Opt obiceiuri care îţi fac rău: cum scapi de ele

Opt obiceiuri care îţi fac rău: cum scapi de ele

Să-ţi rozi unghiile nu este cel mai igienic obicei, decât dacă te speli pe mâini în mod obsesiv

Dacă obiectivele pe termen lung pe care ţi le-ai propus la început de an sunt prea dificil de atins, ai putea să exersezi renunţarea la obiceiuri aparent nevinovate, dar nesănătoase.

Ştiri pe aceeaşi temă

Publicaţia americană „Huffington Post“ a realizat o listă cu opt obiceiuri proaste la care ar trebui să renunţăm.

1. Mesteci gheaţă
 
De ce contează:  Oamenii diagnosticaţi cu sindromul Pica simt nevoia să mestece non-alimente, cum ar fi pământ, hârtie sau gheaţă. Afecţiunea este uneori declanşată de problemele de nutriţie, cum ar fi anemia cauzată de deficitul de fier, potrivit Institutului Naţional american de Sănătate. Mestecatul gheţii ar putea semnala probleme emoţionale, precum stresul, şi chiar tulburări obsesiv-compulsive. 
 
Cum te dezveţi: Prepară şi comandă doar băuturi fără gheaţă, pentru a evita tentaţia. Mergi la doctor, pentru a vedea dacă ai vreo problemă nutriţională şi cum o poţi depăşi.
   
2. Stai cocoşat
 
De ce contează: Când stai aplecat, cu umerii lăsaţi, muşchii spatelui şi ligamentele trebuie să depună mai mult efort să susţină echilibrul. Această luptă a muşchilor dă dureri de spate, oboseală şi dureri de cap. 
 
Cum te dezveţi: Practica este mama învăţării şi nu face excepţie nici când este vorba de poziţia corpului. Când stai pe scaun ai grijă ca umerii şi genunchii să fie drepţi şi relaxaţi şi pieptul ridicat. Ţine tălpile pe podea, iar genunchii şi şoldurile la acelaşi nivel. Împinge spatele în spătarul scaunului, în timp ce îţi ţii umerii şi gâtul drept, dar confortabil. La început poate părea nenatural şi rigid, însă te vei obişnui. 
 
3. Îţi rozi unghiile
 
De ce contează: Nu e cel mai igienic obicei, decât dacă te speli pe mâini în mod obsesiv. Germenii care se strecoară sub unghii când scrii la calculator, deschizi uşa sau când te joci cu un animal vor ajunge în gură. Dacă ai tendinţa de a-ţi roade cuticulele, te poţi alege cu o infecţie la unghii, potrivit Institutului Naţional american de Sănătate. În cazul în care ai mai multe obiceiuri nesănătoase, rosul unghiilor poate fi un semn al problemelor emoţionale, precum stresul sau anxietatea.  
 
Cum te dezveţi: Ai mai multe variante. Multe farmacii au produse care arată şi funcţionează precum lacul de unghii, doar că au gustul amar, pentru a descuraja oamenii să-şi mai roadă unghiile. Dacă îţi dai seama ce te determină să-ţi rozi unghiile, încearcă să eviţi acea stare, spre exemplu plictiseala. Mestecatul gumei te poate ajuta, pentru că îţi ţine gura ocupată. Mergi la un psihiatru dacă observi că îţi rozi unghiile doar când te simţi stresat, trist sau încordat. 
 
4. Dormi cu lentilele de contact
 
De ce contează: Riscul unei infecţii oculare creşte semnificativ când dormi cu lentilele de contact, pentru că acestea riscă să lase ţesutul ochiului fără oxigenul de care are nevoie şi, în unele cazuri, ochiul ar putea compensa prin crearea unor mici vase de sânge. Neverificate, aceste vase pot provoca daune permanente. Chiar dacă ochii tăi nu suferă vreo infecţie sau nu formează vase de sânge, a doua zi vei avea ochii roşii şi iritaţi. 
 
Cum te dezveţi: Fixează un program zilnic când să-ţi scoţi lentilele. În fiecare zi alternează  lentilele cu purtatul ochelarilor, spre exemplu când te întorci de la muncă sau seara. Poţi încerca lentilele de contact permanente, dar întâi întreabă oftalmologul dacă ţi se potrivesc. 
 
5. Îţi trosneşti degetele
 
De ce contează: De fapt, acest prost obicei nu este foarte rău. Deşi mama ta poate că te-a cicălit şi ţi-a spus că dacă îţi mai trosneşti degetele o să faci artrită, studiile nu sunt de acord cu asta. Totuşi, Peter Bonafede, directorul Centrului Medical de Artrită din Oregon, SUA, a scris în 2004, că „natura nu a intenţionat ca noi să ne întindem ligamentele degetelor în mod repetat“. El dă ca exemplu două cazuri în care pacienţii s-au rănit la degete pentru că şi le-au trosnit (unul şi-a dislocat degetul şi celălalt şi-a rupt parţial ligamentul din degetul mare). 
 
Cum te dezveţi: La fel ca cineva care încearcă să se lase de fumat, mai bine îi informezi pe toţi cei din jurul tău că încerci să te laşi, aşa că vor fi mult mai mulţi care-ţi vor atrage atenţia când vei repeta obiceiul. 
 
6. Gustările din miez de noapte
 
De ce contează: Cercetătorii sugerează că aceste gustări îţi pot încetini metabolismul. Dacă mănânci un castron cu floricele în timpul filmului de la 10 seara, corpul va trebui să digere în timpul somnului, în loc să se ocupe cu arderea grăsimilor. Plus că gustările târzii îţi pot cauza arsuri, un mod foarte neplăcut de întrerupere a somnului.
 
Cum te dezveţi: Gândeşte-te la motivul pentru care mănânci atât de târziu. Mănânci îndeajuns în timpul zilei? Cât de satisfăcătoare sunt mese tale şi cum arată micul dejun? Poate va fi nevoie de o schimbare a meselor din timpul zilei pentru a renunţa la obiceiul de noapte. Dacă încerci să slăbeşti, fă-ţi un scop să nu mai mănânci după cină, lucru foarte uşor de realizat dacă mesele din timpul zilei au fost saţioase.
 
7. Obişnuieşti să amâni alarma ceasului
 
De ce contează: Dacă tinzi să apeşi butonul de „snooze“ (cel care mai prelungeşte alarma cu încă 10 minute) o dată, de două ori sau chiar de zece ori în fiecare dimineaţă, mai mult ca sigur că vei întârzia şi vei începe ziua în haos. Mai mult decât atât, faptul că nu reuşeşti să te trezeşti la prima alarmă este un semn că nu dormi îndeajuns, lucru care conduce la probleme de sănătate, de la îngrăşare până la creşterea tensiunii arteriale.
 
Cum te dezveţi: Principalul este să dormi neîntrerupt, în fiecare noapte, şapte-opt ore. Alegeţi ora la care să te trezeşti (nu aia la care apeşi pentru prima dată butonul de „snooze“) şi numără înapoi opt ore. Rezultatul este ora ta de culcare. Dacă adormi la 12 noaptea în fiecare seară, încearcă, seară de seară, să te duci la culcare cu câte 15 minute mai devreme, până ajungi la ora calculată anterior, adică ora necesară la care trebuie să te culci.
 
8. Consumi băuturi energizante
 
De ce contează: În zilele de iarnă, mai scurte şi mai reci, te poţi simţi dependent de cafeină. Dar un studiu de anul trecut avertizează asupra consumului de până la cinci băuturi energizante pe zi. Într-o perioadă de opt ani, cel puţin 20 de decese au fost legate cu consumul de băuturi energizante, plus nenumărate spitalizări din această cauză.
 
Cum te dezveţi: dacă eşti lipsit de energie, încearcă o gustare bazată pe carbohidraţi, cum ar fi o jumătate de sandviş de ton cu pâine din cereale integrale. În acest fel nivelul zahărului din sânge n-o va lua razna şi organismul nu-ţi va ceda mai târziu. Alte moduri de a-ţi mări aportul energetic este să incluzi un supliment de vitamină B, să faci un duş rece sau o plimbare afară.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările