Cum s-ar putea explica numărul mai mic de infecţii gripale în contextul pandemiei COVID-19. Ipoteza suprinzătoare a specialiştilor

SARS-CoV-2 Foto arhivă

Conform datelor OMS numărul îmbolnăvirilor de gripă a scăzut,  rata infecţiilor la nivel global  scăzând estimativ cu 98% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Faptul s-ar putea datora în mare măsură izolării şi măsurilor sporite de protecţie, dar oamenii de ştiinţă spun că ar putea exista şi o altă explicaţie.

Ipoteza lansată de Institutul de Sănătate publică din Anglia, care  a realizat un studiu în acest sens, este interferenţa virală care scade probabilitatea ca o persoană să fie infectată în acelaşi timp cu două virusuri. Cercetătorii britanici au examinat probe de la aproximativ 20.000 de persoane în primele patru luni ale anului. Ei au descoperit că cei care au avut gripă au cu 58% mai puţine şanse să se îmbolnăvească şi de COVID-19 în acelaşi timp.

„Ar putea să fie asta o explicaţie, că există o concurenţă între virusuri, dar este de urmărit. Există în natură şi în biologia moleculară şi virală acest fenomen. În celula infectată de către un virus apare o rezistenţă la infecţia cu alte virusuri. De aici poate să apară acea concurenţă şi imposibilitatea de a te co-infecta cu alt patogen. Nu este cert că aşa va fi. Ţine foarte mult şi de modul în care acţionează virusul, de modul în care intră în celulă, dacă sunt competitori pe acelaşi mecanism sau nu. Ar putea să aibă într-adevăr o competiţie pe mecanismul de intrare în celulă. Poarta de intrare este epiteliul respirator de la nivelul faringelui, foselor nazale”, a declarat Ana-Maria Dobrotă, medic infecţionist, potrivit Hotnews.ro.

Mai multe ţări au raportat o scădere semnificativă a cazurilor de gripă. De pildă, Marea Britanie a înregistrat doar 767 de cazuri faţă de 7.000 anul trecut,