Gustul este perceput de neuronii specializaţi din creier, nu de anumite papile gustative

Noţiunea de „hartă a limbii“, potrivit căreia există papile gustative pentru diferite gusturi este un mit, susţin oamenii de ştiinţă americani care au descoperit că în creierul uman deţine celulele specializate pentru fiecare gust în parte.

Cercetătorii de la Universitatea Columbia din Statele Unite au constatat că fiecare dintre miile de senzori de pe limbă poate detecta gama completă de gusturi: dulce, sărat, amar, acru, şi umami (gustul savuros de glutamat), informează The Independent

Papilele gustative au fiecare între 50 şi 100 de receptori pentru toate cele cini gusturi, care au un partener potrivit la nivelul creierului care primeşte semnale de la aceştia.

Celulele sunt frumos reglate pentru fiecare gust în parte, astfel încât există o combinare foarte frumoasă între celulele de la nivelul limbii şi celulele din creier“, a declarat profesorul Charles Zuker pentru BBC News, principalul autor al studiului.

Oamenii de ştiinţă speră ca rezultatele lucrării lor, publicate în revista „Nature“, să ajute la rezolvarea problemelor persoanelor în vârstă care îşi pierd simţul gustului.

Până acum, se considera că limba umană ar deţine zone distincte pentru gusturile dulce, amar, acru, sărat şi gustul savuros, acestea constituind o aşa-numita „hartă a limbii“, de multe ori reprezentată în manualele şcolare.

Teoria, bazată pe o cercetare dubiosă publicată în 1901 de către un om de ştiinţă german pe nume DP Hanig, a fost contraziză pentru prima dată în 1974.

Noua cercetare a respins, de asemenea, teoria alternativă potrivit căreia celulele creierului răspund la mai multe gusturi printr-o „fină selectivitate“.

Savanţii au modificat nişte şoareci de laborator astfel încât neuronii responsabili de gust să devină fluorescenţi când sunt activaţi. Apoi au urmărit cu ajutorul instrumentelor de analiză regiunile din creier responsabile cu gustul.

Şoarecii au fost hrăniţi cu produse chimice pentru a declanşa senzorii de pe limbă pentru gusturile specifice, în timp ce oamenii de ştiinţă au monitorizat răspunsul creierului cu ajutorul unor endoscoape.

Cercetătorii au descoperit astfel conexiunea directă şi specializată între limbă şi creier, negând ideea că celulele nervoase din creier reacţionează la gusturi multiple.