Ceaiuri şi medicamente, o combinaţie periculoasă

Ceaiuri şi medicamente, o combinaţie periculoasă

Dacă faci anumite tratamente, ar trebui să ceri sfatul medicului cu privire la ceaiurile pe care ai voie să le bei FOTO: Shutterstock

În sezonul ceaiurilor, medicii atrag atenţia că unele dintre ele pot interacţiona cu tratamentele pentru diferite boli şi ne pot trimite la spital.

Ştiri pe aceeaşi temă


Infuzia de sunătoare este una dintre cele mai riscante atunci când urmăm tratamente tonice cardiace, când luăm medicamente antiastmatice, tratamente antirăceală şi chiar atunci când luăm anticoncepţionale, avertizează specialiştii. „Sunătoarea scade efectul medicamentelor administrate în aceeaşi perioadă, iar la oprirea ingerării produselor pe bază de sunătoare, efectul medicamentelor creşte, în unele cazuri, periculos de mult“, atrage atenţia prof. dr. Ioan Fulga, şeful Catedrei de Farmacologie a UMF „Carol Davila“ din Bucureşti.

De asemenea, infuzia de echinacea, consumată frecvent în perioada rece este contraindicată în cazul persoanelor care iau tratamente anticanceroase, imunosupresoare, hipocolesterolemiante (statine) sau anxiolitice, fiindcă poate provoca reacţii secundare grave.

Atenţie, cardiaci!

Ceaiul verde şi păducelul au ca efect aproape imediat creşterea tensiunii arteriale. De aceea, sunt contraindicate bolnavilor care iau tratamente pentru reducerea tensiunii, reducându-le eficienţa acestora.

„Remediile naturale au căi de metabolizare în organism care sunt, de multe ori, comune cu ale medicamentelor pe care le iau pacienţii cardiaci“, subliniază prof. dr. Doina Dimulescu, managerul Spitalului Universitar de Urgenţă „Elias“, din Bucureşti. Medicul cardiolog spune că multe remedii naturale pe care lumea le priveşte ca pe nişte remedii inofensive, în sensul că vin din natură, influenţează fie prin creşterea efectelor medicaţiei pe care o iau pacienţii, crescând toxicitatea acesora, fie prin scăderea eficacităţii lor, adică prin expunerea pacienţilor la riscul de a nu fi trataţi.

„Din nefericire, nici lumea medicală nu este foarte avizată întotdeauna asupra acestor interacţiuni“, precizează prof. dr. Dimulescu.

Un exemplu elocvent este ce se poate întâmpla cu tratamentul anticoagulant. „Am avut pacienţi care aveau absolută nevoie de un tratament anticoagulant foarte bine ţinut în limite terapeutice, pentru că aveau, de exemplu, proteze mecanice cardiace. Şi, în contextul administrării unor ceaiuri de slăbit din plante, eficacitatea tratamentului a scăzut brutal şi pacientul a fost expus la riscul de a face embolism şi de a-şi compromite proteza din cauza formării de cheag şi a ineficacităţii tratamentului coagulant. Imediat ce s-a oprit administrarea de ceaiuri, la aceeaşi doză de medicamente anticoagulante, eficacitatea tratamentului s-a restabilit. Pentru unele medicamente este scris şi în prospect“, conchide specialista.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările