Cum să faci faţă temperaturilor de vară

Cum să faci faţă temperaturilor de vară

Trebuie să bem cel puţin doi litri de lichide în zilele cu temperaturi ridicate FOTO: Arhivă

Temperaturile care depăşesc 30 de grade Celsius sunt, deja, un pericol pentru persoanele în vârstă şi pentru cele cu afecţiuni cronice.

Ştiri pe aceeaşi temă


Şi adulţii sănătoşi tolerează cu dificultate temperaturile din această perioadă şi au nevoie de o hidratare corectă, cu atât mai mult vârstnicii şi bolnavii cronic. La cele mai mari riscuri se expun persoanele cu boli cardiace, hipertensiune arterială, boli renale, obezitate, varice, diabet zaharat, boli dermatologice, probleme ale aparatului respirator sau cu tulburări neurologice.

„Atunci când temperatura aerului depăşeşte 30 de grade Celsius, organismul uman poate suferi o serie de modificări ce duc la suferinţe, uneori ireversibile, cum ar fi accidente vasculare cerebrale şi infarctul miocardic. Pentru a evita apariţia acestor neplăceri se recomandă evitarea expunerii la soare, precum şi consumul de lichide: 2-3 litri de apă pe zi, sucuri de fructe şi ceaiuri slab îndulcite sau neîndulcite. Ferestrele locuinţelor trebuie protejate cu draperii în zonele expuse la soare şi trebuie închise pe perioada zilei, aerisirea făcându-se dimineata şi seara. De asemenea, este recomandată dotarea cu sisteme de ventilaţie şi de aer condiţionat, setate în jurul temperaturii de 22 de grade Celsius”, ne sfătuieşte medicul de familie Elena Surugiu de la Clinica Medlife din Bucureşti.

Vârsnicii sunt mai puţin rezistenţi la căldură

O atenţie deosebită trebuie acoradată vârstnicilor, în cazul cărora mecanismele de termoreglare sunt date peste cap. Ei au o rezistenţă mai scăzută la razele ultraviolete, expunerea la temperaturi ridicate putând fi fatală dacă suferă de o boală cardiovasculară.

Pentru a preveni neplăcerile cauzate de temperaturile ridicate, persoanele în vârstă trebuie să evite să iasă din casă la orele de vârf, să nu facă plimbări prea lungi şi să bea cât mai multe lichide. O altă măsură necesară în astfel de condiţii este evitarea efortului fizic şi mijloacele de transport în comun atunci când este aglomeraţie.

Unele medicamente cresc sensibilitatea la soare

Substanţele conţinute de anumite medicamente interacţionează cu razele ultraviolete, crescând sensibilitatea la soare. Printre acestea se numără antibioticele, antiinflamatoarele, diureticele, medicamentele antitumorale, cele împotriva depresiei, afecţiunilor oculare, cele pentru reglarea tensiunii arteriale, dar şi unguentele pentru bolile dermatologice, antiacneice sau antiinflamatoare.

Ele pot da reacţii la nivelul pielii sub forma unor eczeme, manifestate prin iritaţii, mâncărimi sau chiar băşicuţe cu lichid. Astfel, persoanele care urmează un tratament medicamentos de lungă durată, trebui să ceară sfatul medicului înainte de a se expune la soare.

                                                        Ţinută din colecţia primăvară-vară 2013 a lui Matthew Williamson FOTO: Reuters

Îmbracă-te doar în ţesături naturale

Atunci când temperaturile de afară depăşesc 30 de grade Celsius, îmbrăcămintea pe care o purtăm are un dublu rol: de a ne proteja de efectele nocive ale radiaţiilor solare şi de a ne permite să ne răcorim. Felul în care ne îmbrăcăm are un rol aproximativ la fel de important asupra confortului nostru termic ca şi hidratarea şi alimentaţia echilibrată când temperaturile sunt ridicate, susţin specialiştii.

În primul rând, trebuie să alegem cu atenţie ţesăturile din care sunt fabricate hainele. Cele mai recomandate ţesături sunt cele naturale: inul, mătasea şi bumbacul. Acestea îi permit pielii să respire şi, în plus, absorb transpiraţia de pe piele, astfel încât să prevină iritaţiile. Sunt acceptate şi combinaţiile cu un procent scăzut de polyester şi unul mai mare de bumbac. Însă trebuie să evităm îmbrăcămintea din fibre sintetice, cum sunt nylonul, spandexul şi lycra, deoarece acestea favorizează apariţia iritaţiilor.

Un studiu efectuat în Marea Britanie a scos la iveală că 38% din persoane prezintă iritaţii ale pielii pe timpul verii, din cauza fibrelor sintetice din îmbrăcăminte. Explicaţia este că materialele sintetice nu absorb transpiraţia, ci menţin umiditatea la nivelul pielii, favorizând, astfel, apariţia petelor roşii şi bubiţelor cu lichid. Potrivit aceluiaşi studiu, doar una din trei persoane verifică întotdeauna ca hainele pe care le achiziţionează să conţină fibre naturale.

Evită hainele strâmte

Oricât de bine ai arăta în pantaloni strânşi pe corp, aceştia nu sunt indicaţi în zilele călduroase, deoarece nu permit pielii să transpire. Transpiraţia este singura metodă naturală de răcorire a corpului. Stropii de transpiraţie au rolul de reduce temperatura corpului cu câteva grade, astfel încât să prevină şocul termic. Atunci când purtăm haine prea strâmte, transpiraţia nu mai este eliminată şi, prin urmare, corpul reţine apa. Astfel, apare senzaţia de picioare grele şi dureroase şi, în plus, există riscul ca temperatura corpului să crească foarte mult.

Încălţămintea, cât mai lejeră

Un alt aspect important al ţinutei de vară este încălţămintea. Aceasta nu trebuie să fie închisă, prin urmare evitaţi pantofii şi adidaşii care nu permit pielii să respire. Încălţămintea închisă menţine mediul umed la nivelul picioarelor şi, astfel, favorizează apariţia iritaţiilor şi proliferarea eventualelor infecţii.

De asemenea, specialiştii recomandă sandalele lejere, nu prea strânse, pentru că acestea din urmă împiedică circulaţia normală a sângelui şi a limfei prin vasele de la nivelul picioarelor. Nici şlapii care se prind între degete nu sunt indicaţi, existând riscul ca aceştia să producă răni, fiindcă pielea dintre degete este foarte sensibilă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările