefic în cazul spondilozelor, fiindcă atenuează din simptome precum durerile şi amorţelile resimţite la nivelul membrelor.

Sunt necesare zece şedinţe de chiroterapie, iar în cazurile grave se pot face 15 şedinţe. Între şedinţe este necesară câte o pauză de două luni. În cazul persoanelor sănătoase, este indicată câte o şedinţă de chiroterapie pe lună, pentru menţinerea sănătăţii coloanei şi pentru a preveni afecţiunile de la nivelul spatelui.

Util

Exerciţiile cu mingea fortifică muşchii spatelui şi ai abdomenului prevenind durerile de spate.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările