Care sunt cele mai bune şi cele mai nocive alimente pentru dantură

Care sunt cele mai bune şi cele mai nocive alimente pentru dantură 

Chiar dacă respectăm recomandările medicilor dentişti de a ne peria dinţii de două-trei ori pe zi, anumite alimente ne pot strica dantura. Modificările la nivelul echilibrului chimic din cavitatea orală apar imediat după consumul unor băuturi sau produse alimentare, atrag atenţia specialiştii. Medicul stomatolog Ada Epistatu ne explică, la Adevărul Live, cum ne influenţează alimentaţia sănătatea orală şi ne oferă trucuri pentru a preveni cariile.

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul LIVE


 Pentru a ne menţine o dantură fără probleme, ce mâncăm şi cât de des mâncăm sunt aspecte la fel de importante ca periajul corect al dinţilor. Cavitatea orală este partea corpului cu cele mai multe bacterii, iar aceste bacterii transformă imediat zaharurile din alimentele pe care le consumăm în acizi. La rândul lor, aceşti acizi încep să atace rapid smalţul dinţilor, ceea ce declanşează procesul de formare a cariilor. Aşadar, nu e suficient să stăpânim tehnicile corecte de igienă orală, ci trebuie să ştim şi care sunt alimentele şi băuturile care ne pot deteriora dantura în timp scurt.

Medicul stomatolog Ada Epistatu, din Capitală, vine la Adevărul Live să ne ofere câteva reguli de alimentaţie corectă pentru o dantură sănătoasă şi albă, dar şi să ne explice care sunt soluţiile moderne pentru problemele stomatologice cu care se confruntă cei mai mulţi pacienţi. 

Iată cele mai importante idei rezultate în urma discuţiei: 

Într-un cabinet medical ar trebui să nu existe niciun fel de risc.Mai ales că somatologia este privatizată toată. Printre măsurile pe care le iau cabinetele se numără folosirea substanţelor dezinfectante pentru suprafeţe, pentru instrumentar, sterilizarea la rece şi la cald. Aceste lucruri ar trebui respectate de toată lumea. Vorbim de medici. E drept că sterilizarea o fac asistentele, nu medicii dar, de exemplu, în cazul sterilizării la cald, în autoclav, există un caiet în care se trec data, toate informaţiile legate de instrumentar, câte instrumente, la ce oră intră, la ce oră iese, ştampilă pe fiecare pachet care iese de la sterilizare, deci medicul poate să controleze dacă acela care se ocupă de sterilizare şi-a făcut treaba sau nu.

Vin şi controale de la Sanepid. Şi noi am avut. Sunt controale foarte ţintite, să ştiţi. Cât priveşte pacienţii, noi avem pacienţi care întreabă dacă şi unde se face sterilizarea şi noi îi ducem să vadă.

Şi încrederea este foarte importantă, trebuie să aibă încredere în medicul lui, sau să întrebe pur şi simplu. Riscul într-un cabinet medical stomatologic ar trebui să fie 0.

O problemă pe care o avem noi, medicii stomatologi, este aceea că mulţi pacienţi nu declară anumite boli infecţioase: hepatită, virus HIV. Nu ar trebui să existe ezitări pentru că sunt instrumentare separate pentru aceşti pacienţi. Pentru virusul HIV se sterilizează destul de uşor, cu hepatita e mai greu şi aici e nevoie de o sterilizare mai amplă.

Care sunt cele mai mari greşeli pe care le fac pacienţii

Din păcate, există în continuare mulţi oameni care nu dau importanţă danturii lor. O masticaţie bună asigură o sănătate generală a organismului.

Prima greşeală este aceea că nu merg la stomatolog. A doua este de igienă orală. Este foarte deficitară. Ce să mai vorbim de nutriţie când avem probleme cu igiena. Igiena nu înseamnă doar periuţă de dinţi, ci şi duş bucal, aţă dentară, apă de gură. Şi abia apoi putem vorbi despre nutriţie.

Mulţi pacienţi ajung în faze avansate de distrucţie parodontală, în care nutriţia nu mai are nicio importanţă. Poate să înceapă să mănânce echilibrat pentru că nu mai au ce să facă. Asta ţine de educaţie.

Trebuie să învăţăm de mici că, pe lângă igiena orală şi nutriţia are un rol important.

Topul alimentelor nocive

Într-un clasament al alimentelor nocive aş pune zahărul. Băuturile carbogazoase declanşează un pH acid în gură. Caria, ca şi pierderea dintelui este provocată de placa bacteriană, acea peliculă care se pune la nivelul dintelui sau a gingiei, de diverse culori, de la alb, la galben pe care aderă bacterii.

Dacă timp de două zile placa are o consistenţă moale şi poate fi îndepărtată cu periuţa, după o lună se transformă în tartru şi nu poate fi îndepărat decât de medicul stomatolog.

La nivelul acestei plăci sunt foarte multe bacterii şi, în momentul în care noi venim cu un mediu acid, cu acest pH acid se produc leziuni la nivelul smalţului. Dacă există leziuni mici la nielul acestuia, acest lucru nu face decât să declanşeze caria. Aceste modificări se produc, nu intantaneu, dar putem spune imediat.

Dacă îţi clăteşti gura după ce ai băut o băutură carbogazoasă scazi foarte mult riscul de carii.

Efectul băuturilor carbogazoase fără zahăr asupra smalţului dinţilor este acelaşi.

Cel mai bine ar fi să bem paharul de băutură carbogazoase la masa principală, nu între mese. Pentru că la masa principală se declanşează secreţia importantă de salivă şi atunci ajută şi ea la autocurăţare.  

La mesele principale ar trebui să ne facem poftele, atunci se stimulează glandele salivare. Saliva de bună calitate nu este vâscoasă, este abundentă. Calitatea salivei depinde şi ea de alimentaţia sănătoasă, de câtă apă bei pe zi, de vârstă, de respectarea celor trei mese pe zi.

Nu ştiu să existe vreun test care să determine calitatea salivei. Dar ne putem da seama şi singuri. O gură uscată, obrajii încărcaţi, acele filamente albe apar şi ca urmare a unei cantităţi necorespunzătoare de salivă. Anumite boli precum diabetul, bolile cardiovasculare, o anumită medicaţie, precum şi alcoolul, toate aestea modifică atât calitatea, cât şi cantitatea de salivă.

Cafeaua, ca şi sucurile din fructe naturale colorează dantura dacă ai leziuni pe dinţi şi dacă ai placă bacteriană. Dacă sunt demineralizări, pătează cafeaua. Orce băutură colorată pătează dinţii. Dacă nu vrei să ţi se întâmple acest lucru, bei cu paiul.

Cafeaua fără zahăr ar trebui să nu aibă niciun efect asupra danturii. Faptul că pătează nu e din cauza cafelei, ci din cauza probelemelor pe care dinţii le au deja.  

Jeleurile, la fel de nocive precum zahărul 

Bomboanele, jeleurile acelea chiar ar putea fi puse pe primul lor. Nu le consumi decât în timpul unei mese principale. După care mănânci un măr sau un morcov pentru autocurăţare.

Roşiile au un conţinut mare de vitamina C şi sunt recomandate. Reţineţi că sistemul imunitar ajută întregul organism, inclusiv sănătatea dinţilor.

Vitaminele nu pot fi absorbite ăn organism fără ajutorul mineralelor. Cel mai bun exemplu este calciul şi vitamina D. Nu doar că sunt bune pentru os şi gingie, dar şi pentru orice fel de implanturi. Sunt ţări care dau foarte mari doze de calciu şi vitamina D pentru osteointegrarea implantului. Am fost în Germania şi acolo timp de 7 luni pe an se iau calciul şi vitamina D, la noi se iau 10 zile pe lună. Nu ne dăm sema că avem un deficit. Nu trăim într-o ţară caldă unde vitamina D ţi-o iei de la soare aşa că ar trebui să consumăm calciu şi vitamina D. Sfatul meu ar fi să luăm în fiecare zi 1.000 de unităţi de calciu şi vitamina D. Calciul şi vitamina D ar putea fi luat din somon şi ton, de exemplu.

După sucurile de citrice ar trebui să ne clătim gura cu apă plată pentru a echilibra pH-ul.

Fructele uscate sunt lipicioase. Ele, pe lângă faptul că au o cantitate mare de zahăr, sun tratate cu duverse substanţe, şi chiar contraindicate.

De ce nu e bine să spargem semniţe cu dinţii

Seminţele sparte între dinţi au o acţiune mecanică care lezează smalţul dinţilor sau pot produce fisuri, chiar şi să lezeze gingia, papila interdentară. La fel şi floricelele. Foiţele acelea subţiri intră subgingival şi iarăşi pot face foarte mult rău.  

Cipsurile şi amidonul, în general, alături de zahăr participă la declanşarea cariei, în cazul unei plăci bacteriene. Dacă ne plac cipsurile ar trebui consumate în timpul meselor principale. Cipsurile sunt lipicioase, intră între dinţi şi produc acele carii greu detectabile iniţial. Eu le-aş scoate complet.

Cei cărora le place să crănţănească ceva, pot alege acele mere verzi, cu aport mic de zahăr. Nu ar trebui să muşcăm din măr, ci să-l tăiem în două sau în patru. Mai ales persoanele peste 40 de ani. La fel, să evităm să scoatem cu dinţii dopul de la sticla cu bere. Mai sunt fani ai piercingurilor în buză sau n limbă care, iarăşi produc microfracturi, sunt un factor de risc al infecţiei.

Murăturile sunt iarăşi dăunătoare pentru că dau sensibilităţi dentare. Însă, încă o dată, aceste agresiuni au loc pe terenuri slabe. Noi dacă ne îngrijim dinţii, îndepărtând placa bacteriană, putem pofti diverse alimente şi le putem consuma din când în când.

Lactatele sunt foarte bune, dar nu cele grase. Grăsimea de la brânza topită sau de la caşcaval nu ne foloseşte la nimic, ea stă lipită de dinţi şi fermentează. Nu sunt alimente interzise, dar nu le putem consuma non-stop.

Ceaiul negru şi cafeaua fără zahăr, recomandate

Ceaiul negru şi verde îl recomand pentru că are antioxidanţi şi se opun formării de placă bacteriană. Dacă placa bacteriană este deja prezentă, dinţii se pot colora.

Cafeaua este foarte sănătoasă dacă nu o bei cu zahăr. Dacă o amesteci cu lapte, o bei rece sau foate fierbinte, devine foarte toxică în primul rând pentru ficat. Cafeaua se bea după 2-3 minute după ce a fost preparată, fără zahăr, fără lapte.

Alimentele foarte reci pot afecta pulpa dinţilor. Sucurile cu gheaţă, de exemplu, trebuie excluse, iar îngheţata, trebuie consumate cu măsură.

Apa este foarte importantă. Apa plată trebuie să aibă şi ea un pH cât mai neutru. E important acest lucru pentru a neutraliza pH+ul altor alimente acide pe care le mănânci.

 

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările