De ce e bine să mănânci ceapă

De ce e bine să mănânci ceapă

Ceapa uscată trebuie să nu aibă miros înainte de a fi decojită FOTO sassandveracity.com

Ceapa face parte din familia „alium“ care mai include usturoiul, prazul sau arpagicul. Aceste legume sunt cultivate de mii de ani şi nu doar pentru aromele deosebite, ci şi pentru proprietăţile lor medicinale.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ceapa este de diverse mărimi, forme, culori şi arome. Cel mai des întâlnite tipuri de ceapă sunt cele roşii, galbene sau albe. Aromele pot varia de la dulce şi suculente până la iute, deseori depinzând de anotimpul în care sunt crescute şi consumate. Se estimează că aproape 48 de miliarde de kilograme de ceapă sunt cultivate în fiecare an în toată lumea, potrivit „Medical News Today“.
 
Beneficiile potenţiale ale consumului de ceapă includ un risc scăzut pentru câteva tipuri de cancer, îmbunătăţirea dispoziţiei, dar şi o piele şi un păr mai sănătoase.
 
Ceapa este un aliment cu un conţinut caloric scăzut, dar plin de nutrienţi benefici pentru sănătate, cum ar fi vitaminele, mineralele şi antioxidanţii. 150 de grame de ceapă conţin aproximativ 65 de calorii, 15 grame de carbohidraţi, 0 grame grăsime, 0 grame colesterol, 3 grame de fibre, 7 grame de zaharuri, 2 grame de proteine şi 10% sau chiar mai mult din aportul zilnic necesar de vitamina C, B6 şi mangan. Ceapa mai conţine şi cantităţi reduse de calciu, fier, magneziu, fosfor, folaţi şi potasiu, iar dintre antioxidaţi conţine quercetină şi sulf.
 
Ce beneficii ne aduce ceapa
 
Fructele şi legumele proaspete sunt asociate cu un risc scăzut de multe probleme de sănătate. Legumele din familia „alium“, cum este şi ceapa, au fost studiate intens în relaţie cu cancerul. De exemplu, un studiu a investigat relaţia dintre ceapă şi incidenţa cancerului de prostată. Cercetătorii au descoperit că bărbaţii cu cel mai mare aport de legume din familia „alium“ aveau cel mai mic risc de cancer de prostată. Efectul benefic al cepei şi proprietăţile sale preventive se datorează, în parte, şi compuşilor organosulfuroşi. 
 
Ceapa ne îmbunătăţeşte dispoziţia şi ne face să dormim mai bine. Folaţii din ceapă pot ajuta în cazul depresiei prevenind formarea unui exces de homocisteină, un aminoacid care împiedică sângele şi alţi nutrienţi să ajungă în creier. Excesul de homocisteină se amestecă în producţia de hormoni ai fericirii, cum este serotonina, dopamina şi norepinefrina, care reglează nu doar dispoziţia, dar şi somnul şi apetitul.
 
De asemenea, ceapa oferă un aport adecvat de vitamina C, care este necesar pentru producerea şi menţinerea de colagen, esenţial pentru piele şi păr.
 
Cum să alegem ceapa
 
Nu contează ce tip de ceapă preferi, dar, în cazul cepei uscate, alege-o pe cea care nu are miros înainte de a fi decojită. 
 
Ceapa constituie un plus de savoare la aproape orice mâncare. Se combină de minune cu multe preparate, dar poate fi consumată şi proaspătă. Cepele pot fi sotate, făcute la grătar sau caramelizate. Ceapa poate fi folosită crudă în sandvişuri sau salate.
 

Citeşte şi:
 
 
Aşa cum nu îţi poţi imagina primăvara fără ghiocei, zambile ori lalele, la fel de ternă ţi s-ar putea părea fără urzici, spanac, ceapă verde, leurdă ori lobodă. Aceste verdeţuri sunt „aur verde“ pentru organismul tău, de aceea, învaţă cum trebuie consumate pentru o sănătate de fier.
 
 
Te doare spatele, dinţii sau ai dureri menstruale? Data viitoare când suferi de durere, înlocuieşte medicamentele cu alimentele pe care le găseşti în bucătărie. Iată care sunt ele şi ce dureri alină!
 
 
Calităţile terapeutice ale usturoiului fac să merite respiraţia urât mirositoare, principalul „efect secundar“ al consumului acestui condiment. Specialiştii oferă câteva trucuri ca să-i amplifici beneficiile.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările